Cestná doprava

MAN skompletizoval ponuku Lion’s City E

MAN skompletizoval ponuku Lion’s City E. Nemecký výrobca pozval do Mníchova porotcu súťaže Bus of the Year na prezentáciu eMobility Experience Bus 2022.

Vo svetovej premiére tu predviedol tretiu, najkratšiu 10,5-metrovú verziu Lion´s City E. Zoznámil nás aj s novým ultrarýchlym štandardom nabíjania, komplexnými službami v oblasti elektromobility a predstavil i batérie, ktoré si bude sám vyrábať. MAN ako prvý v roku 2018 uviedol model Lion´s City 12 E, ktorému na tohtoročnom Euroteste 2022 v írskom Limericku udelila medzinárodná porota (jej členom je aj autor článku) titul Bus of the Year 2023. Po ňom nasledovalo kĺbové prevedenie modelu 18 E a rodinu doplnil midibus 10 E.

Výroba Lion´s City 10 E sa v poľských Starachowiciach rozbehne na začiatku roka 2023

Malý a svižný

Ten vznikol odstránením jedného okenného modulu, čím sa dĺžka autobusu skrátila z 12,2 m na 10,5 m (10 575 mm), rázvor sa zmenšil zo 6 m na 4,4 m a hmotnosť klesla o 350 kg. Autobus môže mať troje dvere a nechýba ani miesto pre vozičkárov. Pochváliť sa môže extrémnou manévrovateľnosťou, čo možno vyjadriť priemerom otáčania 17,2 m, za ktoré vďačí krátkemu rázvoru a vytočeniu predných kolies do uhla 56°. Ako sme si sami vyskúšali, otočí sa doslova na pätníku. A keďže ho poháňa identický motor ako 12-metrovú verziu s výkonom 160, resp. max. 240 kW, elán pri rozjazdoch mu rozhodne nechýba.

Až 300 kilometrov

Autobus môže byť na streche osadený štyrmi alebo piatimi Li-ion batériovými súbormi typu NMC. Takže celková inštalovaná kapacita je 320 alebo 400 kW, resp. využiteľná kapacita predstavuje 250 a 320 kWh. To zaistí bezpečný dojazd 235 alebo 300 kilometrov, čo pokryje veľkú časť bežných prepravných výkonov. Rovnako ako celá rodina Lion´s City aj midibus 10 E je osadený palubnou nabíjačkou s výkonom 150 kW. Na prianie môže byť osadený novou energeticky účinnejšou klimatizáciou na báze CO2, ktorá dokáže ušetriť ďalších 25 kilometrov dojazdu.

Väčšia flexibilita batérií

Pri uvedení výrobca dodával Lion´s City E výhradne s maximálnou možnou kapacitou batérií. Od jesene však ponúka väčšiu voľnosť. Zatiaľ čo v prípade Lion’s City 12 E sa dá vybrať si medzi štyrmi, piatimi či šiestimi paketmi (štandard), pri kĺbovom Lion’s City 18 E majú zákazníci k dispozícii šesť, sedem alebo osem paketov (štandardne). Znížením počtu batériových súborov možno zvýšiť kapacitu cestujúcich, každý batériový súbor totiž vďaka nižšej hmotnosti znamená osem cestujúcich.

Novinkou značky MAN je tiež ponuka dvoch stratégií využívania kapacity batérií – „maximálny a bezpečný dojazd“. V prvom prípade sa batéria využíva na 80 % a zaručuje dojazd až 350 kilometrov (s maximálnym počtom batérií). V druhom prípade sa batéria využíva na 65 % (270 kilometrov). A to po celú dobu životnosti batérie. Tieto hodnoty zodpovedajú modelu Lion´s City 12 E.

Komplexné riešenie

V súvislosti s uvedením elektrického radu MAN vytvoril aj špeciálny tím poskytujúci komplexnú poradenskú činnosť, pretože na rozdiel od naftových autobusov elektrické autobusy nie sú také univerzálne a musia sa presne nastaviť na konkrétny prepravný proces. Toto poradenstvo zahŕňa analýzu tratí, výpočet množstva autobusov, návrh dobíjacej infraštruktúry, výpočet nákladov a ich porovnanie s konvenčnými autobusmi atď. Nielen pre elektrické autobusy, ale aj pre vany a nákladné vozidlá MAN ponúka aj špeciálnu telematiku eManager, založenú na platforme RIO, ktorá dokáže napríklad optimalizovať proces nabíjania v rámci celej flotily aj s ohľadom na ceny elektriny, stráži stav nabitia, plánuje cesty atď.

Ultrarýchle nabíjanie

Odborníci značky MAN nás tiež zoznámili s novým štandardom ultrarýchleho nabíjania Megawatt Charging System (MCS), ktorý by mal umožňovať nabíjacie výkony až 3,75 MW (3000 A pri 1250 V). Dnešné maximum štandardu CCS2 sa pohybuje okolo 350 kW. MCS je určený najmä pre budúce elektrické nákladné vozidlá a autobusy (e-coach) v diaľkovej doprave, ktoré prídu po roku 2025. Konektor MCS bude vždy na ľavej strane vozidla, bude využívať komunikačný protokol ISO 15118-20 a je pripravený aj na automatické pripájanie (ACDS).

Vzhľadom na obrovské prúdy bude tento štandard vyžadovať vlastné chladenie vo vozidle, a tiež zložitejší a nákladnejší hardvér a celý rad ďalších konštrukčných úprav. Na tento štandard sa pripravia aj batérie novej generácie, ktoré začne MAN vyrábať vo svojej továrni v Norimbergu od roku 2025. Maximálna kapacita bude 100 000 batériových súborov ročne. V ponuke bude mať tri typy – pre vany, autobusy a nákladné vozidlá.

Intercity LE do mesta

V rámci akcie si odbil svetovú premiéru aj model Intercity LE v mestskom prevedení City, navyše osadený hybridným modulom Efficient Hybrid. K dispozícii bude najskôr v dvoch dĺžkových prevedeniach – 12,44 m (LE 12) a 13,14 m (LE 13), ktoré v roku 2024 doplnia model LE 14 so 14,46 m.

Zdroj
transport.sk
Editor

Prečítajte si aj

Back to top button