Správy | Aktuality | Témy

Prečo sa chcú japonské automobilky zlúčiť?

Prečo sa chcú japonské automobilky zlúčiť? Spoločnosti Nissan, Honda a Mitsubishi Motors podpísali memorandum o porozumení, ktorého cieľom je spolupráca pri skúmaní obchodnej integrácie. Japonské automobilky sa chcú spojiť v boji proti čínskej konkurencii a americkej Tesle.

Dohodu troch spoločností priniesli dramatické zmeny svetového automobilového priemyslu. Spoločnosti Nissan Motor Co., Ltd., Honda Motor Co., Ltd. a Mitsubishi Motors Corporation podpísali memorandum o porozumení (MOU) s cieľom preskúmať možnosti zdieľania a synergie plynúce z obchodnej integrácie prostredníctvom založenia spoločného holdingu, ktoré už skôr načrtli v memorande o porozumení podpísanom spoločnosťami Nissan a Honda.

Nevyhnutné

Mitsubishi Motors ešte do konca januára 2025 skúmala podmienky účasti alebo zapojenia do obchodnej integrácie medzi spoločnosťami Nissan a Honda. Makoto Učida , prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Nissan, vo vyhlásení uviedol: „Honda a Nissan začali zvažovať obchodnú integráciu a budú skúmať vytvorenie významných synergií medzi oboma spoločnosťami v širokom spektre oblastí. Je vhodné, že do týchto diskusií je zapojený aj partner spoločnosti Nissan, spoločnosť Mitsubishi Motors. Očakávame, že ak sa táto integrácia uskutoční, budeme schopní poskytovať ešte väčšiu hodnotu širšej zákazníckej základni.“

Tošihiro Mibe, generálny riaditeľ spoločnosti Honda, povedal: „ V tomto období zmien v automobilovom priemysle, ktoré sa vraj vyskytujú raz za 100 rokov, dúfame, že účasť spoločnosti Mitsubishi Motors na diskusiách o obchodnej integrácii spoločností Nissan a Honda povedie k ďalším spoločenským zmenám a že sa budeme môcť stať vedúcou spoločnosťou pri vytváraní nových hodnôt v odvetví mobility prostredníctvom obchodnej integrácie spoločností Nissan a Honda, a to aj v súlade s úvahami spoločnosti Mitsubishi Motors.“

Generálny riaditeľ, prezident a výkonný riaditeľ Mitsubishi Motors Takao Kato dodal: „V ére zmien v automobilovom priemysle štúdia obchodnej integrácie spoločností Nissan a Honda urýchli účinky maximalizácie synergií a prinesie vysokú hodnotu aj spolupracujúcim spoločnostiam, ako je Mitsubishi Motors. Budeme hľadať najlepšiu formu spolupráce, aby sme dosiahli synergiu a čo najlepšie využili silné stránky každej spoločnosti.“

Generálny riaditeľ Nissanu Makoto Učida (vľavo), Takao Kato, generálny riaditeľ Mitsubishi Motors (uprostred), a generálny riaditeľ Hondy Tošihiro Mibe (vpravo) na spoločnej tlačovej konferencii v Tokiu

Prečo sa chcú japonské automobilky zlúčiť?

Rozhovory o fúzii

Japonské automobilky Honda a Nissan sa dohodli na začatí rozhovorov o fúzii. Dúfajú, že spojením síl zvýšia svoju konkurencieschopnosť voči čínskym firmám vyrábajúcim elektromobily a americkej Tesle. Dohoda by vytvorila tretieho najväčšieho výrobcu automobilov na svete. Spoločnosti očakávajú, že rozhovory ukončia v júni tohto roka. Výsledkom fúzie však nebude rovnocennosť oboch spoločností. Honda, dvojka na japonskom trhu po Toyote, bude nominovať prezidenta nového holdingu a aj predstavenstvo bude zložené prevažne z ľudí z tejto spoločnosti, uvádza sa v spoločnom vyhlásení automobiliek.

