Cestná doprava

Autobusy so všetkými alternatívami pohonov

Autobusy so všetkými alternatívami pohonov. IVECO BUS pružne reaguje na všetky súčasné výzvy, aj keď podľa ZAD SR sú najvýhodnejšou alternatívou z hľadiska TCO stále dieselové autobusy.

Súčasná doba v automobilovom priemysle je náročná až chaotická. Podmienky na výrobu a prevádzkovanie vozidiel sa neustále menia, vyvíjajú sa stále novšie zelenšie technológie a stojí to obrovské množstvo peňazí s neistým výsledkom reálne výhodného využitia. Aj výrobca autobusov IVECO BUS reaguje na tieto zmeny a prináša viacero alternatív pohonov pre potreby verejnej mestskej i medzimestskej dopravy.

IVECO BUS na veľtrhu Czechbus

IVECO BUS priviezlo na veľtrh Czechbus tri autobusy z Vysokého Mýta – CROSSWAY LE Line ELEC 12M vo farbách PID (Pražská integrovaná doprava), ďalej CROSSWAY LINE, medzimestský model kompatibilný s obnoviteľnými palivami X-To-Liquid, a EVADYS, autokar v komfortnom vybavení pre turistickú dopravu.
Generálny riaditeľ závodu IVECO BUS vo Vysokom Mýte David Kříž na tlačovej konferencii informoval o výsledkoch výrobcu ku koncu tretieho štvrťroka 2024.

David Kříž

Čisté tržby IVECO BUS sa zvýšili o 17,4 %, v Európe bolo registrovaných 33,6-tisíca autobusov značky a IVECO BUS získalo trhový podiel 21,3 %. Viac ako 90 % elektrických autobusov je pripojených k službe IVECO ON. Prechod na elektromobilitu pomáha zákazníkom realizovať E-MOBILITY ECO SYSTEM. Závod vo Vysokom Mýte je jednotkou na českom trhu, so 468 registrovanými autobusmi drží trhový podiel viac ako 47 %. Za posledné 2 roky dodal dopravcom viac ako 900 autobusov CROSSWAY. Podobne je na tom aj na Slovensku, kde je CROSSWAY tiež jednotkou na trhu.

CROSSWAY LE Line 12M Electric pre COMETT PLUS a nový EVADYS

Autobusy so všetkými alternatívami pohonov

Úspechy CROSSWAY na pokračovanie

CROSSWAY, s viac ako 65 000 vyrobenými kusmi, je lídrom na európskom trhu. V súčasnosti je v Európe každý druhý registrovaný autobus v rade medzimestských modelov CROSSWAY. Najpopulárnejším je u nás stále dieselový medzimestský autobus IVECO CROSSWAY LE 12M, ktorý v roku 2024 prišiel s modernizovaným dizajnom a získal niekoľko prestížnych ocenení, ako Red Dot Design Award 2024, Sustainable Bus Awards 2024 (Udržateľný autobus roka 2024) v kategórii INTERCITY, ako aj TOP BUS Slovakia TRANSPORT 2024. Od júla 2024 je CROSSWAY k dispozícii v novej verzii so systémami ADAS.
Vďaka svojej všestrannosti a rozmanitosti dostupných verzií (Pop, Line a High Value) dokáže CROSSWAY uspokojiť všetky potreby zákazníkov súvisiace s prepravou cestujúcich.

Medzi jeho silné stránky patria motory spĺňajúce normu Euro VI Step E (vznetové motory Tector 7 a Cursor 9 a Cursor 9 CNG), ktoré sú možnou voľbou v bohatej ponuke autobusu v troch dĺžkach: 10,8 m/12,1 m/13 m. Ďalšou výhodou je vysoká kapacita cestujúcich a dostatočný objem batožinových boxov, to všetko spolu s optimalizovaným TCO robí autobus CROSSWAY populárnym. Pri modeloch CROSSWAY sú k dispozícii dve automatické prevodovky (ZF Ecolife 2 – VOITH DIWA NXT) pre ešte väčší jazdný komfort a optimalizovaný výkon z hľadiska spotreby paliva.

