Rely Dakar – štvrtýkrát v Saudskej Arábii
Rely Dakar – štvrtýkrát v Saudskej Arábii. Atraktívna Rely Dakar má 45 rokov! Ročník 2023 bol štvrtým v poradí, ktorý hostilo Saudskoarabské kráľovstvo. Aj tentoraz sa našlo dostatok nových trás, ktoré boli hodné skutočných moderných súťažných nomádov.
Organizátori ešte pred štartom sľubovali jednu z najťažších a najatraktívnejších súťaží (celkovo 8549 km, z toho 4706 km meraných). A mali pravdu! Svoju úlohu pritom zohrali ešte príroda a počasie, a tak Dakar 2023 patril naozaj k tomu „naj“, čo mohli všetci zúčastnení zažiť (bahenné a vodné „kúpele“ v púšti a pod). Celkovo 818 mien z 56 krajín sa objavilo v štartových listinách siedmich kategórií. Najpočetnejší boli, samozrejme, Francúzi, no Česi v tejto štatistike obsadili piate miesto s 39 nahlásenými pretekármi a Slováci skončili na osemnástom mieste s 11 prihlásenými súťažiacimi.
Motorky
Najväčším naším želiezkom v dakarskom ohni bol Štefan Svitko (KTM 450 Factory Rally Replica) v kategórii „Moto“. Konečné dvanáste miesto bolo zopakovaním umiestnenia spred roka. Kto sleduje tieto preteky pravidelne, vie, že dvanáste miesto v Dakare medzi motocyklami je úspech. V tejto kategórii je najväčšia účasť a sú tam fabrické tímy. O jedno miesto pred ním sa umiestnil Čech Martin Michek, idúci tiež na KTM rovnakého modelu. Medzi motocyklistami dominovali celkovej klasifikácii práve jazdci na rovnakých strojoch. Veľkého Beduína získal Argentínec Kevin Benavides. Na ďalších dvoch stupňoch víťazov skončil Austrálčan Toby Price a Američan Skyler Howes. Práve motocyklisti sú doslovnými „rytiermi“ Dakaru.
Debakel elektromobilov
Ohromný súboj sa očakával v kategórii „Car“, po minuloročnej premiére nastúpil tím Audi Sport s elektrickými prototypmi RS Q E-Tron E2 za volantmi s elitnými jazdcami Stéphanom Peterhanselom, Carlosom Sainzom a Mattiasom Ekströmom s jasným cieľom: deklasovať všetku konkurenciu. Odhodlanie k dominancii bolo veľké a o podporu tejto úlohy sa postarali aj usporiadatelia, ktorí bezprecedentne v už rozbehnutej súťaži po niekoľkých etapách (od 5. etapy) upravili technické pravidlá tak, aby vozidlá Audi mohli využívať vyšší výkon elektrických motorov. Ani tých pridaných 11 na výkon však nestačilo.
Dakar 2023 bol pohromou pre elektrické Audi – Peterhansel skončil už v šiestej etape, kde po mnohých technických jazdeckých problémoch skočil z jednej z dún takým spôsobom, že stratil vedomie a zranil svojho spolujazdca, ktorý, našťastie, stačil špeciál zastaviť. Druhý elitný pretekár Carlos Sainz vydržal v súťaži o tri etapy dlhšie. No napokon musel aj on odstúpiť. Predtým však predviedol neuveriteľnú vec. Po tom, čo sa po nehode dostal do vrtuľníka usporiadateľov, nechal let na svoju žiadosť prerušiť a na chvíľu sa vrátil späť na preteky. Chudobným výsledkom pre extrémne drahú účasť sofistikovaných špeciálov bolo celkové 14. miesto Mattiasa Ekströma.
Rely Dakar – štvrtýkrát v Saudskej Arábii
Fenoménom kategórie bol Katarčan Nasser Al-Attiyah, ktorý svoju Toyotu GR DKR Hilux viedol takým štýlom, že sa od tretej etapy usídlil na čele priebežnej klasifikácie, aby ju nakoniec s tromi etapovými víťazstvami (2., 5. a 6.) vyhral s takmer neuveriteľným náskokom jednej hodiny a dvadsiatich minút. Zaslúžene si tak pripísal štvrtý celkový triumf na Rely Dakar. Druhé miesto patrilo ďalšiemu „mimozemšťanovi“ Sébastienovi Loebovi s prototypom Hunter od Prodrivu. Ten síce v druhej etape stratil „všetky šance“ na celkové víťazstvo, ale po nasledujúcich siedmich víťazných etapách (4. a od 8. do 13.) získal Loeb konečnú druhú priečku.
