Testy autobusov

TEST: Autobus MAN Lion’s City E

Keď prišla ponuka previezť elektrický mestský autobus MAN Lion’s City E z Brna do Prahy na výstavu Czechbus, sme chvíľu váhali. Ale potom neľutovali.

Už raz som MAN Lion’s City prevážal na dlhšiu vzdialenosť, a to hneď po národnej premiére do Děčína. Keď preto prišla ponuka dostať tento mestský autobus z Brna, kde ho testoval tamojší dopravný podnik, na letňanské výstavisko, kvôli pracovnému vyťaženiu som chvíľu váhal. Nakoniec vo mne ale zvíťazila zvedavosť, pretože ísť takú vzdialenosť elektrickým mestským autobusom sa len tak nepošťastí.

Prečítajte si aj

Dojazd? Žiadne obavy

Kto pozná tento autobus, písali sme o ňom aj v našom magazíne (TaL 6-7), vie, že má naozaj obrovskú batériu s kapacitou 480 kWh. Takže otázkou nebolo, či do Prahy vôbec dôjdem, ale koľko energie v batérii zostane a aký bude na konci dojazd.

Keď som autobus v trolejbusových garážach v Brne preberal, batérie boli na 100% a na displeji svietilo 467 km! Na výstavisko do Letňan, kam som mal autobus previezť na výstavu Czechbus, to bolo orientačne 220 km, takže rezerva bola veľká. Aj keď som samozrejme netušil, ako sa bude dojazd meniť na kopcovitej D11 aj s ohľadom na to, že som chcel ísť maximálnou rýchlosťou 85 km/h.

Na výstavisku v Letňanoch sme sa stretli s hlavnou hviezdou značky MAN, modelom Lion’s Intercity LE (FOTO: MŠ)

Dojazd stále stúpa

Kým som minul ceduľu koniec Brna, vystúpil mi dojazd na 482 km, čomu som veľmi nerozumel. Z garáží smerom na výpadovku na diaľnici D1 som išiel totiž skoro stále do kopca. V meste som si tiež všimol jednu veci. Hoci má Lion’s City E pomerne výkonný motor (stály výkon je 150 kW), do cca 40 km/h sa rozbieha veľmi vlažne, a to napríklad aj z kopca (aspoň nehrozí, že ľudia popadajú). Po prekročení tejto rýchlosti ale výrazne ožije. Tento prejav je odozvou ekonomického jazdného režimu, ktorý je možné zmeniť v servise.

Naháňačka s kamiónmi

Vzhľadom na maximálnu rýchlosť 85 km/h bolo jasné, že väčšinu trasy strávim v pravom pruhu, kde budem robiť spoločnosť kamiónom. Samozrejme našli sa takí, ktorí ma na rovinke predbiehali. Lenže stačil mierny kopec, a zatiaľ čo ich motorom dochádzal dych, elektromotor vo svojej práci neutíchal a aj do kopca hnal Lion’s City E bez problémov rýchlosťou 85 km/h. S niektorými vodičmi som sa pozdravil hneď niekoľkokrát. Avšak cesta ubiehala a neraz som vodiča iného autobusu dokázal vyviesť z letargie riadenia.

Mohol by som sa pokojne vrátiť

Najprv som sa zastavil v centrále spoločnosti MAN Truck & Bus v Čestliciach, kde na mňa čakal Pavel Pospíšil, vedúci predaja autobusov. Palubný počítač v tej chvíli ukazoval dojazd 242 km! Preto sme sa rozhodli, že nebude treba dobíjať a že rovno vyrazíme do Letňan. Keď sme prišli pred areál PVA EXPO, svietila na displeji číslica 246 km. Znovu sa jasne potvrdilo, aká účinná môže byť v meste rekuperácia a aké dôležité je vodiča naučiť jazdiť správne a využívať všetky výhody elektrického pohonu.

V sídle centrály v Čestliciach som mal rezervu 242 km (FOTO: MŠ)

Zdroj
Michal Štengl

Prečítajte si aj

Back to top button