Elektrická budúcnosť po kórejsky
Elektrická budúcnosť po kórejsky. Keď sme testovali prvú generáciu elektrického modelu Hyundai IONIQ, písal sa rok 2017. Dnes máme rok 2022 a IONIQ je tu stále. So svojou prvou generáciou má však spoločné zrejme už iba meno.
Hoci už ubehlo päť rokov, stále si pamätáme výborný dojem, ktorý v nás prvý IONIQ zanechal. V tej dobe ste si ho mohli kúpiť okrem elektromobilu aj ako hybrid alebo plug-in hybrid. Doba sa za uplynulých takmer päť rokov zásadne zmenila a súčasný IONIQ si kúpite už len ako elektromobil. Nie však hocijaký. V dnešnej širokej ponuke elektrických vozidiel predstavuje nový IONIQ 5 zjav, ktorý medzi svojimi konkurentmi zásadne vyniká vo všetkých smeroch.
Dizajn, ktorý si nepomýlite
Svojím vzhľadom preniesol IONIQ 5 dizajnovú štúdiu Concept 45, predstavenú na frankfurtskom autosalóne v roku 2019, do reality. A veľa z nej nezostalo iba na papieri, ale premietlo sa do osobitého štýlu modelu, čo je skvelá správa. Trojrozmerne tvarovaná kapota zasahuje hlboko do blatníkov, minimalizuje medzery medzi panelmi a vytvára vzhľad s dokonale čistými tvarmi. LED svetlomety obsahujú parametrické pixely pripomínajúce šperky a majú jedinečný svetelný podpis.
Aj nový IONIQ stavil na kľučky dverí zapustené dovnútra, čím podčiarkol nielen futuristický dizajn, ale vylepšil aj aerodynamiku. Veľmi kreatívnym a osobitým spôsobom to dizajnéri vyriešili aj vzadu, tzv. priebežným zadným odrazovým sklom. Aerodynamiku a štýlovosť v sebe spájajú aj aerodynamicky optimalizované disky kolies a zadný spojler.
Takto sme si ich predstavovali
Interiér v podaní IONIQ 5 je vstupom do novej éry. Dominuje mu minimalizmus a (opäť) veľmi čisté tvary. Cítite sa, akoby ste sedeli v aute z roku 2050. Pred vami sú dva 12,3-palcové displeje, z ktorých jeden je digitálnym palubným štítom a druhý, dotykový slúži na ovládanie a zobrazovanie funkcií multimediálneho systému. Softvér ponúka more možností, preto sa vám spočiatku jeho ovládanie môže zdať až príliš zložité. V tom množstve funkcií a volieb sa ľahko stratíte.
Ale ak obetujete trochu času tomu, aby ste si ho vopred vyskúšali a zorientovali sa v ňom, bude pre vás jeho ovládanie omnoho jednoduchšie. Ďalším faktom je, že jeho ovládanie aj spôsob zobrazenia zásadným spôsobom menia to, na čo sme boli doteraz zvyknutí, a ako vieme, ľudia si na zásadné zmeny niekedy zvykajú neochotne. Najmä tých, ktorí majú moderné technológie v obľube, však IONIQ 5 nadchne.
Na úplne novej EV platforme
IONIQ 5 je postavený na úplne novej elektrickej platforme Electric Global Modular Platform (E-GMP), ktorá mu poskytuje najmodernejšie technológie a zvyšuje aj vnútorný priestor, keďže umožnila lepšie uloženie jednotlivých komponentov a hnacieho ústrojenstva. V ponuke sú dva varianty kapacity batérie (58 a 72,6 kWh) a tri varianty výkonu (125, 160 a 225 kW). My sme testovali verziu s väčšou z dvojice batérií a s výkonom 160 kW v najvyššej výbave Premium.
Poháňal ju elektromotor na zadnej náprave, no v ponuke nájdete aj verziu s pohonom všetkých kolies, ktorú dopĺňa elektromotor aj na náprave vpredu. IONIQ 5 sa musel popasovať s problémom mnohých elektromobilov, ktorým je váha, avšak aj s takmer dvoma tonami jazdila naša testovacia verzia veľmi agilne. Podvozok dokáže odfiltrovať väčšinu nerovností, je však ladený o niečo tvrdšie, než sme očakávali.
Jazdu oživuje možnosť prispôsobovať si odpor rekuperácie vďaka pádlam na volante. Veľmi podstatným parametrom jazdy je aj reálny dojazd, ktorý väčšia batéria ponúka. Podľa cyklu WLTP je to 451 km a aj tu platí, že ak ste ochotní trochu zvoľniť nohu na plyne, reálny dojazd vám poskytne maximálnu flexibilitu. Neplatí to iba v meste, bez problémov sme jazdili aj na bežných trasách po diaľnici a po okresných cestách.
Nabíjať pritom stačilo raz za niekoľko dní, bez obáv o dojazd a bez straty času, ktorý si dobíjanie vyžaduje. Navyše, i samotné nabíjanie je rýchle nielen na papieri, ale aj v praxi. Samozrejme, ak máte k dispozícii nabíjačku s dostatočným výkonom. IONIQ 5 má totiž maximálny nabíjací výkon až 225 kW, takže na dostatočne výkonnej nabíjačke sa batéria nabije z 10 na 80 percent iba za 18 minút.
Elektrická budúcnosť po kórejsky
Vozidlo | Hyundai IONIQ 5 |
Motor | elektromotor |
Druh paliva | elektrická energia |
Prevodovka | jednostupňová redukčná |
Max. výkon | 160 kW (217 k) |
Max. krútiaci moment | 350 Nm |
Max. rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 7,4 s |
Kombinovaná spotreba udávaná výrobcom | 17,9 kWh/100 km |
Objem batožinového priestoru | 527/1 587 l |
Rozmery (d x š x v) | 4 635 x 1 890 x 1 605 mm |
Rázvor | 3 000 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 910 kg |
Celková hmotnosť | 2 430 kg |
Cena základného modelu | 41 390 eur |
Cena testovaného modelu | 52 450 eur |