Motorizmus

Vyprázdňovanie skladov európskych automobiliek sa blíži ku koncu

Vyprázdňovanie skladov európskych výrobcov áut, ktorým sa pre krízu nahromadili zásoby nepredaných vozidiel, sa blíži ku koncu. Automobilky a ich dodávatelia by sa však podľa popredných analytikov mali pripraviť na to, že proces zotavovania bude dlhý a pomalý.

Európske automobilky museli koncom minulého roka znížiť produkciu i počet pracovníkov, čo malo negatívny dopad aj na ich dodávateľov. Úverová kríza a zhoršovanie situácie v ekonomike však tvrdo zasiahli automobilový priemysel. Dopyt po drahých položkách, akými sú práve vozidlá, výrazne klesol. "Znižovanie skladových zásob sa chýli ku koncu, to je veľká úľava pre dodávateľov," uviedol Nigel Griffiths, hlavný ekonóm spoločnosti IHS Global Insight. Podľa neho po vyprázdnení skladov by produkcia mohla už v 3. a 4. kvartáli začať rásť, aj keď sa predaj nezvýši. Automobilky totiž "brutálne" obmedzili výrobu, aby zredukovali nadmerné zásoby nepredaných áut, ktoré sa im po vypuknutí finančnej krízy nakopili v skladoch. Francúzsky Renault napríklad v 1. štvrťroku 2009 znížil produkciu medziročne o 38,2 %, ale v porovnaní so 4. kvartálom 2008 vyrobil od začiatku januára do konca marca o 7,2 % áut viac. Automobilový priemysel by však mal očakávať ďalšie problémy, keď skončí pozitívny efekt tzv. šrotovného, teda vládnych príspevkov na kúpu nového auta výmenou za staré, ktoré zaviedli viaceré krajiny. IHS Global Insight odhaduje, že vďaka šrotovnému sa tento rok predá na svete 2,6 milióna nových áut, čo predstavuje každé dvadsiate predané vozidlo. V Nemecku, kde vláda motoristom prispela na kúpu nového auta sumou 2500 eur (75.315 Sk), sa odbyt vozidiel v máji zvýšil medziročne o 40 %. Analytici ale varujú, že šrotovné má len krátkodobý účinok a výrobcov áut čaká tvrdý dopad. Kríza totiž narušila štruktúru trhu.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button