Elektromobilita

Rýchly nástup elektromobilov prekonal všetky očakávania

Mark Lovett je Global Head of Commercial Vehicles v spoločnosti LeasePlan Corporation N.V. Počas svojej jednodňovej návštevy Česka nám ako jedinému médiu poskytol rozhovor na tému elektrických dodávok. Zaujímalo nás, ako je to so zostatkovými hodnotami, ale aj s inovatívnou dodávkou od firmy Arrival, ktorá má priniesť revolúciu do last mile delivery.

Mark Lovett je na pozícii šéfa úžitkových vozidiel jednej z najväčších lízingových spoločností v Európe od apríla 2019. Deväť rokov predtým bol vedúcim rovnakej divízie v UK, kde vytvoril špecializovaný tím na ľahké úžitkové vozidlá (LCV). Pod jeho vedením sa mu podarilo strojnásobiť množstvo spravovaných dodávok. V tomto segmente sa pohybuje celý život a len málo ľudí v Európe má o ňom taký prehľad ako on.

Prečítajte si aj

V oblasti úžitkových vozidiel sa pohybujete veľmi dlho. Je niečo, čo vás v poslednom čase naozaj prekvapilo?
Tempo rastu v zavádzaní LCV poháňaných elektrinou. Keby sa ma pred dvoma – troma rokmi niekto spýtal, ako dlho bude trvať, než sa začnú elektrické dodávky vo väčšej miere rozširovať u veľkých prevádzkovateľov fleetov, povedal by som minimálne päť rokov. O to viac som prekvapený, ako rýchlo k tomuto prechodu za posledných 12 mesiacov došlo. Čiastočne to súvisí aj s pandémiou, zároveň si ale ľudia čoraz viac uvedomujú nutnosť udržateľnosti a prejavujú sa aj záväzky spoločenskej zodpovednosti firiem. Veľmi k tomu prispeli aj sami výrobcovia, ktorí v poslednej dobe na trh uviedli celý rad nových veľkých dodávok.

Áno, máte pravdu, nie je to tak dávno, čo na trhu boli iba malé dodávky typu Nissan eNV200 či Renault Kangoo.
Áno, je to tak. Pred piatimi rokmi boli na trhu skôr malé dodávky, žiadne veľké. Dnes už je situácia iná, pretože každý výrobca ponúka elektrické dodávky rôznych veľkostí. Zatiaľ čo predtým sa prerábali klasické dodávky na elektrické, čo väčšinou viedlo ku kompromisom medzi celkovou hmotnosťou a užitočným zaťažením, dnes sa objavujú úplne noví výrobcovia. Tí navrhujú úplne novú generáciu výhradne elektrických dodávok s veľkými batériami a vysokou úžitkovou hodnotou. Takže ak sa vrátim k pôvodnej otázke, som naozaj milo prekvapený tempom nástupu elektrických LCV.

Ste jednou z najväčších lízingových spoločností v Európe. Koľko elektrických osobných áut a dodávok máte vo svojom portfóliu na operatívny lízing?
V súčasnosti spravujeme 6000 elektrických úžitkových vozidiel, čo je skutočne veľké číslo a stále rastie. Napríklad v poslednom štvrťroku zaznamenávame navýšenie objednávok na
e-LCV o 20 %!

Mark Lovett je Global Head of Commercial Vehicles v spoločnosti LeasePlan Corporation N.V

Kde sa v Európe najviac darí elektrickým vanom?
Predovšetkým v Škandinávii, čo súvisí s ich rozvinutou infraštruktúrou. V našom portfóliu máme pomerne dosť áut u poštových operátorov. Na severe je to pre vozidlá naozaj zaťažkávacia skúška. Veľmi dobre si ale vedieme v Írsku, z najväčšej európskej šestky je najsilnejšie Holandsko. Veľmi rýchlo začína ale kontinentálnu Európu doháňať Spojené kráľovstvo.

Ako si v tomto ohľade vedie Česká a Slovenská republika, prípadne celý región strednej a východnej Európy? Pretože napríklad Česi sú veľkí elektrickí skeptici.
Je spravodlivé priznať, že v tomto regióne je nástup o dosť pomalší. Avšak aj tu, špeciálne v Česku a na Slovensku, sa situácia pomerne rýchlo mení. Minulý mesiac usporiadal LeasePlan Česká republika seminár o budúcnosti elektrických úžitkových vozidiel. Prišlo naň vyše 30 zástupcov firiem, ktorí nám venovali pol dňa zo svojho nadobudnutého programu, aby počúvali a učili sa, ako prejsť na elektrické LCV. Aj to, že sú títo ľudia ochotní počúvať, je pre mňa pozitívny signál do budúcnosti.

