DAF XF 450 – najmenší, ale pracovitý
DAF XF 450 – najmenší, ale pracovitý. Ak za vami príde šéf s kľúčikmi od nového DAF XF 450 a do ruky vám dá papiere na náklad 22 ton s vykládkou v Holandsku, nemusíte sa vôbec cítiť menejcenne či naštvane. Pretože aj „najmenšia“ kabína spolu s „malým“ motorom odvádzajú nečakane dobrú prácu.
Štyri roky po predstavení novej generácie ťahačov XF, XG a XG+ prišiel DAF na trh s novou generáciou, ktorá sa zamerala predovšetkým na úpravu hnacieho traktu. Motorári navrhli pre šesťvalce Paccar MX-11 a MX-13 nové časovanie ventilov podľa Millerovho cyklu, ktorý je pri naftovom motore v nákladnom vozidle unikátny.
Kvôli obmedzeniu výkonu v nízkych otáčkach bolo nutné upraviť preplňovanie, EGR a vstrekovanie paliva. Ďalšou novinkou je čerpadlo chladiacej kvapaliny s dvojitým pohonom, ktoré pri nízkej záťaži poháňa elektrina, pri vysokej remeň. Úspornejší je aj dvojvalcový vzduchový kompresor a tesnenie kľukového hriadeľa so zníženým trením.

DAF XF 450 – najmenší, ale pracovitý
Prvýkrát najmenší
Na cestách v Európe sa v najväčšej miere preháňajú kabíny XG, ktoré veľkou mierou prispeli k veľkej obľube nových modelov DAF. Avšak vôbec prvýkrát som mal možnosť otestovať tú najmenšiu, základnú XF v spacej variante, ktorá svojou veľkosťou zodpovedá väčšine kabín konkurenčných. Keďže som sa ale na cestu vydal so závozníkom (parťáka mi robila moja žena), mal som z vnútorného priestoru trochu obavy. Táto kabína je optimálna pre jedného vodiča, pre dvoch už je to skôr núdzovka, ktorá sa dá zvládnuť na jednu dve noci. Hlavným obmedzením je menšia šírka spodného, hlavne ale horného lôžka, kde by aj priemerne vyrastený chlap po prvej noci dosť lamentoval.
Že sa s dvoma vodičmi pri tomto konkrétnom aute veľmi nepočíta, potvrdzuje aj chýbajúca lampička hore, ale hlavne sedadlo spolujazdca. Namiesto klasického odpruženého tu totiž bolo pevné, so sklopným sedákom . Ale ani naňho sa závozník nesťažoval. Hornú časť operadla je možné navyše sklopiť, čím získate stolík. Pokiaľ idete sami, je potrebné sedák priklopiť, inak vás stále otravuje alarm nepripnutého pásu.
Navyše aj lepšie vidíte do druhého okna vo dverách spolujazdca. A pokiaľ sa obávate, že je v noci cez okno vidieť dovnútra, môžeme vás upokojiť, záclonka na pravej strane siaha až na podlahu.
V kabíne sú tri klasické schránky nad čelným sklom a pod posteľou chladnička a vedľa nej druhá schránka. Pri kratšej kabíne XF sa len musíte zmieriť s menšími vonkajšími schránkami.

DAF XF 450 – najmenší, ale pracovitý
Tvrdá práca
Náklad mi zaistila spoločnosť White Trans z Velkých Přílepov a podľa dohody bol veľmi ťažký – 30 paliet, cca 38 900 pollitrových fliaš s limonádou a hmotnosť 22 ton. Cieľ 900 km vzdialené severobrabantské mesto Zevenbergschen Hoek a trasa Drážďany, Lipsko, Kassel, Dortmund a Eindhoven. Bolo teda jasné, že motor dostane poriadne zabrať. Vzhľadom k náročnému profilu trasy som mal k jedenásťlitrovému motoru Paccar MX-11 so 449 k (330 kW)/2 350 Nm trochu dešpekt.

Petrovický kopec na D8 aj väčšinu ďalších podobne prudkých stúpaní som vychádzal šesťdesiatkou, na najprudšie stúpanie pri Kasseli, našťastie trojprúdové, som sa vyškriabal na niečo medzi tridsiatkou a štyridsiatkou. Úplne dobrý dojem som z toho nemal, to sa musím priznať. Keďže ma kvôli vykládke dosť tlačil čas, ktorý som stratil hlavne prejazdom Essenom, akonáhle som vošiel do Holandska, na tempomate som navolil deväťdesiatku a modlil sa, aby som niečo nahnal.
Za tých cca 200 km sa mi podarilo stlačiť čas o 14 minút, takže do Hartog Logistics som mal doraziť o 15.50, pričom vykládka bola do 16.00. Nakoniec som tam prišiel desať minút po štvrtej, pretože ma vlastná kamioňácka navigácia poslala do centra obce. Našťastie som bol ohlásený, takže na mňa počkali. Ešte nikdy som nevidel takého rýchleho vodiča , za 20 minút mal tých 30 paliet vyložených. Povedal som mu, že je to najrýchlejší a najlepší vodič vozíka, a ako poďakovanie som mu dal to najlepšie české pivo.


