Letecká doprava

Star Alliance lieta 25 rokov

Star Alliance lieta 25 rokov. Od deväťdesiatych rokov Michael O’Leary, temperamentný generálny riaditeľ najväčšieho európskeho lowcostu Ryanair, niekoľko ráz prezentoval víziu o redukcii počtu leteckých dopravcov a o krachu väčšiny aerolínií, ktoré nevydržia rastúci konkurenčný boj.

Bol presvedčený, že na trhu zostane okrem Ryanairu iba pár velikánov. Napríklad nemecká Lufthansa, British Airways či Air France a najväčší americkí dopravcovia. Mal pravdu, z trhu skutočne ubudli viaceré menšie finančne podvyživené a zle manažované spoločnosti. Lowcostové letecké spoločnosti im prebrali významnú časť trhu, vývoj sa však nevyvíjal celkom podľa lowcostových projektov.

Tie síce preosiali trh, vytláčali štandardné aerolínie, ale ponuka lacných leteniek nie je všeliek. Napríklad preto, že ponúkajú iba point-to-point (z bodu do bodu) lety bez možnosti prestupov, do značnej miery využívajú vedľajšie, od cieľa cesty vzdialenejšie letiská a majú časy neraz nevýhodné na obchodné cesty.

Star Alliance lieta 25 rokov

Liberalizácia trhu a strata monopolu takzvaných národných dopravcov však priniesli aj globálne aliancie, ktoré ponúkli nové spojenia, cestovanie urýchlili a zlacnili. Z neľútostných konkurentov sa stali partneri. Tak sa pred 25 rokmi zrodil projekt Star Alliance. Prvý a doteraz najväčší príklad efektívnejšieho využívania kapacít, nových šancí a ponúk na trhu. V roku 1997 sa dohodli nemecká Lufthansa, americká United Airlines, škandinávske aerolínie SAS, Thai Airways International a Air Canada pod heslom „Letecká sieť pre Zem“ vytvoriť alianciu, ktorá postupne dopraví cestujúcich do každého väčšieho mesta na zemi.

Najprv spojili aktivity na troch kontinentoch, kde boli doma. Už o necelého pol roka sa však k nim pripojil brazílsky VARIG a jeho juhoamerické destinácie a Ansett Australia a Air New Zealand zapojili aj Austráliu a Tichomorie. V prvom roku existencie mala Star Alliance už 720 destinácií v 110 štátoch. Lietadlový park tvorilo 1 650 lietadiel všetkých kategórií, od turbopropov na regionálne linky až po obrovské B 747 pre diaľkové trate.

Efektívnejšie služby

Spočiatku bol cestujúci napríklad v Kanade prekvapený, ak si trebárs spoj do Číny kúpil u kanadského dopravcu Air Canada, v Kanade (napríklad v Ottawe) síce nasadol na krátky let s Air Canadou, ale v Montreale presadol do lietadla Lufthansy. Vo Frankfurte, kde ho volali na odlet do Bangkoku, stál v gate pred lietadlom Thai Airways International spolu s cestujúcimi ďalších štyroch aerolínií. A v Thajsku ho vítali pred odletom do čínskeho cieľa thajské letušky.

Partneri v Star Alliance rýchlo koordinovali letové poriadky. Rozdelili si najmä diaľkové lety, aby spoločnými linkami lepšie využívali kapacity, mali lepšie vyťažené lietadlá a výrazne sa skrátili prestupové časy. Zriadili si spoločné terminály (alebo aspoň ich časť), spojili vybavovanie cestujúcich i batožiny a ďalšie služby po letiskách. Vzájomne si uznávajú karty pre častého cestujúceho na zberanie precestovaných míľ, za ktorú majú rozličné bonusy na nákup leteniek alebo rozličného tovaru.

Cestujúci v biznis a prvej triede majú prístup do salónikov všetkých partnerov. Spoločná cenová politika dopravu zlacnila. Šetrili aj aerolínie, napríklad aj nákupom techniky, výcvikom personálu, spoločnou údržbou a administratívou. Pri 25. výročí oznámili ďalšie využívanie digitalizácie a spoločné úsilie o dekarbonizáciu letov.

Viedeň je dôležitou destináciou v sieti

Star Alliance lieta 25 rokov

V súčasnosti má Star Alliance už 26 riadnych členov a pol stovky ďalších regionálnych dopravcov, ktorí lietajú na zberných linkách na hlavné letiská. V sieti je 5 033 lietadiel, 1 294 letísk v 195 štátoch. Ročne aliancia odvezie 762,2 milióna cestujúcich, čo je 23 percent pasažierov po celom svete. Rast však nebol rovnomerný. Okrem nových členov trinásť dopravcov aj ubudlo. Niektorí zanikli, viacero fúzovalo, menilo majiteľov, podľa nových majiteľov sa menila aj príslušnosť k alianciám.

Na Slovensko z členov aliancie lietajú Austrian Airlines, poľský LOT a Turkish Airlines z Košíc na prestup vo Viedni, Varšave a v Istanbule. České aerolínie, ktoré tiež lietajú z Košíc, sú členom konkurenčného SkyTeamu. Z Bratislavy členovia aliancií nelietajú, poruke je Viedeň.

Ako odpoveď na prvú alianciu založili v roku 1999 American Airlines, British Airways, Canadian Airlines International, austrálsky prepravca Qantas a hongkonská letecká spoločnosť Cathay Pacific alianciu One World. Má 13 členov, ročne prepraví 528 miliónov pasažierov, má 17,8-percentný podiel na trhu a post svetovej trojky. Najmladšou z aliancií je SkyTeam, ktorý zakladali aerolínie Air France, americké Delta Air Lines, Korean Air a Aeromexico. Má 18 členov, ktorí prepravia 630 miliónov cestujúcich. Podiel na trhu je 20,4 percenta.

Zdroj
transport.sk
Editor
Ján Blažej

Prečítajte si aj

Back to top button