Motorizmus

Nesolventnosť General Motors a Chrysleru nemajú rovnaký dosah

Všetko nasvedčuje tomu, že boj General Motors (GM) o prežitie sa napokon skončí podaním návrhu súdu na vyhlásenie jeho nesolventnosti. Začiatkom mája sa na túto cestu vydal jeho slabší konkurent, Chrysler. Nesolventnosť Chrysleru sa pokladá za určitý test, ale v prípade General Motors sú mnohé záležitosti celkom iné.

GM je oveľa väčším podnikom – v mnohých ohľadoch treba všetko čo má Chrysler násobiť štyrmi. Najväčší americký výrobca automobilov má viac ako štvornásobok zamestnancov (235.000) než Chrysler. GM predal vlani viac ako o 400 % viac vozidiel (8,35 milióna) než rival. A ešte má viac ako tucet značiek, kým Chrysleru zostali len tri. GM je oveľa medzinárodnejší, predovšetkým vďaka nemeckej dcére Opel. Tento fakt už sám osebe robí jeho nesolventnosť oveľa zložitejšou a v tomto prípade bude predstavovať multinárodný precedens. Experti sa stále silno sporia o to, aké bude mať bankrot jadra koncernu vplyv na Opel a iné dcéry. GM má oveľa väčšiu váhu v ekonomike, ktorá môže mať celosvetové dôsledky. Riziko pre amerického prezidenta Baracka Obamu a spolkovú vládu v Berlíne je enormné. Ak by sa proces nesolventnosti skončil neúspechom a GM by musel skončiť úplne, a dokonca by došlo aj k bankrotu Opla, došlo by na celom svete k ohrozeniu miliónov pracovných miest. Pohľadávky voči GM sú nasledujúce: Veritelia žiadajú od GM vrátiť 27 miliárd USD (19,27 miliardy eur), kým Chrysler dlhuje len 7 miliárd USD. Chrysler sa môže dohodnúť so 40 bankami a hedžovými fondmi, ale obligácie GM sú v rukách aj mnohých malých investorov, čo dosiahnutie kompromisnej dohody výrazne sťažuje. GM je kótovaný na burze  má mimoriadne znepokojených akcionárov. Hrozí im, že cenné papiere GM, ktoré majú, úplne stratia hodnotu. Kto ich už dlhšie nepredáva, je buď špekulant alebo nevypočítateľný nepriateľ, ktorý sa možno bude súdiť. Okrem toho jestvuje veľa cenných papierov, ktoré sú poistkou proti bankrotu GM. Ich vlastníci sú na tom pri zániku GM lepšie, keď sa budú vyplácať určité čiastky dlhov. GM sa musí prebiť cez krízu sám, bez spojencov. Chrysler sa chce zachrániť s pomocou Fiatu. Aj GM hľadá v medzinárodnom meradle kupca a partnera, napríklad pre Opel. Na domácej pôde však kedysi najväčší výrobca automobilov musí všetky boje a všetky strastí zvládnuť sám.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button