Motorizmus

Renault predstavil novú stratégiu

Francúzska automobilka Renault v decembri čerpala ďalšiu miliardu z vládou garantovaného úveru vo výške 5 miliárd eur, ktorú spôsobila pandémia ochorenia COVID-19. Uviedla to vo štvrtok v on-line prezentácii zástupkyňa generálneho riaditeľa Clotilde Delbosová.

Renault doteraz odčerpal z úveru 4 miliardy eur, poznamenala Delbosová a dodala, že podľa spoločnosti je rozumné použiť prostriedky, ktoré má k dispozícii. Zároveň šéf Renaultu Luca de Meo vo štvrtok predstavil prvú aktualizáciu svojej stratégie. Plánuje ešte viac zredukovať náklady a zamerať sa na výrobu menšieho počtu ziskových modelov v snahe dostať firmu z červených čísiel a zabezpečiť jej ziskovosť.

Konkrétne, fixné náklady sa majú znížiť o 3 miliardy eur do roku 2025. Predtým bolo cieľom Renaultu dosiahnuť do roku 2022 úspory vo výške 2 miliardy eur. De Meo chce začať tiež s urýchlením výroby elektrických vozidiel. Budúca ponuka modelov spoločnosti Renault bude „technologicky nabitá, elektrifikovaná a konkurencieschopná,“ uviedol vo vyhlásení. „Prejdeme od automobilovej spoločnosti pracujúcej s technológiami k technologickej spoločnosti pracujúcej s automobilmi, pričom do roku 2030 majú minimálne 20 % tržieb tvoriť výnosy zo služieb, dát a obchodovania s energiou,“ povedal.

Najprv však musí dosiahnuť, aby sa Renault vrátil k zisku. Automobilka vykázala za 1. polrok 2020 stratu 7,3 miliardy eur v dôsledku koronakrízy. Výsledky za rok 2020 plánuje Renault zverejniť v polovici februára. V rámci zamerania sa na zisky a efektívnosť počet vyrobených automobilov sa podľa de Mea do roku 2025 zníži na 3,1 milióna zo 4 miliónov vozidiel v roku 2019. Polovica nových áut bude pritom elektrifikovaná.

Plán zameraný na efektívnosť a ziskovosť predstavuje výrazný odklon od ambicióznej expanzie, ktorú pred štyrmi rokmi stanovil bývalý šéf Carlos Ghosn. Jeho zatknutie v roku 2018 v Japonsku pre podozrenie zo zatajovania príjmov a údajne zneužívanie firemných peňazí na súkromné účely, otriaslo alianciou Renaultu s japonskými firmami Nissan a Mitsubishi Motors. „Stali sme sa väčšou, ale nie lepšou automobilkou,“ skonštatoval de Meo počas on-line prezentácie a dodal, že úlohou je teraz sústrediť sa na maržu namiesto na trhový podiel.

Automobilka už minulý rok oznámila, že zruší zhruba 15.000 pracovných miest na celom svete. Okrem toho čelí tiež novým výzvam, pretože Európska únia sprísňuje emisné predpisy a konkurenti PSA a Fiat Chrysler Automobiles dokončujú fúziu a smerujú k vytvoreniu koncernu Stellantis, štvrtého najväčšieho výrobcu áut na svete, s potenciálne väčším počtom zdrojov potrebných na uskutočnenie zmien.

De Meo oznámil tiež vytvorenie novej divízie s názvom Mobilize, ktorá sa zameria na „nové zdroje zisku“ z dát, mobility a energetických služieb. Prechod k väčšiemu podielu elektromobilov bude zahŕňať výstavbu továrne na výrobu batérií vo Francúzsku s jedným z dodávateľov automobilky. Plánuje tiež znížiť kapitálové výdavky a náklady na výskum do roku 2025 na úroveň 8 % z tržieb z doterajších 10 %.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button