Na veľtrhu Czechbus 2024 v Prahe vystavili elektrický medzimestský autobus CROSSWAY LE Line 12M Electric, nízkopodlažný v prednej časti, prvý plne elektrický medzimestský autobus v triede Class II. Patrí do flotily spoločnosti COMETT PLUS, ktorá v decembri ako prvá nasadí elektrické autobusy na dve medzimestské linky. Denne každý zo 6 autobusov prejde vyše 350 km.

Iveco Crossway Mild Hybrid

Autobusy so všetkými alternatívami pohonov

CROSSWAY LE ELEC, dostupný v dĺžkach 12 a 13 m, je vybavený centrálnym elektromotorom (výkon 290 kW pre maximálny krútiaci moment 3 000 Nm) a napájaný lítiovou batériou NMC, zostavenou spoločnosťou FPT Industrial. Súpravy s 5, 6 alebo 7 batériami, rozmiestnené medzi strechou a zadnou časťou, poskytujú 346 kWh, 416 kWh a 485 kWh pri verziách triedy I a 416 kWh a 485 kWh pri verziách triedy II.

CROSSWAY LE ELEC možno dobiť v priebehu niekoľkých hodín v depe pomocou samostatnej zásuvky CCS COMBO 2 a k dispozícii je aj s voliteľným nabíjaním pomocou pantografu smerom nahor alebo nadol. Poskytuje vysoký výkon s dojazdom približne 400 km – dostatočná autonómia pre plné zabezpečenie misií za hranicami mesta bez lokálnych emisií. V súčasnosti je dostupný v triede I pre mestské použitie a v triede II pre prímestské trasy. Ponúka až 44 sedadiel pri 12 m verzii a 48 sedadiel pri 13 m verzii.

Autokar EVADYS sa tiež vyrába vo Vysokom Mýte, je kompatibilný s obnoviteľnými palivami a je vhodný pre regionálne a vnútroštátne linkové služby, letiskové transfery, zájazdy a exkurzie. Využiť ho možno na trasách skrátených mnohými zastávkami, ktoré sú menej vhodné pre turistické autobusy, ale sú dostatočne dlhé na to, aby vyžadovali vynikajúci výkon a pohodlie cestujúcich. EVADYS je vybavený motorom Cursor 9 s výkonom 400 k a stavia na vynikajúcej všestrannosti, pokiaľ ide o dĺžky (12 m a 12,96 m), prevodovky (ZF Ecolife 2 – VOITH DIWA NXT) a usporiadanie dverí (tri typy), ktoré si zákazníci môžu špecifikovať tak, aby zodpovedali ich požiadavkám. EVADYS ponúka najväčší priestor pre batožinu vo svojom segmente s objemom až 12 m3.

Minibus eDaily

Atrakciou expozície IVCECO BUS bol aj elektrický minibus v špeciálnej edícii Metallica, ktorý sprevádzal túto svetoznámu skupinu na európskom turné. Vybavený je 3 batériami s celkovou kapacitou 111 kWh a synchrónnym elektromotorom s maximálnym výkonom 140 kW (maximálny krútiaci moment 400 Nm). Vďaka flexibilnému režimu nabíjania ho možno dobíjať z verejných nabíjačiek, priemyselných zásuviek aj domácich zásuviek. Možnosti nabíjania zahŕňajú aj rýchle nabíjanie výkonom 80 kW. Minibus eDaily má dojazd 200 km a možno ho využiť v mestskej a prímestskej kyvadlovej doprave, v službách pre osoby so zníženou pohyblivosťou i v školskej doprave, pojme až 22 cestujúcich. Pre výrobcov nadstavieb je k dispozícii aj vo verzii šasi.

eDaily

Autobusy so všetkými alternatívami pohonov

Do mesta E-WAY

Portfólio mestských autobusov IVECO E-WAY zahŕňa modely dostupné v štyroch dĺžkach – 9,5/10,7/12/18 m, a v troch režimoch nabíjania: nabíjanie v depe je teraz k dispozícii aj pri kĺbových verziách, rovnako ako príležitostné nabíjanie pomocou pantografu zdola hore pri verziách s dĺžkou 12 m. Elektrobusy E-WAY sú vybavené 69 kWh batériou NMC, zostavenou spoločnosťou FPT Industrial, ktorá obsahuje 5 až 9 súborov, v závislosti od modelu vozidla, aby spĺňala najnáročnejšie denné požiadavky operátorov na dojazd a kapacitu cestujúcich. E-WAY disponuje novým elektromotorom SIEMENS Elfa III, ktorý poskytuje maximálny výkon 290 kW (3 000 Nm) pre verzie s dĺžkou 9,5/10,7/12 m a elektromotor s výkonom 375 kW (4000 Nm) pre kĺbovú verziu v dĺžke 18 m.

