Testy nákladných vozidiel

Randevú s off-roadmi MAN

Koncom septembra pripravil MAN veľký česko-slovenský „Traction Event“, na ktorom svojim zákazníkom predstavil novú generáciu vozidiel pre stavebný priemysel.

Dejiskom najväčšej česko-slovenskej prezentácie stavebných truckov MAN za posledné roky sa stala pieskovňa pri Hrušovanoch u Brna. „Po dlhom zvažovaní – vzhľadom na pandemickú situáciu – sme sa napokon rozhodli zorganizovať Traction Event v priebehu septembra. Aby to nebolo také jednoduché, termín sme museli koordinovať aj s dodaním vozidiel z výroby, respektíve nadstavieb. Tieto dva vstupné parametre boli totiž neustále v pohybe pre zložitú situáciu, ktorú v celom automobilovom priemysle spôsobil nedostatok čipov. Napokon sa nám podarilo pripraviť na toto podujatie solídnu flotilu, pričom nám veľmi pomohla centrála zapožičaním predvádzacích modelov z Trucknology RoadShow. Máme tu okolo 30 vozidiel v rôznych konfiguráciách, z nich zhruba desať je k dispozícii zákazníkom na testovacie jazdy,“ poznamenal na margo prípravy podujatia Ing. Radoslav Jurča, konateľ MAN Truck & Bus Slovakia.

Traction Event trval dva dni. Pondelok sa intenzívne využil na interné účely pre tímy predajcov a servisných partnerov MAN. A deň D nastal v utorok 21. septembra. Bol venovaný výlučne zákazníkom, aby klienti zo stavebného sektora mali dostatok času a priestoru dôkladne sa zoznámiť s modernými technológiami a hlavne s novými modelmi trakčných vozidiel tretej generácie. Na vyskúšanie boli k dispozícii bestsellery 8×6 a 6×6, ale i varianty s pohonom 8×4.

Sklápač MAN TGS 41.470 8×6 BB CH

Zaujímavé konfigurácie čakali na návštevníkov v rámci pestrej palety exponátov vystavených pod šírym nebom. Hviezdou výstavy bol, pochopiteľne, ťahač MAN TGX, držiteľ titulu Truck of the Year 2021, no zaslúženú pozornosť vzbudzoval napríklad odľahčený domiešavač TGS 8×4 s výbornou prepravnou kapacitou alebo TGS 6×4 vybavený kamerovým systémom na kontrolu mŕtveho uhla, natáčacou/zdvíhacou zadnou nápravou a systémom MAN HydroDrive.

Možno neviete, že tento efektívny zapínateľný hydrostatický pohon kolies prednej nápravy, ktorý využíva hydromotory v nábojoch predných kolies, vyvinul ako prvý práve mníchovský výrobca a prvú generáciu predstavil už v roku 2006. A aby sme nezabudli: Premiéru „naživo“ pred zaplneným hľadiskom absolvoval aj 100 % elektrický valník na podvozku MAN eTGE.

Komfort za volantom

Najnovšie trucky MAN pre stavebný sektor sú dimenzované na ťažké práce v teréne a drsné zaobchádzanie, no súčasne ponúkajú aj vysokú úroveň pohodlia. Kompletne prepracovaná kabína poskytuje množstvo nových riešení, ktoré uľahčujú vodičom život. Napríklad vďaka novým schodíkom podobným schodisku sú kabíny vysokých off-roadových vozidiel dostupné pohodlne a bezpečne.

Zväčšený rozsah nastavenia sedadla aj volantu znamená, že vodiči akejkoľvek postavy si nájdu pohodlnú polohu pri jazde. Nový kokpit si možno objednať aj v plne digitálnej verzii, ovládanie prevodovky a ďalších funkcií je integrované do páčky pod volantom, elektronická parkovacia brzda na prístrojovej doske sa automaticky aktivuje po vypnutí motora. Pokiaľ ide o pohonný reťazec, tam nedošlo až k takým zásadným zmenám. Ale pribudli ďalšie funkcie automatizovanej prevodovky TipMatic a v palete pohonných jednotiek ponúka MAN nový 9-litrový motor D15, ktorý je optimálny napríklad pre domiešavače – vzhľadom na ich režim prevádzky s množstvom motohodín pri voľnobežných otáčkach. Pri ťažkých sklápačoch alebo vozidlách s hydraulickou rukou sú preferované motory D26 a pre najťažšie aplikácie typ D38.

Okrem dynamicky moderovaných teoretických blokov zameraných na nové technológie a expozície nadstavbárov bol pre hostí pripravený pestrý testovací okruh, aby si mohli vlastnoručne a priamo v teréne vyskúšať nové sklápače TGS. Ale mnohí využili príležitosť šoférovať aj valník TGE alebo špeciálny terénny minibus postavený na podvozku MAN TGM či predvádzacie autá Škoda Octavia 4×4 a Kodiaq 4×4, ktoré tiež išli z ruky do ruky. A to sme ešte nespomenuli adrenalínové vystúpenie Petra Piláta, ktorý na motocykli KTM preskakoval tri trucky MAN, pričom lietal do výšky 12 metrov a vo vzduchu robil neskutočné triky… Proste, program ušitý na mieru pre profesionálov z nášho fachu.

Pripravené sú ďalšie inovácie

V rámci prezentácií boli avizované aj novinky pre modelový rok 2022. Obsahujú napríklad dômyselný kamerový systém MAN OptiView, ktorým možno nahradiť konvenčné vonkajšie zrkadlá, k dispozícii bude VAS (video-podpora pri odbočovaní), BirdView (zobrazenie 360-stupňového pohľadu na priestor okolo vozidla) a plne integrovaný asistent odbočovania.

Resumé z podujatia spravil Jan Kohlmeier, konateľ a riaditeľ spoločností MAN Truck & Bus Czech Republic a MAN Truck & Bus Slovakia: „Som veľmi rád, že sa nám podarilo zorganizovať takúto veľkú prezentáciu kompletného portfólia nových trakčných vozidiel. Je skvelé, že sme mohli privítať vyše 220 zákazníkov Českej republiky i zo Slovenska, že sme tu mali zastúpené všetky produktové rady pre tento sektor dopravy, čiže rad TGL, TGM, TGS i TGX, ale aj TGE a tiež kľúčových nadstavbárov, medzi ktorých patrí Meiller, Molčík a VS-MONT. Ponuku informácií kompletizovali stánky finančných partnerov SG Equipment z Českej republiky, resp. Volkswagen Finančné služby Slovensko. Videl som, že našim hosťom sa tu páčilo, so záujmom sledovali prezentácie noviniek, užívali si možnosť otestovať naše nové vozidlá v teréne a nadšeným potleskom ocenili aj show špičkového freestylového motokrosového jazdca. A počasie nám tiež prialo. Môžem teda skonštatovať, že tímy MAN Truck & Bus Czech Republic a MAN Truck & Bus Slovakia boli s priebehom akcie naozaj spokojné.“

V spolupráci
transport.sk

Prečítajte si aj

Back to top button