Šesť etapových prvenstiev za sebou (8., 9., 10., 11., 12., 13.) je novým dakarským rekordom, ktorý vytvoril tento deväťnásobný majster sveta v klasickej rely. Tretím v kategórii sa stal Brazílčan Lucas Morales, ktorý na Loeba strácal ďalších 18 minút. Čech Martin Prokop z tímu Orlen Benzina sa blysol veľmi pekným celkovým šiestym miestom.
Štvorkolky, LW Prototypy a SSV Buggy
Tieto špeciálne vozidlá opäť preukazovali svoju oprávnenosť v súťaži a boli veľkou atrakciou.
V konečnom poradí na skvelom štvrtom mieste skončil náš favorit Juraj Varga.
Ťažká kavaléria bez ruských favoritov
To najzaujímavejšie sa malo odohrať v kategórii „Kamión“. Prvýkrát z politických rozhodnutí chýbali na Dakare v kategórii „Kamión“ továrenské tímy MAZ a KAMAZ. Bielorusi si absenciu zopakovali z predchádzajúceho ročníka, zatiaľ čo pre Rusov to bolo „prvýkrát“. A tentoraz mohli fandiť nielen Česi, ale aj Slováci. Neúčasť tímu KAMAZ všetci pochopili ako veľkú príležitosť. Do istej miery by sa dalo povedať, že v tomto smere sa Dakar vrátil k svojim koreňom.
Do 14 etáp Rely Dakar 2023 už na Silvestra 31. 12. 2022 vyrazili medzi inými účastníkmi aj dve tímové zoskupenia, ktoré prihlásili do súťaže dohromady šesť špeciálov Tatra, z ktorých päť bolo ostrých a jedna replika slávnej Pumy (zúčastnila sa paralelnej kategórie Classic). Buggyra v tíme Tatra Buggyra ZM Racing s továrenskou podporou nasadila ostrý špeciál Tatra Phoenix G2 za volantom s ostrieľaným Jaroslavom Valtrom. Nie je tajomstvom, že práve od neho sa čakal najlepší výsledok. Presadiť sa mal aj pôvodný špeciál T 815 Fat Boy vo verzii 2022 s Martinom Šoltysom. Druhý ostrý špeciál Tatra Phoenix G3 bol nasadený pod hlavičkou Buggyra Slovakia a za jeho volantom viedol posádku v dakarských nástrahách Róbert Kasák.
Rely Dakar – štvrtýkrát v Saudskej Arábii
Ostravský tím Fesh Fesh Tomáša Vrátneho postavil na štart dva dlhodobo spoľahlivé špeciály Tatra Jamal. Za volant špeciálu s automatickou prevodovkou sa usadil samotný šéf tímu Tomáš Vrátný a v kabíne druhého, s manuálnou prevodovkou, mal hlavné slovo Vaidotas Paškevičius z Litvy. Z hľadiska určitej konštrukčnej konverzie, týkajúcej sa iba karosérie a nadstavby vozidla, je dobré vedieť, že na podvozkoch Tatry súťažil aj andorský jazdec Albert Llovera s vozidlom Ford Cargo 4×4 (Fesh Fesh Team) a už tradične i Aleš Loprais s vozidlom Praga V4S DKR.
Práve Loprais jazdil veľmi dobre a išiel svoj jednoznačne najlepší „Dakar“. V deviatej etape ho však šťastie opustilo. Po nezavinenom incidente sa vážne zranil jeden z divákov, ktorý nakoniec zomrel. Bola to predovšetkým chyba usporiadateľov, no Aleš Loprais musel byť k dispozícii vyšetrovateľom, a nebol tak vpustený do ďalšej etapy, čoho dôsledkom bolo odstúpenie z prvého miesta priebežnej klasifikácie kategórie – dakarských tragédií už bolo dosť. Albert Llovera musel odstúpiť už na samotnom začiatku rely v dôsledku technickej poruchy vozidla.
