Motorizmus

Škoda odhalila štvrtú generáciu kultovej Octavie

Škoda Auto si pre štvrtú generáciu Škody Octavia, svojho najúspešnejšieho modelu, vybrala Veletržní palác v Prahe. Medzi stovkami hostí z celého sveta bol aj český premiér.

Škoda Octavia je historicky najúspešnejší model mladoboleslavskej automobilky, počas 60 rokov sa jej predalo viac ako 6,5 milionu vrátane tej prvej z roku 1959. Novodobá éra Octavie začala v roku 1996. Škoda Auto predstavila súčasne liftback aj kombi.

Vyzerá ako Superb
Keď nová Octavia vyšla z jaskyne pripomínajúcej jeden veľký kryštáľ, na prvý pohľad pripomínala Superb. Šéfdesigner Christian Strube a jeho tím totiž vsadili na ostré hrany, ktoré akoprvé dostal práve Superb. S ním Octaviu spája napríklad aj dlhá kapota vytiahnutá do bokov alebo prevedenie rámu zadných dverí.

Nová Octavia má veľmi výrazný predok s novým nárazníkom a ostro zrezanými, nižšími prednými svetlometmi so štandardne dodávanými LED stretávacími svetlami, diaľkovými svetlami a svetlami pre denné svietenie. Vôbec po prvýkrát sa u Škodovky objavujú full LED Matrix svetlomety. LED technológiu využívajú aj koncové svetlá, ktoré sú jedným z najvýraznejších dizajnových prvkov Octavie i Octavie Combi.


Zase o kus väčšia
S dĺžkou 4 689 mm je liftback o 19 mm dlhší než jeho predchodca, Combi narástlo do dĺžky o 22 mm. O 15 mm sa zväčšila aj šířka vozidla a o 6 mm na 2 686 mm sa natiahol rázvor. Vďaka tomu sa zväčšil aj vnútorný priestor ako pre posádku, tak aj pre batožinu. Už tak rekordný kufor Octavie Combi získal ďalších 30 l na celkových 640 l, čím atakuje aj o triedu vyššie vozidlá. O 10 l na rovných 600 l si polepšil tiež liftback.

Úplne nový interiér
Kompletnú premenu má za sebou aj prístrojová doska, ktorá je rozdelená do niekoľkých horizontálnych úrovní. Dominuje jej centrálne umiestnená obrazovka infotainment systému. Pred vodičom bude výhradne digitálny prístrojový štít s veľkosťou 10,25“; absolútnou novinkou je Head-up displej.

Zo stredového tunela úplne zmizla páka ručnej brzdy, v štandarde bude elektromechanická parkovacia brzda. Rovnako tak už v Octavii nenájdete volič automatickej prevodovky, Octavia ako vôbec prvá Škodovka dostala systémem shift-by-wire pomocou ovládacieho modulu s malým prepínačom.



Klasika, plyn i elektrika
Štvrtá generácia bude k dispozícii so širokou škálou pohonov pokrývaucou výkonové spektrum od 81 kW (110 k) až po 150 kW (204 k). Benzínové motory tvoria jednotky 1.0 TSI/81 kW, 1.5 TSI/110 kW a 2.0 TSI/140 kW, diesel zastupuje výhradne 2.0 TDI s výkonmi 85, 110 a 147 kW. Na CNG bude jazdiť 1.5 TSI G-TEC/96 kW, zásobníky na 17,7 kg plynu majú zaistiť dojazd až 523 km.

Absolútnou novinkou je mildhybridná technologia e-TEC ponúkaná k 1.0 TSI/81 kW a 1.5 TSI/110 kW zahrňujúca 48V remeňový štartér-generátor a 48V Li-ion akumulátor. Nechýba ani plnohodnotný plug-in hybrid kombinujúci 1.4 TSI a elektromotor s celkovým systémovým výkonom 150 kW (204 k). Li-ion batérie s kapacitou 37 Ah, resp. 13 kWh umožňuje dojazd v čiste elektrickom móde v režime WLTP až 55 km.

Prečítajte si aj

Back to top button