Prekvapivá spotreba
Než som vyrazil do neďalekého Tielu na nakládku, pozrel som na palubný počítač a bol milo prekvapený z toho, čo som videl: priemernú spotrebu 26,25 l/100 km pri rýchlosti 76 km/h. Už na prezentácii v Španielsku som pochválil perfektné zladenie motora a dvanásťstupňovej prevodovky ZF TraXon. So stálym prevodom 2,21 motor na dvanástku točí cca 1 000 otáčok. DAF zrejme vypočul moje prianie a umožňuje konečne podradiť bez nutnosti vypnúť štandardný mód Eco. Ja si týmto spôsobom pomáham pred použitím motorovej brzdy. Tá má síce výkon 340 kW, v najprudších klesaniach si ale na udržanie nastavenej rýchlosti musela logicky vypomáhať konvenčnými brzdami.

DAF XF 450 – najmenší, ale pracovitý
Ako pierko
V Tieli sme naložili 30 paliet s kopírkami, ktoré vážili iba 3,5 t. Takže pre náročné drine si motor na ceste späť odpočinul, aj keď nie tak úplne, pretože sme išli naplno. Tam, kde sme sa v opačnom smere plávali, sme teraz väčšinu kopcov vyleteli osemdesiatkou. Žiadna eco-friendly cesta sa nekonala, hlavne od Lipska som to „valil“, pretože som chcel byť skoro doma. Aj preto priemerná spotreba stúpla z 19,5 na konečných 20,4 l/100 km. Počítač ukazoval priemernú rýchlosť 77 km/h. Výsledná spotreba sa za tých necelých 1 900 km zastavila na 23,4 l/100 km.


Niekedy áno, niekedy nie
Vozidlo bolo vybavené kamerovým systémom DAF Digital Vision System. Za jazdy mi kamery úplne vyhovujú, hoci ako vodič s okuliarmi na diaľku musím trochu zaostrovať. Aj v noci fungujú veľmi dobre, LED svetlá áut neblikajú a ani dážď či sneh šošovky kamier nezašpiní. Teda až na tú „rohovú“, ktorá je „na rane“ a špiní sa. Navyše jej displej nemožno vypnúť ani stlmiť, čo vadí hlavne v noci, pretože kamera mieri priamo na hlavný svetlomet a dosť to v tme ruší. Možno by stačilo, keby sa monitor automaticky nad 30 km/h vypol. Najväčší problém mám ale s kamerami pri cúvaní k rampe, v tomto ohľade sú klasické zrkadlá stokrát lepšie. Za tie tri dni som nebol schopný si na ne zvyknúť a radšej som sa spoliehal na svoje oči a cúval vyklonený z dverí.


DAF XF 450 – najmenší, ale pracovitý
Skvelý pomocník pri predbiehaní
Nový rad dostal do štandardu bočný radar, ktorý stráži pravú stranu auta, a to aj s návesom. Skvelá vec pomáhajúca hlavne v noci pri predbiehaní, pretože sa nemusíte spoliehať na prebliknutie od kolegov. Akonáhle vám v pravom displeji a na prístrojovke zhasne symbol, môžete sa bezpečne zaradiť. Ďalší nový asistent varuje, keď pri rozjazde z pokoja máte pred autom prekážku. Oba systémy sú iba pasívne a vodičov iba varujú. Takže najprotivnejší je systém varovania prekročenia rýchlosti. Našťastie ide ale vypnúť. Aj keď len dočasne do ďalšieho naštartovania…
Dobrá práca
Vzhľadom na to, že nie som profík a väčšinu práce za mňa odviedla technika, považujem dosiahnutú spotrebu za dosť slušný výsledok. Aj s malým motorom je možné jazdiť svižne a hlavne úsporne. Takže jediné, s čím sa musia vodiči vyrovnať, je vlastné ego a chýbajúca 5 na začiatku označenia modelu.

Prvýkrát s jedinou krabičkou
Na cestu do Holandska sme si od spoločnosti Eurowag vypožičali ich EETS mýtnu jednotku EVA. Tá v súčasnosti pokrýva mýtne systémy v Česku, Slovensku a Poľsku, vrátane súkromných diaľnic A1 a A4, v Maďarsku, Rakúsku, Nemecku, Belgicku, Španielsku a Portugalsku. K mostom cez Øresund a Storbælt tento rok v druhom štvrťroku pridá Bulharsko a Švajčiarsko.
Veľkou prednosťou je skutočnosť, že vodič má na okne jedinú mýtnu krabičku. Pri prejazde hraníc si musí len skontrolovať, že sa na displeji objaví skratka danej krajiny a že je aktívna a svieti zelená kontrolka. To je naozaj veľmi dôležité, pretože doplatiť spätne nejaký úsek nie je úplne jednoduchá záležitosť. Zabudnúť nesmiete ani na prepnutie počtu náprav po odpojení či pripojení návesu. Táto operácia je veľmi jednoduchá, rovnako ako ovládanie ostatných funkcií. EVA totiž funguje aj ako telematická jednotka a jednou z jej funkcií je aj Fuel Guard, ktorý má za úlohu zabrániť zneužitiu tankovacích kariet.
