Cestná doprava

HOPI Slovakia: Úspech vďaka rodinnému prístupu

Spoločnosť HOPI nedávno rozšírila svoju flotilu o päť nových vozidiel Scania P 250 a P 280 s chladiarenskými nadstavbami Lamberet. Pri tejto príležitosti sme sa s konateľom spoločnosti HOPI Slovakia Ing. Péterom Vörösom a vedúcim dopravy Ing. Michalom Bolechom porozprávali o flotile HOPI na Slovensku, firemnej kultúre aj výzvach, ktoré pred segment FMCG postavila pandémia ochorenia COVID-19.

V priestoroch spoločnosti Scania Slovakia v Senci si nedávno vaša spoločnosť prebrala ďalšie nové vozidlá. So značkou Scania spolupracujete už dlhodobo, čím vás presvedčila?

Péter Vörös: „Naša spolupráca so značkou Scania siaha 15 možno 20 rokov dozadu. Je to dlhý čas, čo spolu spolupracujeme. A čím nás presvedčila? Cena, výkon a servis. Scania nám z pohľadu našich potrieb a kvality za ponúkanú cenu vyšla najlepšie. Zakladáme si na efektivite prevádzky, preto každý tender robíme otvorene, so všetkými značkami a tak tomu bolo aj teraz. Chceme poznať ponuku trhu a porovnať si možnosti, no sme radi, že aj tak nám Scania stále vychádza ako najlepšie riešenie. Odchod k inej značke by už teraz bol zrejme zložitejší, takmer všetky vozidlá vo flotile máme Scanie, ale aj tak chceme mať vždy istotu, že si vyberáme to najlepšie, preto sa pozeráme aj na celkovú ponuku na trhu – čo ponúka, akú spotrebu majú nákladné vozidlá iných značiek, aké sú možnosti servisu. Ako som povedal, pre nás je to klasické biznis rozhodnutie, nevyberáme si podľa emócií. Významným faktorom je pre nás okrem spomínaného trojuholníka cena – výkon – servis aj obrovská flexibilita, ktorú nám Scania ponúka. V tomto smere hrá svoju úlohu aj naša lokalita v Senci, v ktorej sa nachádzame.“

Konateľ spoločnosti HOPI Slovakia Péter Vörös (tretí zľava) a vedúci dopravy Michal Bolech (štvrtý zľava) pri preberaní nových vozidiel (FOTO: MM)

Plánujete do flotily pridávať okrem spomínaných piatich vozidiel v blízkej budúcnosti aj ďalšie?

Péter Vörös: „Nachádzame sa na rastovej krivke. Máme  rozpracovaných viacero projektov, pričom pri tých najväčších len plánovacia fáza trvá zhruba rok a ďalší rok si žiada samotná implementácia, vybavenie technického zázemia a infraštruktúry, ktoré dopĺňame podľa potrieb. Našou filozofiou je mať vlastnú flotilu a zakladáme si na tom, aby bola efektívne využitá. Spolupracujeme aj s externými dopravcami, sme však špecifickí tým, že vlastníme technológiu. Takisto máme vlastných vodičov, o ktorých sa staráme. Robíme to preto, pretože jednak nám to takto zákaznícky najlepšie vychádza a keď to  robia odborníci so srdcom, odráža sa to aj na ekonomických výsledkoch.“

Zástupcovia HOPI Slovakia si prehliadli nové vozidlá a možnosti, ktorými dokážu vodičom uľahčiť náročnú každodennú prácu (FOTO: MM)

Vaša flotila má viac ako 60 vozidiel, nakoľko pociťujete problém s nedostatkom profesionálnych vodičov?

Péter Vörös: Ako som spomenul, staráme sa o našich vodičov ale je dôležité povedať, ž v rámci našich možností sa staráme o každého jedného zamestnanca. Staráme sa o pracovné prostredie, o to aby ľudia, ktorí u nás pracujú, dostávali slušnú spätnú väzbu a boli adekvátne ohodnotení za svoj výkon. Čo sa týka vodičov, tu sú určité špecifiká. Samotný trh s vodičmi sa vyznačuje fluktuáciou, donedávna bol veľký nedostatok vodičov a to sa podpísalo aj na konjunktúru, ktorú bolo v tejto oblasti cítiť. Z toho čo sledujem si dovolím povedať, že v HOPI bola fluktuácia vodičov minimálna. Samozrejme, sú nejaké odchody a sú nejaké príchody, ale v našom prípade ide o marginálne čísla, čo svedčí o tom, že to nie sú iba reči a o našich zamestnancov sa skutočne staráme.

Práca vodičov nie je jednoduchá, naši vodiči bežne každý deň vykladajú 20 paliet na 15 zastávkach, to znamená, že 15-krát musíte zastaviť, 15-krát nacúvať, spustiť čelo dole, vyložiť palety, potom zdvihnúť hore, váš deň má 8 až 10 hodín, je to ťažká práca. My sme im za túto prácu vďační, preto sa im snažíme dodať vo vozidlách všetko, čo potrebujú a aj služby, aby si vodič mohol iba sadnúť za volant a jazdiť.

