Železničná doprava

ÖBB a Siemens predstavili Európe railjet

Vo Viedni bol včera večer predstavený prvý railjet z nového parku 67 vysokorýchlostných vlakov rakúskych železníc.

Maximálna rýchlosť 230 km/h, dĺžka 185 metrov, váha 330 ton, 408 sedadiel, sedem vozňov a lokomotíva Taurus. To je railjet. Nový vysokorýchlostný vlak spoločnosti ÖBB (Österreichische Bundesbahnen – Rakúske federálne železnice), ktorý je kombináciou rýchlosti, pohodlia, dizajnu, high-tech a kvality. Prvý z týchto vlakov bol predstavený verejnosti včera večer vo Viedni. Medzi prítomnými boli: Peter Klugar, predseda Predstavenstva ÖBB-Holding AG, Gabriele Lutterová, členka Predstavenstva ÖBB-Personenverkehr AG, a Brigitte Edererová, predsedníčka Predstavenstva Siemens Rakúsko.
 
Nová dimenzia v európskom diaľkovom cestovaní
 
„Použitie railjetov bude predzvesťou novej dimenzie v diaľkovom cestovaní v Rakúsku a v Európe. Za takmer 30 rokov neboli uskutočnené žiadne akvizície v segmente diaľkového cestovania. Preto je pre nás veľkým potešením oznámiť, že teraz môžeme európskym zákazníkom ponúknuť novú kvalitu cestovania s railjetom,“ povedal Peter Klugar. „S investíciou vo výške 816 miliónov eur predstavuje railjet snahu o najväčšiu modernizáciu strojového parku v diaľkovom cestovaní v histórii ÖBB.“
 Gabriela Lutterová doplnila: „Som hrdá na to, čo stovky zamestnancov ÖBB a spoločnosti Siemens dosiahli takmer za dva roky. Dnešné uvedenie súpravy do prevádzky je dôkazom toho, že spoločnými silami možno vytvoriť vysokokvalitný produkt s vysokou rakúskou pridanou hodnotou.“ Ďalej zdôraznila inovačnú silu: „Railjet je pevná vlaková súprava, ktorú tvoria vagóny, rýchlosťou 200 km/h ju tlačí alebo ťahá vysokovýkonná lokomotíva Taurus. To zaraďuje ÖBB medzi najinovatívnejšie železnice v Európe, pretože takýto koncept nebol v Európe ešte nikdy realizovaný.“ Expanzia dráhy Westbahn spôsobí, že od roku 2012 bude maximálna rýchlosť viac ako 200 km/h realitou.
 „Siemens Rakúsko s railjetom vyzdvihuje svoju spôsobilosť v sektore mobility. Skutočnosť, že tento projekt dosahuje až 80 percent rakúskej pridanej hodnoty a tvorí základ pre 300  pracovných miest dovedna, je obzvlášť radostná,“ povedala Brigitte Edererová.
 
Luxusný produkt pre všetkých spája Budapešť a Mníchov
 
Až 17 pripojení railjet, ktoré budú obsluhované 11 vlakovými súpravami, je plánovaných v cestovnom poriadku na rok 2009. Použitie railjetov sa bude uskutočňovať postupne. V prvej fáze, ktorá sa začne so zmenou cestovného poriadku dňa 14. decembra 2008, budú k dispozícii spojenia railjet z Budapešti do Mníchova (cez Viedeň) a z Mníchova (cez Viedeň) do Budapešti. Okrem tejto ponuky bude railjet premávať medzi Viedňou-západ a Budapešťou (tam a späť) každý deň. Každá z 23 railjetových vlakových súprav so 408 sedadlami bude v prvej fáze od konca roku 2008 sa bude na ceste pozdĺž Westbahn  pohybovať rýchlosťou až do 230 km/h. So zmenou cestovného poriadku v decembri 2008 bude ponúknutých v dvojhodinových intervaloch šesť prípojov z Viedne do Mníchova, a sedem do hlavného mesta Maďarska Budapešti. Od zmeny cestovného poriadku v decembri 2009 bude railjet cestovať aj na trati Viedeň – Salzburg – Innsbruck – Feldkirch – Bregenz, resp. Zürich. Spojenia Viedeň – Graz – (Ľubľana/Záhreb) a Viedeň – Villach – (Benátky) budú pridané postupne od roku 2010. Napríklad trvanie jazdy z Viedne do Salzburgu sa skráti zo súčasných 2 h 37 min na 2 h 15 min do roku 2013.
 
Spoľahlivosť posúva Európu
 
Railjet bol detailne skontrolovaný v rámci viac ako 50 testov, ktoré sa uskutočnili od 28. apríla do 15. júla. Program kontroly na toto obdobie definovala spoločnosť ÖBB-Personenverkehr AG v spolupráci s ÖBB-Traktion GmbH, kompetentnými úradmi v Rakúsku (bmvit), vo Švajčiarsku (BAV), v Maďarsku (FFK) a Nemecku (EBA), ako aj v spolupráci s príslušnými odborníkmi na hluk, brzdy, podvozkovú technológiu, klimatizáciu a kúrenie atď. a s výrobcom Siemens AG Austria. Tieto rozmanité skúšky boli uskutočnené v súlade s medzinárodne platnými normami prevádzky železničných vozidiel v príslušných krajinách. Rôzne inšpekčné orgány následne vydajú príslušné licencie. Spoločnosť Siemens AG Austria zadala spoločnosti ÖBB-Traktion GmbH objednávku na realizáciu rôznych licenčných testov.
 
Pohodlie
 
Pohodlné cestovanie sa transformuje do štandardu s ergonomickými sedadlami vo všetkých triedach. Všetky sedadlá poskytujú súkromie, majú dostatočnú šírku a stabilitu. Sedadlá v prémiovej triede môžu byť prispôsobené, pokiaľ ide o sklon a výšku, a sú tiež vybavené opierkami na nohy, košmi na odpadky, elektrickými zásuvkami a vešiakmi na kabáty. Sedadlá v triede Premium umožňujú viacero polôh sedenia. Táto trieda tiež poskytuje opierky na nohy, pohodlné vankúše a stolíky na prenosné počítače.
 
Celková objednávka na 67 vlakových súprav

V roku 2006 spoločnosť ÖBB zadala spoločnosti Siemens na základe verejnej súťaže objednávku na 23 railjetových vlakových súprav, ďalšia objednávka na 44 dodatočných vlakov bola zadaná v októbri 2007. Celkový koncept, výrobu vozňov a zariadenie interiéru realizovala spoločnosť Siemens Transportation Systems vo Viedni a v Grazi. Prvé komponenty (podvozok, strecha, koncová stena, rám kabíny vodiča a rám bočných stien) boli dodané do Viedne na kompletizáciu v lete 2007 a bola dokončená prvá kostra vozňa. Rakúske obyvateľstvo hlasovalo o dizajne railjetu v lete 2007 a porota odborníkov bola poverená úlohou vybrať dodávateľa pohostenia.

zdroj: TS, foto: www.railjet.at

Prečítajte si aj

Back to top button