Cestná doprava

V Košiciach využíva MHD ročne 100.000 ľudí, trend je mierne klesajúci

Takmer 100.000 ľudí využíva ročne mestskú hromadnú dopravu (MHD) v Košiciach, vlani to bolo vyše 96.800 ľudí. Cestovanie jej prostriedkami má podľa informácií Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) mierne klesajúci trend.

Ako uviedla pre TASR hovorkyňa podniku Monika Murová, mesačné prevádzkové náklady DPMK predstavujú 2,4 milióna eur (72,30 milióna Sk). Približne 45 % z nich získa prepravca na tržbách z cestovného a 55 % prispieva mesto Košice, čo je zhruba 1,27 milióna eur (38,26 milióna Sk). Ročne ešte dostáva podnik z rozpočtu mesta Košice takmer 6 miliónov eur (180,74 milióna Sk) na investičné potreby, ako sú obnova vozidlového parku, rekonštrukcie a modernizácie tratí a podobne. Čo sa týka pomeru využívania kolesových, koľajových a trolejových dopravných prostriedkov, až 70 % takzvaných vozokilometrov najazdia autobusy, 24 % električky a 6 % trolejbusy. Pokiaľ ide o frekventovanosť liniek, DPMK zavedie v krátkom čase nosné linky, ktoré budú premávať práve po najrušnejších trasách. Definitívne tieto zmeny v rámci optimalizácie liniek musí ešte schváliť mesto ako 100-% akcionár podniku a objednávateľ prepravných výkonov.
V uplynulých rokoch, informovala ďalej Murová, DPMK realizoval pri zvyšovaní efektívnosti, kvality a optimalizácie MHD niekoľko rozsiahlych úprav, predovšetkým zmenu linkového vedenia v lete 2008, postupne obnovuje vozidlový park. Zmenu linkového vedenia si vyžiadal rozvoj mesta, rozsiahle zmeny infraštruktúry ako aj demografickej štruktúry mestských častí. V tejto oblasti plánuje podnik ďalšiu optimalizáciu, ktorá vychádza z objektívnych meraní dopravného prieskumu, realizovaného vo februári a marci tohto roka, ako aj vozokilometrov objednaných mestom Košice. Podľa Murovej zmena linkového vedenia a jeho pripravovaná optimalizácia s nosnými linkami priblížila Košice v spôsobe dopravnej obsluhy k vyspelým európskym mestám. "To, čo najviac ťaží DPMK, sú financie a súčasná finančná kríza, stav vozidlového parku a elektrických tratí. Rovnako problém spôsobujú aj pribúdajúce dopravné zápchy v meste," uviedla hovorkyňa.
Napriek týmto skutočnostiam sa prepravca snaží obnovovať vozidlový park. Murová spresnila, že tento rok pribudlo do košickej MHD 10 nových kĺbových autobusov za 3,7 milióna eur (111,47 milióna Sk). Na prelome rokov 2007 – 2008 priradili na linky 19 nových autobusov značky Tedom. Mesto uprednostnilo kúpu plynových autobusov, ktoré sú ekologickejšie. Rovnako sa postupne rekonštruujú električky – tento rok zmodernizovali električku KT8D5 za približne 370.000 eur (11,15 milióna Sk). V závislosti od finančných možností chcú v nasledujúcich troch rokoch zmodernizovať ďalších 7 električiek, pričom 7 už zmodernizovali. Približne 1,66 milióna eur (50,01 milióna Sk) investoval podnik do rekonštrukcie nedávno spojazdneného 800-metrového úseku električkovej trate na košické sídlisko Nad jazerom. Tento rok DPMK komplexne opravil a zmodernizoval aj zimou poškodený 18-metrový úsek neďaleko Steel Arény za približne 35.000 eur (1,05 milióna Sk). Ešte v tomto roku by mali opraviť prejazd cez električkové koľaje na križovatke Watsonova – Komenského. "Vyčlenili sme naň takmer 520.000 eur (15,67 milióna Sk)," dodala Murová.

zdroj: TASR, foto: www.dpmk.sk

Prečítajte si aj

Back to top button