Cestná doprava

Podľa Figeľa nepokračovaním v PPP projektoch štát ušetril 7 až 10 miliárd eur

Advertisement

Nepokračovať pri výstavbe diaľnic v takzvaných projektoch verejno-súkromného partnerstva (PPP projektoch) ušetrilo štátu 7 až 10 miliárd eur.

Na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave to uviedol minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Úsporu pri porovnaní takejto výstavby úsekov diaľnice D1 s klasickým modelom budovania ciest znamená podľa neho šetrenie na splácaní financovania diaľnice za 30 rokov.
      
„Nafúknuté ceny diaľnic by spolu s úrokmi troj až štvornásobne predražili konečný účet za 100 km diaľnic,“ skonštatoval Figeľ. Takzvaný prvý a tretí balík PPP projektov, ktoré pripravila bývalá vláda Roberta Fica (Smer-SD), v sebe zahŕňali úseky diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom a Martinom a Prešovom. Po nástupe vlády Ivety Radičovej (SDKÚ-DS) sa kabinet rozhodol nepokračovať v takejto výstavbe diaľnic a uprednostnil ich financovanie cez eurofondy a štátny rozpočet.
      
Podľa ministra Figeľa sa takýmto rozhodnutím ušetrili na stavebných nákladoch na budovanie vyše 100 km diaľnice približne dve miliardy eur. „Stavebné náklady však nie sú pri PPP projektoch najväčším nákladom,“ dodal Figeľ. Približne 60 % nákladov podľa neho reprezentujú úroky, poplatky bankám a akcionárom. A práve na nich sa podľa ministerstva ušetrilo ďalších 7 až 10 miliárd eur. V prípade PPP projektov si na výstavbu diaľnice, jej údržbu a prevádzku v priebehu 30 rokov požičiava peniaze stavebník od súkromných bánk. Štát diaľnicu následne len spláca formou ročných platieb za dostupnosť.
      
„Odhadovaná ročná platba za obidva balíky bola zhruba na úrovni 500 miliónov eur,“ vyčíslil Figeľ. Takáto ročná záťaž by bola podľa neho pre štát enormná. Zároveň sa pri prvom balíku PPP projektov podľa ministra podpísal štvrtý dodatok, ktorý navýšil cenu za diaľnicu. „Oproti vysúťaženej cene to bolo 1,3 miliardy navyše. Je to naozaj rekord,“ dodal Figeľ.
 

Advertisement

Prečítajte si aj

Back to top button