Vodíkové ambície IVECO BUS

IVECO BUS počas „Európskeho vodíkového týždňa“, ktorý sa konal v Bruseli 18. až 21. novembra 2024, demonštroval svoju odbornosť v oblasti vodíkových autobusov, ktoré sú kľúčovým riešením pre budúcnosť dekarbonizácie verejnej dopravy. Už viac ako 25 rokov je vodík jedným zo strategických cieľov výrobcu.

„V IVECO BUS sme sa zaviazali ponúkať celý rad riešení, od biometánu až po autobusy s vodíkovými palivovými článkami, ktoré sú výkonným doplnkom k elektrickým vozidlám. Trh však potrebuje podporné politiky, inovatívne financovanie a spoločné úsilie v rámci celého hodnotového reťazca, aby prekonal výzvy, ako je infraštruktúra a náklady na tankovanie vodíka. Musíme spolupracovať, aby sme odomkli plný potenciál udržateľnej dopravy a využili nový európsky mandát na vybudovanie skutočne nulovej emisnej budúcnosti,“ povedal Domenico Nucera, prezident IVECO BUS a predseda divízie autobusov a autokarov ACEA.

Ponuka vodíkových autobusov IVECO BUS je už dostupná na trhu, pričom prvé objednávky sú zabezpečené a dodávky sú naplánované na druhú polovicu roka 2025. Do aglomeračného spoločenstva Cannes Lérins bude dodaných 12 vozidiel a do aglomerácie Lorient 5 vozidiel.

IVECO BUS E-WAY H2

12-metrový mestský autobus s palivovými článkami je víťazom dvoch prestížnych ocenení v roku 2024 – „Najlepšie vodíkové vozidlo“ na súťaži Neutral Transport Innovation Awards v Španielsku a „Medzinárodná cena za udržateľnosť 2024“ v kategórii vodíkových autobusov, ktorú udeľuje Busplaner v Nemecku.

E-WAY H2 má dojazd až 450 kilometrov za bežných prevádzkových podmienok, je vybavený palivovým článkom Hyundai, ktorý je už 25 rokov priekopníkom a lídrom v oblasti vodíkovej technológie. Na streche má 4 nádrže s batériou FPT Industrial s kapacitou 69 kWh. Tieto vlastnosti robia z E-WAY H2 mimoriadne efektívny autobus z hľadiska zníženia spotreby vodíka (o 15 až 20 % nižšej ako je bežné), pričom zaručujú optimálny tepelný komfort, dlhú životnosť kľúčových komponentov a vynikajúcu kapacitu pre cestujúcich.

E-WAY H2

Autobusy so všetkými alternatívami pohonov

CROSSWAY INTERCITY v hybridnej verzii

Po uvedení modelu CROSSWAY Low Entry Hybrid na konci roka 2022 IVECO BUS pokračuje v zavádzaní hybridnej technológie. Hybridnú verziu už možno objednať, zatiaľ v dĺžkach 12 a 13 m. Hybridný CROSSWAY je k dispozícii s prevodovkou Voith DIWA NXT kombinovanou s elektrickým rekuperačným motorom Cursor 9 Euro VI E s výkonom 35 kW počas štartovacích fáz. Nový CROSSWAY Hybrid prináša v porovnaní s nehybridnou verziou významnú úsporu paliva. Navyše pri kombinácii obnoviteľných palív toto nové hybridné riešenie ďalej znižuje emisie CO2.

CROSSWAY POP & LINE, 10,8, 12 a 13, kompatibilný s XTL, je vybavený motorom Tector 7 alebo Cursor 9, spĺňajúcim Euro VI Step E. XTL (X-To-Liquid) nafta patrí medzi obnoviteľné palivo. Ide o naftu používanú pre dieselové motory a 100 % vyrobenú z použitého kuchynského oleja. IVECO BUS vyvíja a ponúka optimálne riešenia mobility vo verejnej doprave tak, aby boli pre daný druh dopravy čo najvýhodnejšie a najefektívnejšie.

Zdroj
IVECO BUS
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button