Testy autobusov

Zviezli sme sa prvým európskym e-coachom

Zviezli sme sa prvým európskym e-coachom. Vďaka členstvu v porote Bus & Coach of the Year sme ako jediní domáci novinári na testovacom okruhu v Ankare zasadli za volant prvého európskeho elektrického zájazdového autobusu MAN Lion’s Coach E s dojazdom až 650 km.

Zatiaľ čo čínske značky už e-coache nejaký čas predávajú aj v Európe, európske značky sú zatiaľ vo fáze vývoja. Najďalej je v tomto ohľade nemecký MAN Truck & Bus, ktorý do nového vývojového centra neďaleko medzinárodného letiska v Ankare pozval porotcov medzinárodnej poroty súťaže COTY, aby im v predpremiére predstavil Lion’s Coach E.

Skica pomerne verne naznačuje, ako bude Lion’s Coach E vyzerať v reáli

Nový dizajnový jazyk

Prototyp mal síce ešte zamaskovaný predok, avšak bez možnosti nahrávať alebo fotiť nám ho ľudia z MAN-u ukázali a máme sa naozaj na čo tešiť. Pri návrhu nového designu, ktorý nesie označenie Smart Flow Design a ktorý v sebe zhŕňa všetky rysy typické pre autobusy MAN od roku 1960, sa veľmi ladila aerodynamika.

Tá je totiž u akéhokoľvek elektrinou poháňaného dopravného prostriedku kľúčová, a to kvôli dojazdu. Popri výraznej prednej časti bola dosť upravená aj zadná časť, a to s ohľadom na zníženie vírenia. V porovnaní so súčasným Lion’s Coach má Smart Flow Design priniesť vylepšenie aerodynamiky o 5 %, vyjadrené súčiniteľom odporu vzduchu, dôjde k zlepšeniu z 0,34 na 0,31, čo je hodnota zodpovedajúca väčšiemu SUV.

Prvý e-coach je postavený na podvozku 14m trojnápravovej verzie

Zviezli sme sa prvým európskym e-coachom

Bez spacej kabíny

Vôbec prvý e-coach s levom v znaku bude postavený na podvozku modelu Lion’s Coach 14, čo je trojnápravový autobus s dĺžkou 13,9 metra a s maximálnou povolenou hmotnosťou 27,3 tony. Autobus ponúkne kapacitu až 61 cestujúcich a v porovnaní s konvenčnou verziou má aj zhodný nákladový priestor až 13 m3.

Čo mu ale chýba, je spacia kabína. Prečo? Pretože tento priestor opanujú akumulátory. V základe je Lion’s Coach E osadený štyrmi batériovými súbormi typu NMC vlastnej výroby, ďalšie dva môžu byť v zadnej časti autobusu v priestore, kde býva spaľovací motor. Kapacita tak môže byť 356, 445 alebo 534 kW, pričom nami skúšaný exemplár mal maximálny počet batérií zaisťujúcich dojazd až 650 km.

Dve súpravy akumulátorov môžu byť v zadnej časti, celkom ich môže mať Lion’s Coach E šesť

Pripravený na MCS

Autobus je možné nabíjať maximálnym výkonom 375 kW (maximum pre použitie nechladených káblov), pričom architektúra je pripravená aj na MCS (megawatt charging standard) s výkonom až 750 kW. V základe je autobus osadený jedným konektorom CCS2 nad pravým predným podbehom, na prianie je možné objednať ďalší nad ľavým podbehom, treťou pozíciou je pravá strana za zadnou nápravou, ktorá je pripravená aj pre konektor MCS.

Autobus má digitálny prístrojový štít z e-trucku eTGX

Zviezli sme sa prvým európskym e-coachom

Pohon z e-trucku

Autobusová divízia celkom logicky siahla po technike vyskúšanej jej kolegami u e-truckov. Kolesá druhej nápravy poháňa centrálne uložený synchrónny elektromotor s permanentným budením s 800 V architektúrou eCD330 s výkonom 330 kW a najvyšším stálym krútiacim momentom 1 150 Nm. Medzi neho a hriadeľ je vložená štvorstupňová automatizovaná prevodovka TipMatic 4.

Na rozdiel od e-truckov, kde je motor priamo pod vodičom, nie je v e-coachi, najmä v takom dlhom, tak veľký rozdiel vo vnímaní úrovne ticha. Čo je však poznať, je väčšia plynulosť jazdy, pretože prevodovka radí iba trikrát, a to ešte veľmi rýchlo. S autobusom sa veľmi dobre a jemne manévruje, a to vďaka charakteristike elektromotora.

Testovať budú aj futbalisti

Výroba Lion’s Coach E bude prebiehať v Ankare, pričom prvé sériové vozidlá by mali byť k dispozícii zákazníkom v roku 2026. Ešte predtým ale prejde menšia flotila autobusov zákazníckym testovaním, medzi prvými pasažiermi budú určite aj futbalisti Bayernu Mníchov. V prvej fáze budú sériové autobusy nasadené na krátke a stredné trasy, napríklad na kyvadlovú dopravu, firemnú prepravu zamestnancov alebo mestské zájazdy.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button