Cestná doprava

Elektrické testy eActros v praxi

Elektrické testy eActros v praxi. Rohlig SUUS Logistics úspešne vykonal pilotný test elektrického nákladného vozidla eActros 300, ktorý potvrdil potenciál efektívneho využitia elektrických vozidiel v ťažkej kyvadlovej doprave. Počas dvojtýždňového testu najazdil kamión vyše 2200 km, čím sa množstvo vypúšťaných skleníkových plynov znížilo o 3,9 tony.

Táto iniciatíva je v súlade s úsilím najväčšieho poľského logistického operátora v aktivitách ESG. Projekt bol zrealizovaný v spolupráci so spoločnosťami Żywiec Zdrój a Daimler Truck Retail Poland. Pilotný projekt sa uskutočnil v prvej polovici februára 2024. Išlo o denné celovozové prepravy pramenitej vody Żywiec Zdrój medzi továrňami a zákazníckymi skladmi nachádzajúcimi sa v Sliezskom vojvodstve. Model spolupráce, založený na pravidelnom kyvadlovom spojení medzi výrobným závodom a skladom, je v súčasnosti najefektívnejším riešením umožňujúcim využitie elektrických vozidiel v ťažkej doprave, prvý krok k elektrifikácii priemyslu.

Využívanie elektrických flotíl v doprave je v súčasnosti spojené so značnými nákladmi, preto kľúčovou podmienkou realizácie takýchto projektov je správny vzťah medzi zákazníkom, operátorom logistiky a prepravcom. Piotr Winiarski, manažér pre rozvoj vozového parku v Rohlig SUUS Logistics, vysvetľuje: „Pilot nám umožnil overiť efektivitu používania elektrického nákladného vozidla na ťažkú prepravu. Výberom vhodných dopravných riešení pre toto vozidlo vrátane návesov so zvýšenou nosnosťou a zvážením jeho obmedzenia dojazdu sme tento cieľ dosiahli. Vozidlo za dva týždne najazdilo cez 2200 km, pričom prepravilo náklad niekedy až 25,5 tony. Vozidlo spotrebovalo v priemere asi 107 kWh na 100 km a jeho nasadením na tejto trase sa znížili emisie skleníkových plynov o 3,9 tony.“

Elektrické testy eActros v praxi

eActros 300 splnil aj očakávania vodičov, najmä v tichej jazde v porovnaní s dieselovými kamiónmi, primeranej dynamike vozidla a využití moderných riešení, ako je systém Mirror Cam, ktorý uľahčuje cúvanie. Poukazujú tiež na to, že proces nabíjania je bezpečný a zariadenie sa jednoducho ovláda.
Pilotný projekt eActros 300 je ďalšou iniciatívou spoločnosti SUUS v oblasti elektrifikácie dopravy.

Operátor už vykonal ďalšie testy elektricky poháňaných vozidiel vo vnútroštátnej preprave FTL (full truckload). Okrem toho spoločnosť EXPERT, ktorá je súčasťou skupiny SUUS, využíva elektrické dodávky pri dodávke ťažkého a objemného tovaru, ako je nábytok alebo domáce spotrebiče. Tieto iniciatívy sú tiež súčasťou stratégie ESG SUUS, ktorá sa v súčasnosti realizuje.

Rohlig SUUS Logistics je jedným z najväčších logistických operátorov v strednej Európe. Spoločnosť sa špecializuje na riadenie logistiky a globálne dodávateľské reťazce. V roku 2022 spoločnosť vygenerovala tržby vo výške 509 miliónov eur. V súčasnosti zamestnáva približne 2100 zamestnancov vo viac ako 30 pobočkách v 7 krajinách a spravuje viac ako 350 000 m2 skladových priestorov.

Prvýkrát s výkonom 1000 kilowattov

Vývojári z Mercedes-Benz Trucks prvýkrát úspešne nabili prototyp eActrosu 600 na nabíjacej stanici s výkonom 1000 kilowattov vo vývojovom a testovacom centre vo Wörth am Rhein. Začiatok sériovej výroby nového eActrosu 600 je naplánovaný na koniec roku 2024. Okrem nabíjania CCS s výkonom 400 kW umožní tento model neskôr aj megawattové nabíjanie plnými 1000 kilowattmi. Zákazníci si k tomu môžu objednať úpravu, ktorá im neskôr umožní do vozidla dodatočne inštalovať technológiu MCS, teda štandard Megawatt Charging System.

„Prvý úspešný test nabíjania megawattovým výkonom je obrovským krokom vpred,“
hovorí Peter Ziegler, vedúci E-Charging Components, Mercedes-Benz Trucks a dodáva: „MCS je v priemysle označovaný nabíjací výkon už od 700 kilowattov. Pre nás je však dôležité, aby naši zákazníci mohli nabíjať eActros 600 plnými 1000 kilowattmi a ťažiť tak z dlhšieho dojazdu a krátkych nabíjacích časov.“
Presný termín uvedenia megawattového nabíjania do sériovej výroby nemecká automobilka zatiaľ neoznámila. Tvrdí ale, že vďaka akumulátorom s kapacitou 600 kWh a MCS bude možné s ich eActrosom 600 denne zvládnuť až 1000 kilometrov.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button