Logistika a skladovanie

DACHSER Slovakia investuje do automatizácie na prvú a poslednú míľu


Projekt automatizácie na prvú a poslednú míľu štartuje už aj na Slovensku. Celoeurópsky projekt logistického providera DACHSER nedávno začal pilotnú fázu vo vybraných pobočkách v Európe a v súčasnosti sa rozbieha aj na Slovensku. Ide o mobilné terminály pre vodičov na rozvozových linkách, ktoré umožňujú lepšie plánovanie vyzdvihnutia a doručenia zásielok.

DACHSER je špecialistom na zbernú službu a inovátorom v logistike už od svojich počiatkov. „Už teraz sú zásielky našej siete realizované s maximálnym využitím počítačových technológií a s použitím dát. Projekt reaguje na rastúce požiadavky na presnosť vyzdvihnutia a doručenia zásielok na prvú a poslednú míľu a zavádza do procesov celej skupiny DACHSER ďalší stupeň automatizácie,“ vysvetľuje Viliam Bokšanský, branch manager pobočky Lozorno.

Zavádzanie mobilných terminálov je v plnom prúde

Medzi pilotné pobočky, ktoré zaviedli nové terminály Zebra, patrili nemecké pobočky Langenau a Hof. Postupne prechádza na nové zariadenia zvyšok Európskej logistickej siete DACHSER. Ukončenie rolloutu je naplánované na koniec roka 2021. Na Slovensku sú momentálne nové terminály Zebra úspešne zavedené v dvoch pobočkách − v Lozorne a v Martine. V poslednej pobočke v Košiciach je rollout naplánovaný na október 2021.

Viliam Bokšanský, branch manager pobočky Lozorno

Zavedenie terminálov na Slovensku predstavuje investíciu vo výške približne 40-tisíc eur, pričom z veľkej časti ide o nákup nových mobilných terminálov Zebra TC 77. V pobočke v Martine bolo sprevádzkovaných už 11 týchto zariadení. V pobočke v Lozorne je k dispozícii 31 terminálov Zebra. Ďalšie zavádzanie terminálov bude nasledovať v pobočke Košice budúci rok. „Vďaka novému systému a novým mobilným terminálom môžeme z veľkej časti preniesť lokálne znalosti do jednotného celoeurópskeho autonómneho systému, a ponúknuť tak našim zákazníkom ďalšie zvýšenie kvality služieb vďaka ešte lepšiemu plánovaniu,“ dodáva Peter Poštényi, DACHSER Expert Network Operations.

Terminály sú umiestnené v oddelení prímestskej prepravy, ktoré má každá pobočka. Počas rolloutu sú zaškoľovaní dispečeri a vodiči na oddelení prímestskej prepravy, ktorí dennodenne pracujú s novými terminálmi. Princíp nakládky v prekládkovej hale a pri doručení zásielok je prakticky rovnaký, ale systém v nových zariadeniach je jednoduchšie ovládateľný a, samozrejme, rýchlejší. „Kolegovia z prímestskej prepravy vedia vďaka rýchlejšej, novšej technike komfortnejšie nahrať jednotlivé jazdy do konkrétnych terminálov s príslušným označením a následne terminál odovzdať vodičovi,“ dopĺňa Viliam Bokšanský.

Optimalizácia prepráv na prvú a poslednú míľu

Mobilný terminál Zebra TC 77 má operačný systém Android, je opatrený batériou s výdržou 15 hodín na jedno nabitie a dotykovou obrazovkou, ktorá je prispôsobená tým najnáročnejším podmienkam prevádzky, a to aj s použitím rukavíc a vo vlhkých podmienkach. Špeciálny povrch potom zaručuje veľmi dobrú čitateľnosť aj za priameho slnka. V sade je nainštalované GPS, blue-tooth a pripojenie cez wi-fi. Pokročilá skenovacia technológia umožňuje skenovanie 1D a 2D kódov aj viac čiarových kódov umiestnených na jednej etikete, je vhodná aj na skenovanie textových polí, podpisov a podobne. Terminály sú robustné a odolné voči poškodeniu, majú intuitívne ovládanie a ponúkajú vodičom vysoký užívateľský komfort.

Vďaka novému softvéru má vodič na prvý pohľad všetky informácie o nakládke a vykládke na poslednej a prvej míli. Môže sledovať a reagovať aj na odchýlky oproti plánu a informovať o nich dispečera, terminál totiž funguje zároveň aj ako mobilný telefón. Vysoký potenciál terminálov Zebra zahŕňa funkcie prekladača a multilingválne nastavenie, messenger, funkcie fotoaparátu, navigáciu a iné. Mobilný terminál prináša výraznú úsporu času pri spracovaní zásielok v prepravnom procese. V druhom softvérovom rozšírení terminálov sa pripravuje funkcia navigácie na základe výpočtu trasy, čo prispeje aj k úspore paliva.

FOTO: DACHSER

Priestor na inovácie do budúcnosti

„Do budúcna ešte plánujeme na termináloch sprístupniť niektoré nové funkcie, čo si vyžiada väčšiu výdrž batérie terminálu. Bude potrebné dokúpiť autonabíjačky pre jednotlivých vodičov, no v súčasnosti to ešte nie je nevyhnutné. V Lozorne máme rackový systém, ktorý slúži na dobíjanie a aktualizovanie terminálov. Tento rackový systém pozostáva zo šiestich 5-slotových dokovacích staníc s internetovým pripojením, ktoré nám umožňujú komfortnejšie dobíjanie a aktualizovanie terminálov. Vo zvyšných pobočkách majú z dôvodu menšieho počtu terminálov len samotné dokovacie stanice bez rackového systému,“ hovorí Viliam Bokšanský.

S implementáciou nových mobilných terminálov úzko súvisia aj projekty Short Distance Planning (SDP) a XDP − algoritmus pre inteligentné, automatické plánovanie trasy, ktoré budú umožňovať kvalitnejšie a podrobnejšie plánovanie na poslednej a prvej míli na základe dát o zásielke, vozidlách a požiadaviek zákazníkov, ako napr. údaje o doručení/vyzdvihnutí zásielky len s hydraulickou plošinou, otvárací čas príjemcu/odosielateľa, časové obmedzenie doručenia podľa vybraného produktu alebo obmedzenie infraštruktúrou (mosty, podjazdy atď.).
Cieľom SDP je zjednodušenie práce dispečerov počas ich každodennej práce, optimalizácia a modernizácia celého procesu plánovania v prímestskej preprave danej pobočky. SDP predstavuje celkové nahradenie momentálnych procesov a ich integráciu do jednej aplikácie „SD disposition tool“.

Zdroj
transport.sk
Editor
TS Dachser

Prečítajte si aj

Back to top button