Testy osobných vozidiel

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale. Kompaktné SUV Alfa Romeo Tonale má takmer všetko, čo od talianskeho vozidla čakáte. Vyzerá skvele zvonku aj vo vnútri, má výborné jazdné vlastnosti, netradičné ovládanie, ktoré vás občas zaskočí, aj sebavedomú cenovku. Chcelo by to ale viac výkonu.

Model Alfa Romeo Tonale oficiálne vstúpil na trh tento rok na jar. Výrobca ale pôvodne počítal s jeho uvedením na trhy už v roku 2021, lenže do hry vstúpila čipová kríza. Tonale je postavené na rovnakej platforme FCA Small Wide ako Jeep Compass.

Model Tonale má poháňané výhradne predné kolesá

Emócie, emócie a zase emócie

Tonale, ktoré je so svojou dĺžkou 4,5 m na úrovni Škody Karoq, stavia na rovnaký dizajnový štýl ako jeho väčší súrodenec Stelvio. Akoby Stelvio hodili do práčky a vyprali na deväťdesiatke. Takže ide o rovnako krásne auto, ktoré zo všetkých uhlov vyvoláva pozitívne emócie. Taliani sú majstrami dizajnu a Tonale je toho jasným dôkazom. Autu náramne pristane modrá metalíza, rovnako ako typické zliatinové kolesá pripomínajúce vytáčací číselník starého telefónu alebo svetelný pás spájajúci zadné svetlá. Nechýba ani do strany umiestnená registračná značka.

Krásny je aj interiér. Jeho dominantným prvkom je športový, skvele tvarovaný volant, na ktorom možno nájsť štartovacie tlačidlo. Hneď za volantom sú mohutné kovové pádla radenia ako vo formule 1. Problém je v tom, že páčky stieračov a blinkra sú ešte ďalej, takže ak nemáte dosť dlhé prsty, musíte ich zložiť z volantu. Cieľovou skupinou modelu Tonale sú prevažne ženy a tie zvyčajne nemávajú ruky ako drevorubači. To, že páčky nemajú aretáciu alebo že ovládanie stieračov, najmä toho zadného (páčkou dole), je úplne iné ako v prípade ostatných áut, možno považovať za typicky taliansku „zlomyseľnosť“.

Štartovacie tlačidlo je umiestnené na volante

Vysoké rozlíšenie

Zvyšok ovládania je už viac-menej konvenčné, Alfa to totiž našťastie nepreháňa s dotykovými plochami, napríklad klimatizácia má kompletne tlačidlové nastavenie, iba vyhrievanie sedačiek treba aktivovať cez displej. Ten má asi najlepšie rozlíšenie, s akým sme sa za poslednú dobu stretli. Páči sa nám aj štruktúra infotainment systému, v ktorom sa človek nestráca. Vysoké rozlíšenie má aj hlavný prístrojový displej, ktorý to tiež nepreháňa s možnosťami zobrazenia.

Z hľadiska vnútorného priestoru nie je Tonale žiadnym majstrom, predovšetkým vzadu by mohlo byť viac miesta. Milo nás prekvapil batožinový priestor, ktorého 500 l je rozdelených do dvoch úrovní. Chválime aj aretáciu vztýčenej podlahy.

Kruhovým voličom sa nastavuje jazdný režim, tlačidlom s ikonou tlmiča tuhosť perovania

Alfa Romeo Tonale

Chýba emócia z jazdy

Od Alfy, podobne ako napríklad od BMW, človek podvedome očakáva poriadnu dynamiku a z toho vyplývajúce emócie. A tých sa nám od Tonale veľmi nedostávalo. Pod kapotou síce bola výkonnejšia verzia (118 kW/240 Nm) preplňovanej tisícpäťstovky (základ 96 kW/240 Nm), podporovanej mild-hybridným pohonom s 15 kW elektromotorom (ten dokonca dokáže vozidlo v nízkych rýchlostiach aj poháňať!), avšak dynamika je naozaj dosť slabá. Príčinou je zrejme hybridný pohon a jeho snaha stále rekuperovať, Tonale akoby nechcelo ísť dopredu, človek akoby ho tlačil svojou vôľou.

Situáciu trochu vylepší otočenie voliča dna do dynamického módu, kde viac cítiť podporu elektromotora. Lenže po každom vypnutí sa aktivuje režim normal. Snáď prvýkrát sme preto zakaždým prepínali jazdný režim do dynamického. Výkon chýba i na diaľnici, aj po kickdowne motor viac „jačí“, než „ťahá“. Vôbec nám nevyhovuje konanie, ktoré sa nám zdá príliš preposilované a dokonca veľmi neuvážené. Na najmenší pohyb totiž Tonale okamžite reaguje zmenou smeru, napríklad vo vysokej rýchlosti to nie je úplne príjemné. V tomto prípade platí, že podvozok je oveľa rýchlejší ako motor. Spotreba sa pohybuje okolo siedmich litrov, čo nie je vôbec zlé.

Objem 500 l zahŕňa aj veľký priestor pod podlahou

Alfa Romeo Tonale

VozidloAlfa Romeo Tonale 1.5 Turbo e-Hybrid Veloce
Motor R4/zážihový preplňovaný
Zdvihový objem1 469 cm3
Max. výkon 118 kW (160 k)/5 750 min-1
Max. krútiaci moment 240 Nm/1 500 min-1
Max. rýchlosť 212 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h8,8 s
Prevodovka A7
Kombinovaná spotreba 6,0 l/100 km
Spotreba v teste 7,0 l/100 km
Emisie CO2 136 g/km
Objem batožinového priestoru 500/1 550 l
Pohotovostná hmotnosť 1 525 kg
Celková hmotnosť výrobca neudáva
Rozmery (d × š × v) 4 528 × 1 841 × 1 614 mm
Rázvor2 626 mm
Základná cena testovaného vozidla 40 040 eur bez DPH

Zdroj
transport.sk
Editor
MŠ, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button