Rozhovor s generálnym riaditeľom Ford Pro Europe
Rozhovor s generálnym riaditeľom Ford Pro Europe. Hans Schep je generálny riaditeľ Ford Pro Europe, globálnej divízie v rámci spoločnosti Ford, ktorá sa venuje komplexným balíkom riešení úžitkových vozidiel Ford pre komerčných zákazníkov s cieľom pomôcť zvýšiť produktivitu, zlepšiť prevádzkyschopnosť a znížiť prevádzkové náklady prostredníctvom prepojených služieb.
V rámci prezentácie divízie úžitkových vozidiel Ford Motor Company v Trial Parku Sklenka u Prahy sme využili možnosť pohovoriť s Hansom Schepom, CEO spoločnosti Ford Pro, o technike, vzťahu k zákazníkom a o pozícii spoločnosti na európskom kontinente.

Pri znalosti toho, čo všetko značka Ford Pro zahŕňa, nie je pochýb o tom, že vám nejde „len“ o vozidlo ako také, ale o kompletný ekosystém. Ako celá záležitosť funguje?
Máte úplnú pravdu. Obstaraním vozidla všetko ešte len začína, ako pre nás ako jeho výrobca, tak pre zákazníka, ktorý ho využíva a prevádzkuje. Ekosystém Ford Pro znamená, že náš zákazník profituje zo služieb reflektujúcich také oblasti, ako je servis, finančné služby, softwarové služby a zabezpečenie prevádzky vozidla, nabíjanie a dobíjanie a ďalšie. Skrátka, využitím ponúkaných služieb nielenže optimalizuje svoj čas, svoju prácu a nechá na nás, aby sme minimalizovali a riadili prípadné prestoje vozidla, ale dostáva aj možnosť starať sa predovšetkým o tvorbu svojho zisku, a to je to najpodstatnejšie.
Vývoj ide dopredu, zákazníci očakávajú len to najlepšie a my sme povinní reagovať na všetky zmeny tak, aby sme čo najlepšie uspokojili všetky relevantné a legitímne požiadavky. Veľký dôraz na tvorbu celého ekosystému prevádzky vozidiel sme začali klásť už pred rokmi. A plne sa nám to osvedčilo. Posledných desať rokov je značka Ford jednotkou na trhu úžitkových vozidiel v Európe. Podiel od 12 % do 15 % na takomto trhu je viac ako výrečný. Z hľadiska Európy v prvom kvartáli tohto roku máme podiel 18 %. Som presvedčený, rovnako ako moji kolegovia, že ideme správnou cestou.

Je výrazný rozdiel v nastavení plnenia zákazníckych očakávaní v segmente osobných vozidiel a segmente ľahkých úžitkových automobilov?
Rozdiel nie je v nastavení plnenia, to je vždy z našej strany stopercentné. Rozdiel je práve v tých očakávaniach. Zatiaľ čo zákazníci segmentu osobných automobilov očakávajú od svojich vozidiel okrem prepravy z bodu A do bodu B aj isté možnosti spojené napríklad s voľným časom, so zábavou, so sociálnym statusom a vôbec aktivitami, ktoré majú bližšie k „prežívaniu zážitkov“, v segmente LCV je to iné. Už len to slovo „úžitkové“ opisuje celkom presne situáciu. Zákazník úžitkových vozidiel, teda náš zákazník značky Ford Pro, má presne spočítané náklady na prevádzku alebo, ak chcete, z vlastníctva vozidla (TCO) a nimi sa riadi. Auto na prácu musí prácu čo najefektívnejšie vykonať – to znamená, že na konci účtovnej súvahy musí byť čierne číslo – ideálne čo možno najväčšie.
Ako sa Ford Pro stavia k prechodu na alternatívne bezemisné zdroje pohonu? Čo všetko v tejto oblasti zákazníkom ponúkate. Ako s nimi v tomto ohľade pracujete?
V našej ponuke nájdete vozidlá so spaľovacími motormi (ICE), plne elektrické vozidlá (BEV) a plug-in hybridné pohony (PHVE). V rámci analýzy typickej prevádzky u zákazníka sme schopní veľmi presne navrhnúť to riešenie pohonu, ktoré bude vyhovovať najlepšie, teda bude z hľadiska efektivity najlepšie. Vozidlá ICE, BEV a PHVE sú vyrábané na rovnakej linke, takže miera synergie aj z tohto hľadiska je veľmi významná.

Ponukou plug-in hybridných pohonov sa trochu vymykáte zo súčasného štandardu. Pričítate tejto technológii významnú úlohu pri prechode k bezemisnej doprave?
Áno, sme presvedčení, že PHVE je skvelé a životaschopné riešenie. Zo spätnej väzby našich zákazníkov aj z ďalších analýz a konečne aj z predaja našich vozidiel vidíme, že zákazníci oň majú skutočný záujem.
Dovolím si mierne predísť vašej ďalšej otázke. Áno, riešenie PHVE je relatívne drahšie a možno aj o niečo komplikovanejšie ako tie ďalšie dve, ale všetko je o TCO, o správnom vyhodnotení požiadaviek a informácií. Pohon PHVE sa jednoznačne v tom správnom segmente a type prevádzky vypláca.
Desaťročia ste jednotkou v Európe, ako sa pozeráte na svojich konkurentov? V tomto roku sa napríklad niektorí vracajú do segmentu LCV, niektorí sú tu úplnými nováčikmi a iní prichádzajú s významnými inováciami.
Konkurenčné prostredie je realita, podľa môjho názoru, je navyše veľmi potrebné. Konkurenčné správanie je tiež svojím spôsobom motorom pokroku, inovácií a zavádzania noviniek. Na svoju konkurenciu sa pozeráme samozrejme s veľkým rešpektom a úctou. Sledujeme ju veľmi starostlivo z hľadiska techniky, technológie ale aj metodiky práce so zákazníkmi. Ako bolo povedané na začiatku – nejde „len“ o vozidlo, ale o celý ekosystém. K tomu si dovolím dodať: „My o ňom len nehovoríme, my tak aj konáme.“