Iveco verzus Tatra
V kategórii „Truck“ zvádzali súboj špeciály Iveco Powerstar Torpedo, české tatrovky a v Česku konštruované a stavané (MKR Technology) vozidlá Renault Trucks. Naozaj rýchlych „nosatých“ Powerstarov bolo sedem, z toho šesť pretekalo pod holandskou vlajkou a jeden viedol Čech Martin Macík junior, ktorý bojoval o celkové víťazstvo. Bohužiaľ, dvakrát na trati výrazne stratil (raz pre poruchu bŕzd, druhýkrát pre zapadnutie v koryte rieky) a so štyrmi vyhranými etapami (prológ, 1., 4., 8. a 13.) nakoniec získal druhé miesto na vozidle, ktoré jeho tím dlhodobo vyvíja.
Martin Macík junior dokázal po šestnástich rokoch vrátiť českú vlajku na stupne víťazov, a to sa počíta. Jaroslav Valtr s Tatrou Phoenix zajazdil relatívne stabilnú súťaž, zaznamenal trikrát etapové stupne víťazov na treťom mieste (9., 13. a 14.). Väčšiu časť súťaže sa držal v TOP 5 priebežnej klasifikácie s drobným výpadkom v ôsmej etape. Martin Šoltys s obnoveným špeciálom Tatra 815 Fat Boy (automatická prevodovka) sa priebežne pohyboval v druhej polovici prvej desiatky. Konečné umiestnenie Valtra na piatom a Šoltysa na šiestom mieste opticky nevyzerá vôbec zle.
Avšak strata na prvého Janusa van Kasterena (Iveco Powerstar, víťazstvo v etapách: 7., 9., 12.) 5 hodín 4 minúty, resp. 9 hodín 8 minút, alebo na tretieho v poradí Martina van den Brinka (Iveco Powerstar) cca 3 hodiny 26 minút, resp. 6 hodín 26 minút už vyzerá inak. Ostré špeciály Tatra a ich posádky našli na trati premožiteľa vo vozidlách Iveco, ktoré plne nahradili absentujúce špeciály MAZ a KAMAZ.
Rely Dakar – štvrtýkrát v Saudskej Arábii
„Nosáče“ vyhrali na celej čiare
Na deviatom mieste celkového poradia kategórie sa objavil Tomáš Vrátný (Tatra Jamal) so stratou viac než 14 hodín. Jediný slovenský reprezentant Róbert Kasák s druhou Tatrou Phoenix skončil na peknej 15. pozícii, na 17. mieste sa umiestnil Vaidotas Paškevičius s druhým Jamalom, ktorý zvíťazil v poslednej 14. etape. Tatra nakoniec skončila na najvyššom stupni víťazov. Všetky vozidlá Tatry došli do cieľa a aj to sa v tak náročnej súťaži počíta. Súboje medzi špeciálmi Iveco a Tatra vyzneli rozhodne pre talianskeho nosáča.
Pokiaľ ide o kapotové a trambusové prevedenie súťažných kamiónov, opäť všetko hovorí v prospech tých kapotových. Až v tretej etape sa na stupne víťazov s nosičmi dostal Gert Huzink s hybridným Renaultom Trucks D, keď etapu vyhral. Deviata etapa skončila z pohľadu súboja koncepcií špeciálov lepšie pre „trambusy“, rovnako ale druhý Pascal de Baar (Renault Trucks) a tretí Jaroslav Valtr (Tatra) museli víťazstvo prenechať neskoršiemu, celkovo najlepšiemu Holanďanovi Janusovi van Kasterenovi s Ivecom.
V jedenástej etape bol de Baar ešte tretí, no potom už ťarcha zodpovednosti za „trambusové“ verzie ležala na Valtrovi, ktorý ju v 13. a 14. etape pretavil na tretie miesta. Pred desiatimi rokmi „nosáče“ na Dakare začínali, dnes dominujú! Rely Dakar 2023 bola doslova novoročným sviatkom motoristov. Čo prinesie Dakar 2024? Budú už elektrické či iné alternatívne pohony schopné konkurovať tým tradičným spaľovacím motorom?