Nissan sa v poslednom desaťročí boril s problémami, ktoré zahŕňali aj zatknutie bývalého šéfa Carlosa Ghosna v novembri 2018. Japonci ho obvinili z finančných manipulácií a zneužívania finančných prostriedkov spoločnosti Nissan na osobné účely. Ghosn to však popiera a tvrdí, že za jeho obvinením stoja predstavitelia Nissanu, ktorí v tom čase nesúhlasili so silnejším prepojením s francúzskym Renaultom. Neskôr ušiel z väzby v Japonsku a v súčasnosti žije prevažne v Libanone.

Podľa pôvodnej dohody, ktorá bola oznámená v polovici marca, sa spolupráca zameriava na „automobilové softvérové platformy, základné komponenty súvisiace s elektrickými vozidlami a doplnkové produkty“. V praxi by vstup tretej japonskej značky do aliancie dával zmysel, najmä vzhľadom na to, že Nissan má v Mitsubishi 34 % podiel.

V správe sa uvádza, že Mitsubishi už podpísalo dohodu o zachovaní mlčanlivosti so spoločnosťami Honda a Nissan s cieľom začať rokovania o širšom spojení. Krátko po zverejnení správy vzrástli akcie Mitsubishi podľa agentúry Reuters o 6,3 %! Nárast o 2,8 % zaznamenala aj spoločnosť Nissan, zatiaľ čo Honda si pripísala 2,6 %. Všetky tri spoločnosti by tak znížili náklady na výskum a vývoj. Rovnako by urýchlili aj samotný vývoj, čím by sa lepšie bránili čínskej a americkej konkurencii.

Prečo sa chcú japonské automobilky zlúčiť?

Nie je to po prvýkrát

Spolupráca spoločností Nissan, Honda a Mitsubishi by nebola prvým japonským triom vytvoreným v roku 2024. Pred niekoľkými mesiacmi sa spojili spoločnosti Toyota, Mazda a Subaru s cieľom vyvinúť novú generáciu spaľovacích motorov. Očakáva sa, že v rámci tejto spolupráce vzniknú nové hybridné motory, ktoré budú kompatibilné s palivami s neutrálnym obsahom uhlíka. Toyota vyvíja niekoľko radových štvorvalcových motorov, Mazda zdokonaľuje svoj rotačný motor pre elektrické vozidlá s predĺženým dojazdom a Subaru vylepšuje svoj motor typu boxer.

Nissan zastavuje rokovania o fúzii s Hondou

Japonská automobilka Nissan sa rozhodla zastaviť rozhovory o fúzii s konkurenčnou firmou Honda. Uviedol to v stredu japonský ekonomický denník Nikkei, podľa ktorého je za týmto krokom nesúhlas Nissanu s návrhom Hondy, aby sa Nissan stal jej dcérskou firmou. Pôvodné plány hovorili o tom, že automobilky vytvoria holdingovú spoločnosť. Informovali o tom agentúry AFP a Reuters.

„Dôvodom rozhodnutia Nissanu ukončiť rozhovory o fúzii je práve ostrý nesúhlas v automobilke s týmto návrhom,“ uviedol Nikkei. Podobnú správu zverejnila aj japonská televízia TBS. Na rozhovoroch o fúzii, ktorá by vytvorila tretiu najväčšiu automobilku sveta, sa Honda a Nissan dohodli v decembri. Pôvodne plánovali, že ich dokončia v júni tohto roka.

Nissan a Honda v reakcii na správu Nikkei uviedli, že denník nevychádza z informácií firiem a že svoje budúce plány zverejnia oficiálne do polovice februára. Informácie v médiách však vyvolávajú otázky, do akej miery je Nissan zápasiaci s krízou schopný zvládnuť situáciu bez pomoci zvonka. Automobilka v súčasnosti realizuje plán reštrukturalizácie, ktorého súčasťou je zrušenie 9000 pracovných miest a 20 % celosvetovej výrobnej kapacity. To sa odrazilo aj na vývoji akcií Nissanu, ktoré na burze v Tokiu klesli o takmer 5 % a následne bolo obchodovanie s nimi pozastavené. Naopak, akcie Hondy posilnili na záver obchodovania o viac než 8 %, pričom nakrátko vyskočili až o 12 %, keď investori privítali správy o nepokračovaní rozhovorov o fúzii.

Zdroj
foto: TASR/Reuters/AP/Motor1
Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button