Vodná doprava

Finančná kríza môže zrušiť až tretinu objednávok nákladných lodí

Minimálne tretine objednávok na výstavbu lodí na prepravu voľne uloženého nákladu hrozí zrušenie a mnohým ďalším odklad v dôsledku globálnej finančnej krízy a zhoršených úverových podmienok na trhu. Informovali o tom dnes zdroje z lodného priemyslu a analytici.

Dopyt po zaoceánskych lodiach na prepravu voľne uloženého nákladu sa v poslednom období prudko znížil, keďže kríza ovplyvnila záujem o dovoz komodít. Výsledkom bolo, že klesli sadzby za prepravu tovaru po mori, takže lodné spoločnosti prišli o časť príjmov, z ktorých financovali nákup nových plavidiel. Časť z objednávok niektoré lodné firmy už aj začali rušiť. 
Tento týždeň americká spoločnosť Genco Shipping & Trading zrušila kontrakt na nákup šiestich lodí na prepravu voľne uloženého nákladu. Britannia Bulk Holdings zasa koncom októbra informovala, že pravdepodobne požiada o ochranu pred bankrotom pre momentálne finančné problémy. Rušiť kontrakty však nebudú len lodiarske firmy, ale aj lodenice, ktoré v čase obmedzeného prístupu k úverom budú musieť prehodnotiť rozsah výroby. Podľa niektorých analytikov až 40 % nových kontraktov získali nové a málo skúsené lodenice, ktoré si v súčasnom napätom období len ťažko poradia s obmedzeným financovaním projektov.  
Viaceré zdroje z lodného priemyslu zároveň varujú, že rušenie objednávok bude podľa všetkého rozsiahlejšie, než sa pôvodne očakávalo. 
„Myslíme si, že až tretina z objednávok na lode pre voľne uložený náklad bude zrušená a pri zvyšných sa dá počítať s častými odkladmi,“ povedal pre agentúru Reuters Erik Andersen, šéf maklérskej firmy v oblasti lodného priemyslu Platou. Ako dodal, najviac to postihne objednávky lodí s dodávkou na roky 2010 a 2011.   
Výsledkom podľa Andersena bude, že „svetová kniha objednávok“ bude v najbližších rokoch rásť len o 7 až 8 % ročne, zatiaľ čo v úspešných minulých rokoch to bolo v priemere o 12 až 15 % ročne. 
Baltic Dry Sea Freight Index, ktorý na námornej burze Baltic Exchange v Londýne stanovuje dopyt po komoditách (s výnimkou ropy) na hlavných námorných trasách, klesol tento týždeň na 9-ročné minimum, keď burza zareagovala na sťažený prístup k úverom a hrozbu blížiacej sa celosvetovej recesie. Od mája, keď dosiahol historické maximum, sa index prepadol už o 90 %.
Na druhej strane, rušenie dohodnutých kontraktov a znížená dodávka týchto lodí na trhy pomôžu vybalansovať tento trh, ktorý dlhoročne trpí nadprodukciou lodí. V roku 2009 by sa podľa firmy Platou malo k zákazníkom (podľa pôvodných odhadov) dostať 860 nákladných lodí pre voľne uložený tovar, od roku 2010 by to malo byť ročne 2321 lodí. V sektore výroby ropných tankerov, čo je už iný trh, sa na rok 2009 očakáva dodávka 699 plavidiel a v roku 2010 by mali zákazníci dostať 947 tankerov. Tu Platou očakáva zrušenie približne 10 % objednávok.

 

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button