Motorizmus

Nad automobilkou Opel sa sťahujú mraky

O tom, či nemecká vláda pomôže automobilke Opel sa rozhodne v priebehu 4 až 8 týždňov. Tento čas je nevyhnutný na to, aby sa v USA vyriešili rozhodujúce otázky týkajúce sa budúcnosti materského koncernu General Motors (GM), ako dnes povedal predseda závodnej rady Klaus Franz. Upokojoval, že dovtedy má automobilka dostatok likvidity na vyplatenie miezd a dodávateľov.

Budúcnosť automobilky však nevyzerá práve ružovo. Podľa nemeckého denníka Bild je vláda znechutená zo záchranného plánu, ktorý predložilo jej vedenie. Vláda naďalej odmieta pomoc a prví ministri dokonca začínajú otvorene hovoriť o bankrote tejto tradičnej firmy, čo vyvolalo sa v Nemecku stretlo s kritickou odozvou. Kancelárka Angela Merkelová potvrdila požiadavku vlády, že Opel musí svoj sanačný plán vylepšiť. Merkelová povedala, že politici automobilke pomôžu, "ak bude prospech pre všetkých väčší ako škody". Dodala, že k tomu, aby si tým vláda bola istá, sa ešte bohužiaľ nedostala. "Plán treba ešte zlepšiť a vyjasniť." Nemecký denník Bild tvrdí, že vo vládnych kruhoch sa plán označuje za "katastrofálny" a "absolútne nedostatočný". "To, čo Opel predložil, je drzosť," cituje Bild vládne kruhy a pokračuje, že na toto štát nedá ani jediný cent. Príčinou rozhorčenia je, že na 217 stranách, ktoré sú z veľkej časti napísané anglicky, chýba nosný obchodný model. Namiesto toho sa to hemží pestrými fotografiami. Na mnohých stránkach sa nachádzajú obrázky modelov Opel. Koncept záchranného plánu sa podobá na reklamný katalóg. Napríklad model Opel Meriva je vychvaľovaný sloganom "Má dvere ako Rolls-Royce".
Vláda je šokovaná aj z toho, že Opel nemá prakticky žiadne prostriedky. Budovy a výrobné haly patria americkému materskému koncernu General Motors (GM). Patenty automobilky, ktoré sú tiež vo vlastníctve GM, koncern postúpil americkému ministerstvu financií ako záruky. Nemecký minister hospodárstva Karl-Theodor zu Guttenberg povedal pre týždenník Wirtschaftswoche, že ak bude obchodný model sľubný, môže vyhlásenie platobnej neschopnosti pomôcť udržať pracovné miesta. Aj minister vnútra Wolfgang Schäuble je proti štátnej pomoci a vyhlásenie platobnej neschopnosti považuje za reálnu alternatívu. "Treba vážne pouvažovať o použití legislatívy týkajúcej sa ochrany pred veriteľmi," povedal Schäuble pre Handelsblatt. Tieto vyjadrenia vyvolali nevôľu hesenského premiéra Rolanda Kocha, ktorí skritizoval oboch ministrov. "Naliehavo vyzývam, aby okamžite utíchli reči o prípadnej nesolventnosti Opelu. Kto stále o tom hovorí, ničí dôveru zákazníkov a dodávateľov a nesolventnosť privoláva," uviedol Koch pre Bild am Sonntag. Minister zahraničných vecí Frank-Walter Steinmeier hovorí o nezodpovedných poplašných scenároch. A predstaviteľ odborovej organizácie IG Metall Armin Schild tvrdí, že vyhlásenie platobnej neschopnosti môže pomôcť nejakému výrobcovi stavebných strojov ale pre Opel by to bolo smrteľné. Merkelová však zdôraznila, že vláda musí kvôli zamestnancom Opelu a ich rodinám hľadať riešenie pre automobilku. Opel v Nemecku zamestnáva 25.000 ľudí a v Európe je od spoločnosti závislých 50.000 pracovných miest.
Opel si podľa správy Rheinische Post rozmyslel zatvorenie bochumského závodu. Namiesto toho chce predať závody v Eisenachu a švédskom meste Trollhättan a závod v Antverpách zatvoriť. Okrem toho sa vo všetkých nemeckých podnikoch Opelu počíta s prepúšťaniami. V Eisenachu Opel zamestnáva 1900 ľudí. Okrem toho automobilka uvažuje, že v Nemecku zruší 5110 miest vo výrobe. Štátna tajomníčka nemeckého ministerstva hospodárstva Dagmar Wöhrlová nevidí žiadnu možnosť záchrany pre Opel. Pre časopis Focus povedala, že je "veľmi otázne a nepravdepodobné", že by štát nalial toľko peňazí daňových poplatníkov, koľko požaduje Opel, do spoločnosti, ktorá už oznámila zatvorenie závodov a prepustenie tisícov zamestnancov. Podľa Focusu Opel potrebuje viac peňazí, než sa odteraz predpokladalo. Časopis tvrdí, že automobilka požiadala o štátnu pomoc vo výške 4 miliardy eur (120,50 miliardy Sk). Ministerstvo hospodárstva však správu Focusu dementovalo. "V rozhovore s ministrom takéto číslo nepadlo," povedal hovorca ministerstva. Pravdou však je, že doteraz sa hovorilo o zárukách vo výške 3,3 miliardy eur (99,42 miliardy Sk). A celkové finančné požiadavky Opelu budú s najväčšou pravdepodobnosťou ešte vyššie. Vedenie automobilky pred nedávnom varovalo, že Opel nebude mať peniaze možno už v apríli.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button