Elektromobilita

MAN eTruck v mrazivom teste

MAN eTruck v mrazivom teste. Elektrický ťahač MAN eTruck jazdil štyri mesiace v polárnych mrazoch. Nový MAN eTruck prechádza pred zahájením sériovej výroby radom rozsiahlych a náročných cestných, záťažových a bezpečnostných testov.

Automobilka MAN v rámci príprav na sériovú výrobu preverila batériový elektrický nákladný automobil MAN dlhodobými zimnými testami v severnom Švédsku. Drsné testy pri teplotách až -40 °C prebiehali od decembra 2022 do marca 2023 a e-truck MAN preukázal, že denné jazdy dlhé 600 až 800 kilometrov zvládne aj v arktických podmienkach. Testovacie vozidlá úspešne absolvovali viac ako 10 000 elektrických kilometrov na ľade a snehu. MAN eTruck tak preukazuje svoj potenciál aj v polárnej zime. Náročné testy pripravujú elektrický nákladný automobil MAN s nulovými emisiami CO2 na uvedenie na trh v roku 2024.

„Zimné testy boli stopercentne úspešné. Naši inžinieri doslova testovali limity nového e-trucku v tých najnáročnejších podmienkach vo dne aj v noci. Jeho úroveň vyspelosti je už veľmi vysoká a vývojový tím s veľkým nasadením pracuje na ďalších testoch, aby sme mohli našim zákazníkom poskytnúť optimálny produkt pre prechod na cestnú nákladnú dopravu bez emisií CO2,“ hovorí Dr. Frederik Zohm, člen predstavenstva pre výskum a vývoj spoločnosti MAN Trucks & Bus.

Prečítajte si aj
Pri testoch preukázal nový e-truck MAN odolnosť v extrémnych zimných podmienkach

MAN eTruck v mrazivom teste

Štyri konfigurácie

Počas polárnej zimy, keď bolo len niekoľko hodín denného svetla, 30-členná skupina testovacích inžinierov takmer štyri mesiace odolávala mrazu a snehovým búrkam, aby posunula nový MAN eTruck bližšie k sériovej výrobe. Okrem iného testovali celkový energetický manažment, chladenie a tepelný manažment batérií, súčinnosť a riadenie komponentov hnacieho ústrojenstva a tiež režim nabíjania v extrémnych zimných podmienkach. Zdrojom týchto mimoriadne dôležitých dát boli štyri prototypy e-truckov s rôznymi konfiguráciami batérií, elektromotora, prevodovky, náprav a kabíny.

„Medziodborové tímy sú kľúčom k tomu, aby bol e-truck pripravený na všetky požiadavky zákazníkov a prevádzkové podmienky. Naším cieľom je, aby sme boli schopní pokryť veľkú časť dnešného portfólia aplikáciou nového elektrického nákladného vozidla bez emisií CO2 – diaľkovú prepravu chladeného tovaru v konvenčnej súprave ťahač s návesom, rovnako ako zvoz mlieka od ekologického poľnohospodára elektrickou cisternou alebo zvoz odpadu v meste,“ vysvetľuje Rainer Miksch, viceprezident pre testovanie vozidiel v spoločnosti MAN Truck & Bus.

Testovanie v drsných zimných podmienkach bolo len začiatkom mnohých rozsiahlych a náročných skúšok, ktoré nový e-truck MAN čakajú pred uvedením na trh. Batérie musia preukázať svoju odolnosť voči otvorenému ohňu, ponoreniu do vody a voľnému pádu na zem, jednotlivé komponenty i celé vozidlo budú podrobené crash testom, na programe budú tiež merania hlučnosti a elektromagnetickej kompatibility. To sú len niektoré z mnohých pripravovaných overovacích procesov a až po úspešnom absolvovaní všetkých skúšok bude elektrické nákladné vozidlo pripravené na sériovú výrobu.

Testy zamerali aj na celkový energetický manažment, chladenie a tepelný manažment batérií, súčinnosť a riadenie komponentov hnacieho ústrojenstva a tiež na režim nabíjania v extrémnych mrazoch
Jeden zo štyroch prototypov, ktoré prešli zimným testovaním v severnom Švédsku

MAN eTruck v mrazivom teste

Nasledovať budú letné testy

V tejto fáze vývoja prejde nový e-truck stovky tisíc kilometrov v nepretržitej prevádzke. Okrem zimných testov sa plánuje aj opačný extrém – prevádzka v horúčave na juhu Španielska. Kde vonkajšie teploty dosahujú vysoko nad +40 °C a silné slnečné žiarenie extrémne zahrieva komponenty. To kladie veľmi špecifické nároky na tepelný manažment batérií, nabíjací systém a taktiež na konštrukčné prvky hnacieho ústrojenstva.

„Vyrovnať sa s prevádzkovými podmienkami, ktoré sú niekedy extrémne odlišné vzhľadom na veľmi rôznorodé využitie vozidiel, je pri vývoji úžitkových vozidiel umenie. Teraz, keď e-truck pri zimných testoch viac než splnil naše očakávania, sa celý testovací a vývojový tím teší na nadchádzajúce validačné a letné testy, aby sme sa opäť o krok priblížili k veľkosériovej výrobe elektrického nákladného vozidla,“ rekapituluje Rainer Miksch.

Zdroj
transport.sk
Editor
MAN

Prečítajte si aj

Back to top button