Mercedes-Benz Sprinter – technika z osobných áut
Mercedes-Benz Sprinter – technika z osobných áut. Mercedes-Benz Sprinter dostal nový naftový štvorvalec 317 CDI so 125 kW a s automatickou prevodovkou 9G-Tronic. Táto technika pochádza z osobných vozidiel a Sprinter vďaka nej jazdí hladko, takmer ako osobný automobil.
Model Sprinter ako skriňovú dodávku môžete v súčasnosti objednávať v troch dĺžkach (kompaktný – 5 267 mm, štandardný – 5 932 mm, dlhý – 6 967 mm a extra dlhý – 7 367 mm) a dvoch výškach strechy (vysoká – 2 009 mm a extra vysoká – 2 243 mm). Ďalej s pohonom predných alebo zadných kolies a čoskoro bude k dispozícii aj štvorkolka. V teste sme vyskúšali dlhú verziu s vysokou strechou a pohonom zadných kolies. Nový dvojlitrový motor ponúka štyri výkonové kategórie: 84 kW/114 k, 110 kW/150 k, 125 kW/170 k a 140 kW/190 k. Spriahnutý môže byť so šesťstupňovým manuálom alebo s nami testovaným príplatkovým deväťstupňovým automatom.
Motor OM 654 pod kapotou
Dvojlitrový naftový preplňovaný štvorvalec s označením OM 654 mal premiéru už v roku 2016 v osobnom vozidle E220d, odvtedy ale prešiel mnohými modernizáciami. V minulom roku tento motor dostal aj Sprinter a bude to jediný agregát pre všetky verzie. Trojlitrový šesťvalec sa už nedá objednať, nahradila ho 140 kW výkonová kategória dvojlitrového štvorvalca. Nový motor prináša do Sprintera tichší chod, nižšie vibrácie a, samozrejme, aj lepšiu spotrebu.
Štvorvalec má priame vstrekovanie common rail s piezoelektrickými vstrekovačmi, v hliníkovom bloku s nanoúpravou valcov na zníženie trenia pracujú oceľové piesty. Spotreba je znížená aj stupňovitým procesom spaľovania a dynamickou viaccestnou recirkuláciou výfukových plynov. Emisie znižuje katalytická redukcia SCR a vstrekovanie AdBlue. Motor tak spĺňa normu Euro 6d.
Mercedes-Benz Sprinter – technika z osobných áut
Deväť stupňov k dokonalosti
Predtým používaný sedemstupňový automat nahradila nová deväťstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom. S väčším počtom prevodových stupňov, prispôsobených na prevádzku dodávky, udržuje motor v čo najnižších otáčkach v záujme nízkej spotreby a zníženia vibrácií a hluku. Radenie je rýchle, sotva postrehnuteľné a prakticky bez prerušenia ťažnej sily.
Pádla pod volantom umožňujú vodičovi ručne zasahovať do nastaveného profilu radenia. Sprinter s novou prevodovkou a novým motorom ťahá hladko ako osobné auto. V dodávke je to nezvyčajný pocit. To, že sa nám jazda páčila, sa prejavilo aj na mierne vyššej spotrebe, ktorá sa vyšplhala na 10,5 l/100 km. Výrobca uvádza kombinovanú spotrebu 9,4 l/100 km.
Infotainment MBUX
Ďalším novým prvkom, ktorý si našiel cestu z osobných modelov do dodávok, je multimediálny systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience). V našej dodávke bola menšia, sedempalcová verzia. Obrazovka je dotyková, no systém sa dá ovládať aj tlačidlami na pravej strane volantu. Integrácia telefónov Android a Apple je možná cez Bluetooth. Na ľavej strane volantu sa ovláda displej združeného prístroja, umiestnený pod volantom. Za ďalší príplatok možno mať aj väčší displej MBUX s uhlopriečkou 10,25 palca a s väčším počtom položiek na farebnom displeji združeného prístroja, a tak priblížiť interiér Sprintera ešte viac k osobnému vozidolu.
Mercedes-Benz Sprinter – technika z osobných áut
Vzidlo | Mercedes-Benz Sprinter 317 CDI 9G-Tronic |
Motor | R4/vznetový |
Zdvihový objem valcov | 1 950 cm3 |
Max. výkon | 125 kW (170 k)/4 200 min-1 |
Max. krútiaci moment | 400 Nm/1 700 – 2 400 min-1 |
Maximálna rýchlosť | neuvedené |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | neuvedené |
Prevodovka | A9 |
Kombinovaná spotreba | 9,4 l/100 km |
Spotreba v teste | 10,5 l/100 km |
Emisie CO2 | 247 g/km |
Pohotovostná hmotnosť | 2 356 kg |
Celková hmotnosť | 3 500 kg |
Objem batožinového priestoru | 14 m3 |
Rozmery (d × š × v) | 6 967 × 2 175 × 2 616 mm |
Rázvor | 4 325 mm |
Základná cena test. vozidla | 47 000 eur bez DPH |