Motorizmus

Od mestských autobusov až po autokary

Švédska automobilka okrem ťažkých nákladných vozidiel vyrába aj autobusy. Ich výroba má za sebou takmer storočnú históriu.

V roku 1911 bol vyrobený prvý autobus s drevenou konštrukciou, ďalší míľnik predstavoval rok 1928 a výroba autobusu typu 8406, ktorý mal železný rám a drevenú konštrukciu. V roku 1938 bol vyrobený prvý autobus podobajúci sa na dnešné autobusy a bol určený pre dopravu mesta Štokholm. V roku 1952 bol predstavený jeden z prvých luxusných autobusov pre diaľkovú dopravu Vabis B38 Coach. V roku 1988 automobilka predstavila prvý dvojpodlažný autobus s označením K113T. Nedá sa nespomenúť, že dvojpodlažné autobusy jazdiace po Londýne či Hongkongu pochádzajú z výrobných závodov tejto švédskej automobilky. A ako posledný významný míľnik vo výrobe autobusov je model Scania Irizar PB, ktorý získal ocenenie „Coach of the Year 2004“. Autobus Scania Irizar PB získal tiež ocenenie časopisu Trucker – „Bus of the season“ nepretržite v rade od roku 2005 až do roku 2007.
 
Produkcia
 
Autobusy sa vyrábajú na báze spojenia podvozkovej časti s nadstavbou, pričom podvozková časť je vyrobená z komponentov používaných takisto v nákladných vozidlách. Dôležitou informáciou je fakt, že nové konštrukčné riešenia sú minimálne jeden rok odskúšané v kamiónoch. Takto sa elimunujú riziká nepredvídaných porúch, keďže autobusy vozia ľudí a nám v prvom rade ide o ich bezpečnosť a komfort . Takisto všetky motory, ako aj hnacie ústrojenstvo, sú konštruované s veľkým ohľadom na ochranu životného prostredia a Scania aj pri segmente autobusov používa špeciálny systém EGR, ktorý zabezpečuje splnenie emisných noriem zadaných Európskou úniou EUR 4, EUR 5 bez pridania ďalších aditív. To znamená, že všetky autobusy tankujú len naftu. Ďalšia výhoda spočíva v tom, že celý hnací reťazec je montovaný z produktov Scania, ktoré na seba nadväzujú. Takže to nie je montáž rôznorodých súčastí. Okrem týchto výhod dokáže Scania klientovi poskytnúť aj vysokú variabilitu dĺžok autobusov či pohonov na alternatívne palivá.
Autobusy a nákladné automobily majú výborné parametre z hľadiska spotreby paliva. Spĺňajú všetky normy, ktoré sú dané pre tento segment. Autobus i4 spĺňa zatiaľ ako jediný v Európe normu EHK 66.01, ktorá bude v platnosti od roku 2010 a hovorí o aktívnej a pasívnej bezpečnosti pasažierov, napr. bezpečnosť pri prevrátení vozidla, ukotvenie sedadiel, používanie nehorľavých materiálov v čo najväčšej miere v priestore pre cestujúcich, ako aj v celom vozidle. V oblasti servisu a garancie ponúka automobilka rôzne možnosti, ktoré zohľadňujú individuálne potreby našich zákazníkov, napríklad Scania Optimum. Spoločnosť má pokryté cele územie našej republiky vlastnou servisnou sieťou.
 
Modely
 
Spoločnosť Scania Slovakia s.r.o ponúka na Slovensku celý sortiment autobusov – rad autobusov Scania Irizar, ktorý sa vyrába v spolupráci so španielskym nadstavbárom Irizar a rad autobusov Scania Omni produkovaný v Poľsku, Rusku a Fínsku. Rad Irizar predstavuje medzimestské a zájazdové autobusy. Model Irizar Century je autobus určený na nepravidelnú a zájazdovú prepravu. Autobus Irizar PB je určený na luxusnú diaľkovú prepravu. Scania Irizar i4 je autobus určený na nepravidelnú a zájazdovú prímestskú prepravu. Vyrába sa v troch prevedeniach – L, M a H. Autobusy Omni sú hlavne mestské a prímestské vozidlá. Autobusy Omni LINE sú určené na medzimestskú prepravu. Na  prímestskú a mestskú dopravu sa používajú autobusy Omni LINK Low entry. A napokon model Omni CITY predstavuje nízkopodlažný autobus na mestskú dopravu. Všetky typové rady autobusov majú variabilnú dĺžku podľa priania zákazníkov od 11,7 do 15 metrov. V prípade kĺbových autobusov až 18 m. Samozrejmosťou je široká škála päť a šesťvalcových preplňovaných naftových motorov s výkonom od 230 po 480 koní, ktoré spĺňajú normy EURO 4, EURO 5 EGR (bez adblue). Prevodové ustrojenstvo sa dodáva podľa priania zákazníka. Dôležitou súčasťou autobusov je interiér, ktorý sa navrhuje podľa priania zákazníka vrátane špeciálnej výbavy, napr. chladnička, DVD sklopné monitory, spiaca kabína pre vodiča atď.
 
Zdroj: PR

Prečítajte si aj

Back to top button