Letecká doprava

Poprad je svetový!

Poprad je svetový! Mesto medzi Tatrami má od odteraz ešte jeden dôvod na radosť, nový hasičský letiskový špeciál Rosenbauer Panther 6×6.

Niet pochýb o tom, že Poprad svetový rozhodne je. Už len svojou polohou patrí k tomu veľmi zaujímavému, čo sa na Slovensku nachádza. Mesto medzi Tatrami má od odteraz ešte jeden dôvod na radosť – úplne nový hasičský letiskový špeciál Rosenbauer Panther 6×6.

Špeciál si pri hasení poradí s takmer akýmkoľvek lietadlom v problémoch

Začiatky letiska Poprad sa datujú od roku 1938, keď neďaleko obce Veľká (dnes je súčasťou Popradu) vzniklo poľné letisko. V roku 1943 začínajú pravidelné civilné lety na linke Bratislava – Sliač – Poprad – Prešov. V roku 1970 postavili betónovú dráhu a novú administratívnu budovu pri príležitosti konania majstrovstiev sveta v klasickom lyžovaní na Štrbskom Plese. Rok 1976 bol najúspešnejším rokom letiska, v rámci Československa bolo letisko jedným z troch medzinárodných letísk v krajine. Okrem pravidelných letov boli časté aj charterové lety leteckých spoločností z celej Európy.

Poprad je svetový!

Prelomovým sa stal rok 2008, keď prebehla rekonštrukcia svetelnej približovacej sústavy dráhy 27, ktorá naplnila požiadavky predpisu L14 a pomohla udržať prevádzkyschopnosť letiska aj v nočných hodinách a za podmienok nízkej dohľadnosti. Postavili aj nový príletový terminál a letisko poctila návštevou britská panovníčka, jej veličenstvo kráľovnej Alžbety II., s manželom, princom Philipom. V januári 2014 uviedli do prevádzky novú odletovú halu. Obnovila sa pravidelná letecká doprava na linke Poprad – Londýn, prevádzkovaná nízkonákladovou leteckou spoločnosťou WIZZ AIR.

Na hasenie využíva vozidlo dve diaľkovo ovládané prúdnice

Posilnenie bezpečnosti

Letisko Poprad Tatry získalo unikát – najmodernejší hasičský a záchranársky letiskový špeciál. Nový Rosenbauer Panther 6×6 je určený na aktívny boj s požiarmi lietadiel a na pomoc a ochranu pasažierov počas evakuácie pri mimoriadnych udalostiach. Vozidlo Rosenbauer Panther 6×6 je momentálne jediné svojho druhu na Slovensku a využíva sa aj mimo letiska a v prípade potreby tak pomáha aj mestu Poprad a jeho obyvateľom.

Globálni špecialisti

Rakúska spoločnosť Rosenbauer patrí k trojici najvýznamnejších firiem vyvíjajúcich a vyrábajúcich hasičskú techniku. Modelový rad špeciálov Panther oslávil štvrtou generáciou vozidiel tridsať rokov na scéne automobilového priemyslu. Keď spoločnosť Rosenbauer na začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia predviedla svoje hasičské vozidlo Panther, vytvorila dokonalú definíciu hasičských špeciálov triedy Airport Rescue and Firefighting (ARFF).

Práve tieto hasičské vozidlá sú vlajkovými loďami flotíl záchranárskych špeciálov. Musia prepraviť tisíce litrov hasiva, aby sa ich posádky dokázali vyrovnať s množstvom leteckého paliva, ktoré sa môže vznietiť pri leteckej nehode. Potrebujú vysoko výkonnú hasiacu techniku, aby sa dalo čo najrýchlejšie aplikovať veľké množstvo hasiva. A musia mať výkonné pohony a podvozky s pohonom všetkých kolies s vysokou priechodnosťou terénom, pretože na presun z letiskovej stanice na miesto mimoriadnej udalosti, ktoré môže byť kdekoľvek v areáli letiska, majú len tri minúty.

Odovzdávanie štafety letiskovej hasičskej služby na Letisku Poprad – Tatry

Poprad je svetový!

Špičková technika

Panther 6×6 štvrtej generácie je založený na podvozku Rosenbauer 39.750 6×6 a má osemstupňovú automatickú prevodovku Twin Disc. Táto verzia odvezie až 12 500 l hasiacej vody, 1 500 l penovej zmesi a 250 kg hasiaceho prášku. Celkové rozmery: dĺžka 11 710 mm x šírka 3 000 mm x výška 3 650 mm. Z 0 na 80 km/h zrýchli za cca 29 s, maximálna rýchlosť je 120 km/h. Dokáže uhasiť aj najväčšie dopravné lietadlá na svete.

Pomocou voliteľného prepichovacieho nástroja dokáže preraziť plášť trupu lietadla a vykonať automatický vnútorný požiarny zásah, napríklad v nákladnom lietadle. Každý variant vozidla spĺňa medzinárodné štandardy a bezpečnostné predpisy v tejto kategórii vozidiel, predovšetkým normy ICAO (Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo), EASA (Európska agentúra pre bezpečnosť letectva), FAA (Federal Aviation Administration), ADV (Nemecké združenie letísk) a NFPA (Národná asociácia požiarnej ochrany).

Najväčšie a najdôležitejšie

Za posledných 30 rokov bolo predaných vyše 2 300 vozidiel Panther. Tie našli svojich zákazníkov vo viac ako sto krajinách celého sveta. Panther bol najčastejšie uvádzaný do prevádzky v Austrálii, Číne, Nemecku, Indii, Japonsku, Saudskej Arábii a USA. Technicky najnáročnejšie letiskové hasičské zbory v Amsterdame, parížskom Charles de Gaulle a Singapure sa spoliehajú na špeciály Panther. Z hľadiska objemu cestujúcich sú vozidlá tohto radu umiestnené na najväčších svetových letiskách, ako Atlanta, Dubaj, Hongkong, Londýn alebo Peking, ale chránia tiež napríklad exotické letiská na Aljaške, Mauríciu alebo Veľkonočných ostrovoch. Teraz je Rosenbauer Panther 6×6 súčasťou popradského letiska Tatry.

Vozidlo je postavené na originálnom podvozku Rosenbauer 39 750 6×6. Z 0 na 89 km/h vie zrýchliť za 29 sekúnd. Maximálna rýchlosť je 120 km/h.

V spolupráci
transport.sk
Zdroj
MO, Foto: archív

Prečítajte si aj

Back to top button