Testy nákladných vozidiel

MAN TGX: Lev na cestách po Slovensku

Koncom augusta ste na slovenských cestách a vo vybraných lokalitách mohli stretnúť dvoch silných levov. Náš magazín sa v spolupráci so značkou MAN Truck & Bus a YouTube kanálom Som Šofér podieľal na usporiadaní roadshow, počas ktorej spoločne navštívili vybrané servisné strediská značky MAN, ukázali najnovšiu generáciu vozidiel TGX vodičom, dopravcom a fanúšikom a podporili aj nultý ročník truck zrazu v Klčove.

Najväčší záujem o levy bol na truck zraze v Klčove

Roadshow s názvom Lev na cestách vznikla na základoch predošlých podujatí, s rovnakým cieľom: ukázať fanúšikom a vodičom inovácie, ktoré nová generácia prináša, naživo. Na cesty sme vyrazili s dvomi ťahačmi: MAN TGX 18.640 a TGX 18.510, teda výkonovými verziami so 640, resp. 510 k. Oba ťahače mali balík výbavy INDIVIDUAL, ktorý umožňuje vybaviť ich tými najkomfortnejšími prvkami pre maximálne pohodlie vodiča, napríklad systémom riadenia MAN Comfort steering, množstvom asistenčných systémov, koženými sedadlami, dizajnovými prvkami v interiéri aj exteriéri, ale aj takými praktickými pomocníkmi, ako sú mikrovlnná rúra alebo kávovar.

Trasa začínala v sídle značky MAN Truck & Bus v Bratislave, odkiaľ smerovala do Nového Mesta nad Váhom, Žiliny a Klčova, kde sa konal nultý ročník Truck Show Klčov. Práve tu vzbudili levy najväčší záujem. Poslednou zastávkou bol napokon Zvolen, kam dorazili fanúšikovia aj z takých vzdialených kútov, ako sú Nové Zámky či Veľký Krtíš.

Všetko pre maximálny komfort

MAN od uvedenia novej generácie poukazuje na to, že interiér jeho vozidiel bol navrhnutý s vodičmi a pre vodičov. Čo to vodičom prináša v praxi, nám počas ciest po Slovensku priblížil školiteľ vodičov značky Andrej Rakyta: „Z môjho pohľadu ide napríklad o široký rozsah nastavenia volantu v porovnaní s predošlou generáciou, vysoko komfortné sedadlo vodiča, pohodlnú posteľ, ktorá má pod matracom rošt, ale tiež MAN Smart Select, vďaka ktorému sa vodič počas ovládania multimediálneho systému nemusí dotýkať displeja a neodvádza tak svoju pozornosť od vedenia vozidla. Celkový komfort vo vozidlách novej generácie je podľa môjho názoru excelentný.“

Za mnohými týmito inováciami stojí spätná väzba od vodičov, ktorých MAN počas vývoja novej generácie oslovil nielen vo firmách, ale aj priamo na parkoviskách. „Môže sa zdať, že niektoré prvky kopírujú inú značku, no všetko to vyplýva z toho, že vodiči si jednoducho tieto konkrétne zmeny žiadali, preto ich vývojári z MAN zapracovali do návrhov novej generácie a preniesli do praxe. Je to cítiť aj na komforte pre vodiča – nová kabína je doslova pohodlná ako obývačka,“ hovorí produktový špecialista značky MAN Truck & Bus Juraj Žabka.

Oba ťahače mali balík výbavy Individual, takže pohodlie pre vodičov bolo zaručené

Nová poloha spätných zrkadiel

Pri novej generácii nielen značka, ale aj samotní vodiči, ktorí nové vozidlá vyskúšali, vyzdvihujú upravenú polohu spätných zrkadiel. Tie boli osadené viac smerom dozadu, čo zmenšuje mŕtvy uhol, keď sa vodič potrebuje pozrieť napríklad do križovatky. Lepšie vidí cez bočné okno aj cez širokú medzeru medzi spätným zrkadlom a A-stĺpikom. Tvar zrkadiel bol optimalizovaný pre lepšie obtekanie vzduchu, čo dopomohlo k zníženiu spotreby paliva. Aerodynamický tvar spätných zrkadiel je natoľko efektívny, že ich výmena za kamerový systém MAN OptiView, ktorý bude možné objednať od októbra 2021, prinesie už len nepatrné zlepšenie aerodynamického odporu.