Alfou a omegou operatívneho lízingu je správne určenie zostatkovej hodnoty. Lenže v prípade elektrických dodávok je to o dosť zložitejšie, pretože nie je toľko relevantných dát.
Áno, je to zložitejšie. Máme však obrovské množstvo skúseností s konvenčnými dodávkami z celej Európy, takže pri určovaní zostatkovej hodnoty elektrických verzií vychádzame z týchto dát. Napríklad Mercedes-Benz Sprinter dosahuje na niektorých trhoch lepšiu hodnotu ako Volkswagen Crafter, takže pri elektrických verziách by sa to nemalo príliš líšiť.

Tomu rozumiem. Ako to ale bude s úplne novými modelmi, ktoré sa na trhu začínajú objavovať?
Áno, to bude zložitejšie. Nedávno sme podpísali strategické partnerstvo s firmou Arrival, ktorá budúci rok na trh uvedie úplne novú elektrickú dodávku. V tomto prípade čiastočne vychádzame z ich produktových informácií, v ktorých oni sami predvídajú zostatkovú hodnotu po troch až štyroch rokoch. Zároveň ale musíme zvážiť situáciu, nakoľko si bude záujemca o použitú elektrickú dodávku ceniť unikátny a inovatívne navrhnutý produkt, ako je Arrival. Či bude žiadanejší ako napríklad tri roky starý Sprinter.

Budú mať teda elektrické dodávky väčšiu zostatkovú hodnotu ako porovnateľné naftové?
To je veľmi zložité zovšeobecniť, veľmi totiž záleží na vyspelosti každého trhu. Napríklad v severských krajinách môže byť za tri roky elektrický Crafter žiadanejší ako dieselový, takže by mohol mať vyššiu zostatkovú hodnotu. Naopak, v krajine s horšou infraštruktúrou nebude trh akceptovať ojazdené elektrické dodávky, takže logicky bude mať horšiu hodnotu. Zastúpenie v každej krajine bude musieť určovať zostatkovú hodnotu podľa situácie na svojom trhu aj podľa vyspelosti dobíjacej infraštruktúry.

Bohužiaľ, verejné dobíjacie stanice nie sú často prispôsobené dlhým dodávkam. Snáď iba Mercedes-Benz eSprinter má nabíjací konektor v prove.
Všeobecne sa predpokladá, že dodávky sa budú najčastejšie dobíjať v depe, kde si prevádzkovateľ zaistí dostatok priestoru. Horšie to bude s domácim dobíjaním. Je jasné, že pokiaľ bývate v bytovom dome, ťažko budete vyťahovať dobíjací kábel z 10. poschodia.

Aká je dĺžka zmluvy operatívneho lízingu pri elektrických dodávkach? Líšia sa nejako od tých konvenčných?
Všeobecne pri dodávkach býva zmluva obvykle dlhšia ako pri osobných autách, a to v priemere o 15 až 18 mesiacov. V prípade elektrických dodávok sa počíta s ešte dlhšími zmluvami, pretože firmám to zaistí lepšiu návratnosť a kompenzuje aj vyššie obstarávacie náklady týchto vozidiel. Podľa našich odhadov sa budú zmluvy uzatvárať na šesť, sedem, ale možno aj na osem rokov. Podobný trend v predlžovaní zmlúv vidíme pri elektrických osobných vozidlách.

Dalibor Caban, LCV manager, LeasePlan Slovakia

Osem rokov je obvyklá továrenská garancia na batérie. Čo bude potom? Ako elektrické LCV prijme trh s ojazdenými vozidlami? Pretože nové batérie sú veľmi nákladná záležitosť.
To je tak trochu neznáma, pretože aj prvé vozidlá s päťročnou zmluvou sa nám začnú vracať až počas budúceho roka. V tomto ohľade sa spoliehame na výrobcu, ktorý snáď príde s vhodným riešením toho, čo bude s celým vozidlom v jeho „druhom živote“. Nie my, ale on by mal povedať, čo bude. My prenajímame vozidlo ako celok a na konci životnosti chceme uviesť na trh opäť celé vozidlo. Bude teda veľmi záležať na prístupe výrobcu, tu bude povinný či ochotný batérie meniť v prípade, že už nebudú v kondícii. V tomto ohľade môžete mať vy novinári často lepšie informácie ako my.

