SkyToll po roku bilancoval
Riaditeľ SkyToll Ing. Matej Okáli o výsledkoch cestného elektronického mýta po prvom roku prevádzkovania.
„Nábeh systému sprevádzali protesty autodopravcov a v priebehu roka 2010 bolo mýto upravované 13-timi legislatívnymi zmenami,“ povedal na úvod Ing. Matej Okáli, riaditeľ spoločnosti SkyToll. Treba povedať, že parametre mýta nenastavoval SkyToll, ale ministerstvo dopravy, vtedy na čele s Ing. Ľubomírom Vážnym, ministerstvo vnútra na čele s Róbertom Kaliňákom a Národná diaľničná spoločnosť (NDS), vtedy na čele s Igorom Chomom, takže väčšia časť kritiky, ktorá sa počas minulého roku vznášala na SkyToll, patrila na uvedené inštitúcie. Okáli sa vyjadril aj k požiadavke UNAS na odtajnenie zmluvy medzi NDS a SkyToll s tým, že čo je zverejniteľné je už zverejnené a s odtajnením zabielených častí, ktoré sa týkajú know-how, technických riešení a zmluvných dojednaní, ktoré majú povahu dôverných informácií, nebude SkyToll súhlasiť. SkyToll je súkromná spoločnosť a ich názor na zmluvu nie je prečo spochybňovať či komentovať.
Problém je na opačnej strane zmluvy. Prečo NDS ako štátna akciová spoločnosť priamo riadená ministerstvom dopravy, pracujúca s peniazmi daňových poplatníkov, vôbec podpísala zmluvu, ktorá má nejaké utajené údaje a dôverné informácie? Kto za to ponesie osobnú zodpovednosť? Nová vláda i ministerstvo dopravy by sa mali zachovať rázne a preskúmať, či je vôbec takáto zmluva zo strany štátu platná a právne záväzná. Tu je možno požiadavka UNAS na pozastavenie mýta až do vyriešenia tejto kauzy, zrejme oprávnená…
Bilancia mýta 2010
Vráťme sa však k prezentovaným výsledkom SkyToll za rok 2010. Za daný rok boli tržby vo výške 141,6 mil. eur, z toho 82,1 mil. eur zaplatili domáci dopravcovia a 59,5 mil. zahraniční. Slovensko je typickou tranzitnou krajinou a napriek tomu, sú výbery od domácich dopravcov vyššie ako od tranzitujúcich. Pritom domáci dopravcovia pracujú so 64 tis. OBU jednotkami a zahraniční so 125 tis. OBU jednotkami. Z daných údajov vyplýva, že mýto zaťažuje najmä domácich autodopravcov. Ešte dopĺňame údaje o výbere na cestách – na diaľniciach vybral SkyToll 87,6 mil. eur, na cestách 1. triedy 49,6 mil. eur a v rámci ticketingu 4,4 mil. eur.
V roku 2009 získal štát z výberu za diaľničné známky 50,6 mil. eur. SkyToll vybral v roku 2010 spolu 141,6 mil. eur, čo je o 180 % viac ako v predošlom roku. Z toho, podľa vyjadrenia Ing. Okáliho, budú náklady SkyToll 90,6 mil. eur, teda zostatok 51 mil. eur ide do štátnej kasy.
Za rok 2010 to bude 51 mil. eur s navýšením o 180 % oproti roku 2009, kedy sa na diaľničných známkach vybralo 50,6 mil. eur! Otázkou pre nás všetkých je, v čom je teda efekt elektronického mýta? Nie je to príliš drahá hračka, ktorá vlastne pre štát nemá efekt v spravodlivom zisku, z ktorého sa má udržiavať a budovať cestná sieť na Slovensku?
Reklamácie sú v norme
Podľa vyjadrenia SkyToll v roku 2010 zaregistrovali 2400 reklamácií a 2120 podnetov a žiadostí, z toho bolo opodstatnených 1320 reklamácií, čo predstavuje chybovosť 0,7 %. Najväčší počet reklamácií bol v januári a februári 2010 a mierne stúpol aj v septembri a októbri. Zo 189 tis. vydaných OBU jednotiek bolo reklamovaných ako chybných 250 a z nich dodávateľ Siemens uznal 117 oprávnených reklamácií. V roku 2010 vystavil SkyToll 25 781 faktúr, reklamovaných bolo 293 a uznaných reklamácií 30. UNAS však vyslovuje pochybnosti o presnosti evidencie reklamácií i ich uznávaní, opierajúc sa o vyjadrenia a skúsenosti svojich členov. „Nejde nám však o to, dokazovať spoločnosti SkyToll, že mýto nefunguje. Naopak pýtame sa NDS, to má robiť NDS, aké má mechanizmy na kontrolu správnosti, rentability a funkčnosti mýta ako zadávateľ. Ako NDS kontroluje používanie peňazí z daní občanov,“ hovorí Ing. Jaroslav Poláček, predseda UNAS.
Astronomické pokuty
SkyToll sa vyjadril aj k pokutám, ktoré nespravuje a ani z nich nemá príjem. Spravuje ich ministerstvo vnútra, ktoré mýtnu políciu prevzalo od ministerstva dopravy pod svoje krídla ešte v minulom roku. Pokuty platili podľa SkyToll najmä zahraniční dopravcovia, z 4314 blokových pokút až 83 % platili priestupcovia zo zahraničia a iba 17 % bolo domácich priestupcov. Zaoberať sa vôbec príjmom do štátnej kasy z pokút je zvláštne a plánovať ich je nemorálne. SkyToll varuje pred znížením pokút, čo by mohlo spôsobiť, že počet priestupcov narastie. Z praxe však je jasné, že pre vodiča, ktorý u nás zarába v priemer 600 – 800 eur je pokuta 1655 eur likvidačná a len na porovnanie v Nemecku (kde vodič zarába podstatne viac) je za rovnaký priestupok pokuta 220 eur a nemajú tam vyšší počet priestupcov. Je nelogické prejudikovať vodiča ako vážneho priestupcu za priestupky, ktorých reálna hodnota je možno 10 – 20 eur. Tu by bolo žiaduce celý systém pokút prehodnotiť na priestupky úmyselné a neúmyselné, spôsobené len technickými parametrami nastavenia mýta. V bankách je pre klientov s platobnou kartou povolený debet, teda malý limit prekročenia hodnoty účtu. V doprave, ak má mýto slúžiť štátu a dopravcom, by bolo potrebné minimálne prehodnotiť kreditný systém pri platbách pre-pay tak, aby mohol dopravca jazdiť bez stresu, či mu kredit vystačí do najbližšieho miesta jeho dobitia.