Realistickejší pohľad na mobilitu
Realistickejší pohľad na mobilitu. V Rimini sa uskutočnil najväčší autobusový veľtrh na Apeninskom polostrove – Intermobility and Bus Expo 2024. Hoci má tento veľtrh v logu veľa zelenej farby a hovorí o budúcnosti dopravy, prevažovali tu exponáty na konvenčný pohon.
Jedenásty ročník veľtrhu IBE, ktorý sa konal v šiestich halách výstaviska Rimini Expo Centre, je primárne zameraný na turistickú dopravu. Zhruba tretinu vystavovateľov tvoria výrobcovia autobusov či nadstavbári a štvrtinu výrobcovia komponentov. Ďalšiu takmer pätinu predstavuje digitálna technológia, 16 % zastupujú servisné služby. Prekvapivo iba 6 % je z oblasti nových energií. Pri vystavených autobusoch všetkého druhu rozhodne neprevažovali elektrické exponáty, ako to bolo na výstave FIAA v Madride.


Niektorí veľkí chýbali
Svojím rozsahom je veľtrh IBE porovnateľný s Madridom, v Španielsku však bolo viac veľkých autobusových značiek. V Taliansku napríklad chýbali Daimler Buses, Solaris alebo VDL, nechýbali naopak Iveco Bus, Scania Group, MAN Truck & Bus alebo Irizar. Turecké značky Otokar, Anadolu Isuzu, Temsa či BMC zastupovali, podobne ako napríklad na veľtrhu Czechbus, súkromní predajcovia. Čakali sme ale oveľa viac čínskych značiek, svoje zastúpenie tu však mali iba Higer a King Long Bus & Coach.
Ten na veľtrhu predstavil nielen mestské autobusy, ale aj zájazdový elektrický coach Merry Combo, ktorý bol vystavený i v Madride, no dovnútra sme sa dostali až teraz v Taliansku. A musíme uznať, že na prvý pohľad vyzerá tento coach naozaj parádne. A to nielen z pozície vodiča, ale aj cestujúceho. Vďaka 530 kWh výrobca sľubuje dojazd až 500 km. Hneď dva doubledeckery 9700 tu vystavilo Volvo Buses, čo nás potešilo, pretože u nás už tento bus na výstave asi neuvidíte (autobusová divízia u nás oficiálne ukončila činnosť). Netradičným exponátom bola aj Scania Touring 10,9 m.


Realistickejší pohľad na mobilitu
Slovenská stopa
Podobne ako v Madride si na svoje prišli záujemcovia o minibusy či midibusy. Opäť sme si rozšírili obzory o nové značky, ako Carind International, Carrozzeria Fratelli Angellotto, GA Bus Italia, Sitcar, Gruppo D’Auria alebo Tirrena Bus. 99,99 % všetkých exponátov bolo postavených buď na podvozku Mercedes-Benz Sprinter, alebo Iveco Daily. Len jeden jediný exponát bol postavený na podvozku inej značky, a to MAN TGE, od českej firmy Bus Design, ktorá tu mala hneď tri exempláre. Jeden, zato dizajnovo veľmi netradičný kúsok postavený na základe Iveca Daily, priviezol poľský úpravca MMI Bus z mesta Radzików.