Máte pripravené nejaké telematické riešenie pre elektrické dodávky? Napríklad aj pokiaľ ide o možnosť vyúčtovania domáceho dobíjania.
Špeciálne pri elektrických dodávkach zaznamenávame zvýšený záujem o telematiku. Väčšina elektrických dodávok už však má telematiku priamo od výrobcu, avšak všeobecne trh s LCV nie je z hľadiska telematiky tak vyspelý ako pri nákladných autách. Ďalším problémom telematiky v LCV je to, že generujú značné množstvo dát, s ktorými si často dispečeri nevedia rady. V niektorých krajinách ale kooperujeme s lokálnymi poskytovateľmi telematických služieb, dopytujú ich často firmy, ktoré potrebujú optimalizovať trasy kvôli doručovaniu. Avšak v súčasnosti sme v procese vývoja globálneho riešenia a hľadáme partnerov, ktorí by nám s tým pomohli.

Máte v každej krajine nejakého špecialistu, ktorý by firmám pomáhal s elektromobilitou? Ono to nie je len o tom kúpiť vozidlo, aby to dávalo zmysel, mali by sa robiť analýzy a porovnania s konvenčnými vozidlami atď.
Áno, v každej krajine máme takého špecialistu. V Česku je to Jan Petráň, na Slovensku Dalibor Caban. Zároveň ale spolupracujeme s treťou stranou špecializujúcou sa na zavádzanie elektrických LCV, ktorá pre nás robí analýzy a štúdie uskutočniteľnosti. Pretože naozaj zažívame situácie, keď za nami príde fleet manažér a hovorí: Som pod tlakom svojich nadriadených, aby som prešiel na elektrinu. Lenže neviem, kde začať. Nemôžem si dovoliť len tak vymeniť svoju dieselovú dodávku za elektrickú, o ktorej potom zistím, že ohrozuje našu každodennú prevádzku. A vo výsledku nás to bude stáť peniaze a ešte to bude mať za následok nižšiu ziskovosť. Takže si s každým klientom sadneme, spýtame sa ho na množstvo otázok, ako chce vozidlo využívať, čo vozí a kam. Zároveň klientom odporučíme aj školenia vodičov. Následne urobíme kompletný audit vozového parku a jeho využitia a na základe toho navrhneme vhodné vozidlo, o ktorom sme presvedčení, že splní požiadavky klienta.

Na európsky trh chcete uviesť dodávku od firmy Arrival, ktorú nikto nepozná. Nie je to risk?
Nie, sme totiž presvedčení, že je to správne vozidlo v správnom čase. Pandémia priniesla veľký hlad po „last mile delivery“ a práve Arrival je ideálne vozidlo pre túto prácu. Má totiž obrovský nákladový priestor, vysoké užitočné zaťaženie a k tomu aj skvelý dojazd na jedno nabitie. Používa najnovšie technológie, má unikátny futuristický dizajn a je navrhnuté aj pre plne autonómnu prevádzku. Skrátka, ideálny stroj do mesta, ktorý má napríklad namiesto zrkadiel kamery a jeho karoséria z kompozitných materiálov odolá nárazom v menších rýchlostiach, len sa pretlačí a potom sa vráti. A ako jedna z najväčších lízingových spoločností chceme tiež udávať trend.

To znie skvele, ale najmä v našom regióne ľudia nemajú príliš radi žiadne veľké zmeny. Tak prečo by mali presadnúť do niečoho, čo vôbec nepoznajú a čo je také odlišné?
Práve preto, že je to niečo úplne nové. Už som to auto videl a zviezol som sa v ňom a verte, že je to skutočne zážitok. Lenže ono je nielen odlišné, ale hlavne veľmi praktické. No a bude aj cenovo zaujímavé, pretože by malo byť lacnejšie ako existujúce elektrické dodávky. Svojou cenou by sa malo dostať na úroveň prémiových naftových dodávok.

Ako to bude so servisom?
Dôležité je si uvedomiť, že elektrické dodávky vo všeobecnosti obsahujú oveľa menej mechanických komponentov ako konvenčné, takže servisné nároky sú menšie. Arrival napriek tomu plánuje vytvoriť vlastnú nezávislú servisnú sieť. V každej krajine oslovia existujúce servisy, ktoré môžu fungovať formou franšízy.

A kedy uvediete Arrival na český a slovenský trh?
Všeobecne trhy strednej a východnej Európy nebudú v prvej vlne. V prvej vlne by mali prísť na rad škandinávske krajiny a západná Európa. Kedy príde na rad zvyšok, zatiaľ nevieme, na to je príliš skoro. O tom rozhodne priamo Arrival.

Zdroj
transport.sk
Editor
Za rozhovor ďakuje Michal Štenglfoto: autor a archív

Prečítajte si aj

Back to top button