Isuzu – nie sme len malí
Isuzu nie sú len minibusy, ale aj klasické veľké autobusy. Vďaka výstave Czechbus sme mohli krátko vyskúšať 13-metrový medzimestský model Kendo vo verzii na stlačený zemný plyn.
Značku Anadolu Isuzu, ktorú u nás zastupuje spoločnosť Turancar, si spájame predovšetkým s minibusmi a midibusmi Novo City, Turquoise či Visigo. Lenže táto turecká značka má oveľa širší výrobný program zahŕňajúci aj mestské (Cityport) či medzimestské autobusy. A práve do druhej skupiny patrí aj model Kendo, vo verzii CNG čerstvý držiteľ titulu Sustainable Bus Award 2022.
Krásavec
Okrem ekologického ocenenia by si Isuzu Kendo pokojne zaslúžilo aj titul najkrajší autobus roka. Po vizuálnej stránke je Kendo naozaj pekné, má vyspelý dizajn. Len málokomu sa podarilo zakryť tlakové fľaše, ktoré sú posunuté veľmi dopredu, tak elegantne ako na modeli Kendo. Pod krytom je ich celkovo päť, každá má objem 304 l, v súčte tak Kendo môže voziť na streche 1 520 l CNG.
Jedna dĺžka a výška
Zatiaľ čo naftová verzia sa ponúka výhradne v dĺžke 12 m, plynový môže byť, naopak, len trinásťmetrový. Výhodou je vysoká prepravná kapacita až 63 sediacich pasažierov. Testovaný autobus mal ale „len“ 59 sedadiel, pretože namiesto štyroch sklopných sedadiel mal nástupnú plošinu pre vozičkárov. Vysoké sedadlá a sklopné podnožky síce na pohľad sľubujú pohodlný posed i na dlhšej ceste, aj pasažier s priemernou výškou ale spozná tvrdosť operadla pred sebou. Navyše, model Kendo je plne vysokopodlažný, variant Low Entry v ponuke chýba. Autobus má svojím charakterom veľmi blízko k modelu Iveco Evadys, a to napríklad aj slušným batožinovým priestorom. Ten má celkový objem 7,5; resp. 6,9 m3 s nástupnou plošinou.
A nie je to málo?
Isuzu Kendo poháňa plynový šesťvalec Cummins L9NE6D320 s objemom 8,9 l, poskytujúci výkon 320 k (239 kW) a najvyšší krútiaci moment 1 356 Nm v 1 300 ot./min. Ten spolupracuje so šesťstupňovým automatom ZF Ecolife a vyniká naozaj úžasne tichým chodom. To, že ho nepočuť na mieste vodiča, je očakávateľné. Ale aj priamo nad ním panuje príjemné ticho. Hmotnosť autobusu je 19,5 t, čo sa logicky odráža na dynamike. Na nejaké objektívne hodnotenie sme toho s autobusom odjazdili príliš málo, navyše bez ľudí. Aj tak sme mali pocit, že zrýchlenie a celková dynamika by mohli byť lepšie, ale to mohlo byť spôsobené aj „surovým“ motorom s málo najazdenými kilometrami.
Pod drobnohľadom
Moderný dojem z pracoviska vodiča trochu narúša jednoduchý volant. Rovnako tak by sme si vedeli predstaviť väčší priemer hlavných prístrojov, ktorým by prospela prehľadnejšia grafika. Nájsť si za volantom takú pozíciu, aby volant „budíky“ vôbec nezakrýval, nie je úplne ľahké. Hlavne pre vyšších vodičov. „Neeurópsky“ tiež vyzerá zhluk gumových tlačidiel vpravo od volantu. V nich sa trochu strácajú tie na otváranie dverí, pretože nie sú väčšie ani nijako farebne odlíšené. Je to však vec zvyku. Z pohľadu vodiča sa nám ale Kendo páčilo, aj keď 13 m po meste si už vyžaduje trochu viac obozretnosti. Brzdy sa nám zdali príjemne naladené, rovnako ako riadenie. A aj výhľad všetkými smermi je bezproblémový.
Vozidlo | Isuzu Kendo 13 CNG |
Motor | plynový Cummins L9NE6D320 |
Maximálny výkon | 239 kW (320 k) pri 2000 min-1 |
Maximálny krútiaci moment | 1356 Nm pri 1300 min-1 |
Prevodovka | A6 (ZF Ecolife, 6AP 1400) |
Počet miest na sedenie/státie | 59 + 1 |
Celková hmotnosť | 19 500 kg |
Rozmery (d x š x v) | 12 990 x 2 550 x 3 634 mm |
Rázvor | 6 950 mm |
Objem batožinového priestoru | 6,9 m3 |
Objem palivovej nádrže (CNG) | 5 x 304 l (1 520 l) |