Michal Bolech: „Pre vodičov je napríklad zabezpečený kompletný servis vozidla, nemusia riešiť žiadne opravy, ak aj nastane porucha, vozidlo odstavia v servise Scania kdekoľvek na Slovensku, ak je to mimo Senca a oprava nie je možná na počkanie, dostanú náhradné osobné vozidlo, s ktorým sa môžu dopraviť späť na základňu.“

Spoločnosť HOPI je známa aj svojim mottom „Don´t worry be HOPI (FOTO: MM)

Z Vášho rozprávania je cítiť, že viete, čo práca profesionálneho vodiča obnáša.

Péter Vörös: „Keď som nastúpil na pozíciu riaditeľa, išiel som na rozvoz s človekom, ktorý nevedel, kto som. Povedali mu, že s ním pôjde na rozvoz v kabíne nejaký Peter Vörös, nevedel, kto to je. Bez toho, aby vedel, že sa vezie s riaditeľom, sa o HOPI vyjadroval veľmi pekne, že je to dobrá firma, že už robil v rôznych firmách. Bolo zábavné, keď na moju otázku, aký je na nich riaditeľ odpovedal ´ja ani neviem kto to tu riadi´ (úsmev). Keď som sa mu predstavil a povedal mu kto som a že aj ja tu rád pracujem, bol z toho prekvapený. Dodnes máme s týmto človekom veľmi dobrý vzťah.

Naši vodiči sú v prvej línii, idú do kontaktu s pani, ktorá v obchode podpisuje papiere a preberá tovar, so skladníkmi na centrálnych skladoch, jednoducho kdekoľvek, kam idú. Oni sú tí, ktorí vytvárajú meno HOPI. Sme rodinná firma, ktorá je na trhu 20 rokov a to najmä vďaka tomu, že HOPI je slušná firma, ktorá poskytuje servis v dobrom aj v zlom. Aj teraz, počas najťažších období pandémie sme ukázali, že nám na našich zákazníkoch záleží a doručili sme každý jeden kartón. Za toto patrí obrovská vďaka našim ľuďom, že prišli do práce a odviedli svoju robotu na maximum.“

Takmer celú flotilu spoločnosti tvoria vozidlá Scania (FOTO: MM)

Aké náročné bolo fungovať počas najprísnejších obmedzení?

Péter Vörös: Bolo to náročné, ale vďaka prístupu a ochote našich ľudí sme to zvládli. Ak sa rozprávame konkrétne o vodičoch, tých máme skoro 100 a nezaznamenal som ani jeden prípad, kedy by niektorí z nich odmietol prísť do práce alebo sa na niečo sťažoval. Keď som toto riešil z môjho pohľadu ako riaditeľ, mal som z toho skutočne obrovskú radosť. Všetkým sme dali rúška, dezinfekcie, smartfóny aby mohli komunikovať s dispečermi a mali informácie o všetkom podstatnom, čo sa deje na ceste alebo priamo u zákazníka. Aj toto nám pomohlo podať 100 %-ný výkon a doručiť všetky objednávky. Dnes sa už o tom rozpráva ľahšie, ale vtedy, keď sme nevedeli, čo bude o týždeň, to bola náročná a veľmi zodpovedná úloha.“

Spoločnosť HOPI je známa aj tým, že si zakladá na ekológii a ochrane životného prostredia. Dlhodobo vo svojej flotile využívate program Sccania Ecolution. Aké s ním máte skúsenosti?

Michal Bolech: „Program Scania Ecolution využívame v podstate od samého vzniku spoločnosti HOPI. Vodiči občas zavtipkujú, že s obmedzovačom na 85 km/h sme najpomalšie vozidlá na diaľnici a stáva sa, že ich iné vozidlá predbiehajú, našim hlavným cieľom je však ekológia. Vďaka Scania Ecolution spĺňame ekologické aspekty, znižujeme emisie a snažíme sa o trvalo udržateľnú dopravu. Nie vždy je to jednoduché, preto sa o tom s vodičmi rozprávame a vysvetľujeme im to.“

HOPI Slovakia si zakladá na šetrnom prístupe k životnému prostrediu. Okrem iného napríklad využíva program Scania Ecolution (FOTO: MM)

Ako tento program pomáha vodičom?

Michal Bolech: „Vodič má vďaka Scania Ecolution priamo na palubnej doske okamžitú spätnú väzbu na štýl svojej jazdy – ako jazdí, či predvída, ako brzdí, ako pracuje s plynom a pod. Za toto mu systém dáva hodnotenie hviezdičkami a v rámci tohto sú vodiči medzi sebou dosť súťaživí, radi si porovnávajú výsledky a snažia sa zlepšovať.“

Péter Vörös: „Z pohľadu ekológie je podstatné aj to, že sledujeme spotrebu nielen vozidiel ale aj spotrebu chladiacich agregátov, využívame veľmi kvalitné nadstavby.“

Michal Bolech: „Ďalšou vecou, ktorú chceme zaviesť v rámci ekológie sú tzv. road trainy. Na Slovensku nám legislatíva v tejto oblasti nehrá do kariet, chceme však preveriť všetky možnosti a pokúsiť sa o zavedenie cestných vlakov aj u nás. V Českej republike ich už prevádzkujeme a výsledky ukazujú veľmi dobré čísla z pohľadu znižovania emisií aj šetrenia spotreby paliva.“

Editor
MM

Prečítajte si aj

Back to top button