Suzuki Swift – ľahkonohý unikát
Suzuki Swift – ľahkonohý unikát. Suzuki Swift je malý automobil zo „starej školy“. Má atmosférický motor, manuálnu päťstupňovú prevodovku, váži necelú tonu a ponúka dnes celkom unikátny pohon 4×4. Novú dobu zastupuje mildhybridný pohon a konektivita so šikovnými mobilmi.
Súčasná generácia Suzuki Swift je na trhu skoro sedem rokov, faceliftom prešla v lete 2020. Ten v ponuke zachoval iba jediný pohon, a to benzínový štvorvalec 1.2 DualJet Hybrid.
Drobček s obrím priestorom
Swift svojou dĺžkou 3,8 m patrí na samotný okraj kategórie mini a malých vozidiel, taká Škoda Fabia meria cez štyri metre. Aj napriek malým rozmerom ale ponúka jeho interiér až prekvapivý priestor pre posádku, nie už tak ale pre batožinu. Kufor má totiž objem iba 265 l a pomerne vysokú nákladovú hranu.
Jednoducho jednoduchá
Prístrojová doska je reklamou na to, ako to nepreháňať s digitalizáciou a uberaním tlačidiel. Už v základe má Swift multifunkčný, kožou potiahnutý volant, za ktorým sa hľadá optimálna pozícia veľmi rýchlo. Z vozidla je vynikajúci výhľad, ktorý by mu mohla závidieť drvivá väčšina súčasných áut. Ani tu nechýba dotykový displej, ten však slúži iba multimediálnemu systému.
Jeho grafika nie je najmodernejšia, rovnako ako rýchlosť odozvy, ale nie je komplikovaný. Dokonca ponúka aj Apple CarPlay, čo však bola jediná protivná vec v ovládaní. Odpájal sa, kedy sa mu zachcelo, čo bolo vždy, keď to bolo najmenej potrebné – pri hovore alebo pri navigácii. Swift má aj bezpečnostné asistenčné systémy, ktoré sú príliš citlivé, hlavne ten varujúci pred nárazom.
Suzuki Swift – ľahkonohý unikát
Ešteže je tak ľahký
Benzínový štvorvalec 1.2 DualJet je zaujímavý motor. Absencia turba je tak trochu oldschoolová, variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov alebo dvojité nepriame vstrekovanie je naopak pomerne moderné. Swift sa tak zaobíde bez filtra pevných častíc. Menej potešujúci je naopak výkon iba 61 kW a maximálny krútiaci moment 107 Nm. Hoci Swift váži iba 975 kg, dojem z vlažného prejavu motora to nezachráni.
Hlavne v nízkych a stredných otáčkach je vyslovene letargický a príliš mu nepomáha ani ho nezachraňuje motorgenerátor mildhybridného 12V pohonu ISG, ktorý v prípade potreby krátkodobo pridáva 2,3 kW a 50 Nm. Jeho prejav postrehnete skôr vďaka hladkému štartovaniu motora (stop-start) alebo keď zložíte nohu z plynu, kedy začne rekuperovať a brzdiť aj pri jazde z kopca (a dobíjať 10Ah akumulátor pod sedadlom vodiča). Takže ak chcete bezpečne predbehnúť, musíte točiť, točiť a točiť. Na diaľnici by sme uvítali šestku, na päťku motor točí cez 3000 min-1.
Letargický, no úsporný
Motor teda nie je divoch, poteší však spotrebou. Aj keď sme ho popoháňali, rovnako sa podľa palubného počítača pohybovala medzi 5,3 a 5,5 l/100 km. Takže ani 37-litrová nádrž až tak neobmedzuje.
Špecialitou Swiftu je pohon všetkých kolies Allgrip zaistený viskóznou spojkou, ktorá automaticky pripája zadné kolesá v prípade preklzu tých predných. Je to síce jednoduché riešenie bez väčšej možnosti regulácie elektronikou, ako ale ukazujú skúsenosti, je dlhodobo spoľahlivé.
Suzuki Swift – ľahkonohý unikát
Vozidlo | Suzuki Swift 1.2 DualJet Hybrid 4×4 AllGrip Elegance |
Motor | R4/zážihový |
Zdvihový objem | 1197 cm3 |
Max. výkon | 61 kW (83 k)/6000 min-1 |
Max. krútiaci moment | 107 Nm/2800 min-1 |
Max. rýchlosť | 165 km/h |
Zrýchlenie 0–100 km/h | 13,8 s |
Prevodovka | M5 |
Kombinovaná spotreba | 5,4 l/100 km |
Spotreba v teste | 5,4 l/100 km |
Emisie CO2 | 121 g/km |
Objem batožinového priestoru | 265/947 l |
Pohotovostná hmotnosť | 975 kg |
Celková hmotnosť | 1420 kg |
Rozmery d × š × v | 3845 × 1735 × 1520 mm |
Rázvor | 2450 mm |
Základná cena testovaného vozidla | od 17 000 EUR bez DPH |