Bezpečnosť hrá hlavnú rolu

Európska únia sa snaží zvyšovať bezpečnosť na cestách aj povinnou výbavou bezpečnostných asistentov. Kým niektoré z týchto systémov sú povinné už dnes, ďalšie budú povinnou súčasťou nových vozidiel čoskoro. „Na týchto autách, ktoré máme na roadshow, určite stojí za zmienku systém sledujúci obe strany vozidla. Ak napríklad vodič ide po trojprúdovej diaľnici, systém sleduje pravú aj ľavú stranu, 4,5 metra na každú stranu a 80 metrov smerom dozadu, takže keď sa rozhodne zmeniť jazdný pruh, ak by si nevšimol auto idúce v niektorom z pruhov, jeho MAN ho na to upozorní. Veľkými pomocníkmi sú tiež adaptívny tempomat, systém automatického vrátenia vozidla do jazdného pruhu, ktorý je podporovaný systémom komfortného riadenia MAN Comfort steering, a mnohými ďalšími systémami,“ približuje Juraj Žabka.

Ťahače mali výkon 510 resp. 640 k

Nový softvér pre viac úspor

Vylepšenia dostal aj softvér stratégie radenia MAN Efficient Cruise. Nová verzia pracuje komplexnejšie s mapovými podkladmi, pozná terén vo väčšej vzdialenosti pred sebou a dokáže rozpoznávať križovatky, kruhové objazdy alebo vjazdy do obcí a miest. V praxi sme to registrovali, keď pri zapnutom tempomate Efficient Cruise systém vďaka sklonu vozovky a premávky zapne voľnobežku a do obce doplachtí. Auto vás na tento krok upozorní, aby vodič vedel, že vchádza do obce. Za obcou sme si ho jednoducho znovu zapli. Systém veľmi dobre rozpoznáva kopce aj klesania. Pri tiahlych klesaniach systém sám trochu pribrzdí, aby auto bez problémov zvládlo zákrutu a za ňou opäť pridá na nastavenú rýchlosť.

Čo na to zákazníci

Počas roadshow sme využili možnosť pýtať sa aj tých najpovolanejších – profesionálnych vodičov a majiteľov vozových parkov, aký je po usadení sa v kabíne nových ťahačov TGX ich názor. Aj keď každý oceňuje niečo iné, veľký úspech zožal digitálny štít palubnej dosky, tvar celej prístrojovej dosky, ktorá je natiahnutá takpovediac okolo vodiča, vďaka čomu má vodič všetko v dosahu rúk. Veľkým plusom pre opýtaných bol celkový komfort a kvalita spracovania, ktorou kabíny disponujú.

Značka MAN však otvorene hovorí o tom, že vývoj sa nikdy nezastaví, a preto pozorne počúva svojich zákazníkov, ich potreby a želania. „V MAN Truck & Bus máme nastavený nástroj, ktorým zhromažďujeme a analyzujeme spätnú väzbu od zákazníkov a vodičov. Veci, ktoré mi zákazníci adresujú, posúvam priamo do závodu, kde sa to ďalej spracováva, analyzuje a rozhoduje sa o tom, či je takáto zmena možná, čo je pre to možné urobiť a podobne,“ hovorí Juraj Žabka.

Road show Lev na cestách vznikla vďaka spolupráci nášho magazínu s MAN Truck & Bus Slovakia a YouTube kanálom Som šofér

Prečítajte si aj

Back to top button