Cestná doprava

Komplexná stratégia e-mobility

Komplexná stratégia e-mobility. Mníchovský výrobca úžitkových vozidiel dosiahol tento rok niekoľko významných míľnikov v oblasti elektrickej mobility, výskum a vývoj trvalo udržateľných dopravných riešení prebiehajú svižným tempom. Budúcnosť môže prísť.

Za prvých deväť mesiacov tohto roku spoločnosť MAN Truck & Bus dosiahla viacero úspechov na ceste k uhlíkovo neutrálnej mobilite úžitkových vozidiel. V tomto kontexte si pozornosť určite zaslúži napríklad štart vlastnej produkcie batérií, výstavná premiéra e-trucku MAN, prípravy na veľkosériovú výrobu elektrických nákladných vozidiel, ale tiež titul Bus of the Year pre plne elektrický mestský autobus Lion’s City E.

Najnovším prírastkom do rodiny Lion’s City E je midibus s dĺžkou 10,5 m. Vľavo je podvozok eBus, základ elektrobusu pre nadstavbárov

Elektrický truck na prahu sériovej výroby

Prvú oficiálnu prezentáciu absolvoval 13. mája tohto roku. Na ukážkových jazdách sa zúčastnil aj spolkový minister dopravy Dr. Volker Wissing. Na septembrovom veľtrhu IAA TRANSPORTATION v Hannoveri mal svetovú výstavnú premiéru a na trh príde v roku 2024 – prototyp nového e-trucku MAN v takmer sériovej verzii.

Z technického hľadiska sa toto vozidlo okrem iného vyznačuje pripravenosťou na budúce megawattové nabíjanie. Vďaka veľkej nabíjacej kapacite a krátkym časom dobíjania je e-truck MAN predurčený pre ťažkú diaľkovú dopravu s denným dojazdom od 600 do 800 kilometrov. Pri ďalšej generácii batérií sa očakáva dojazd na jedno nabitie až 1000 kilometrov. To znamená, že spolu s nízkymi prevádzkovými nákladmi a najlepšou energetickou bilanciou ponúka batériový elektrický pohon najvhodnejšiu technológiu pre budúce flotily bez CO2.

Pokiaľ ide o rozmanitosť použitia a možné koncepcie nadstavieb, e-truck MAN sa plne vyrovná dnešným nákladným vozidlám so vznetovým motorom. Či už pôjde o diaľkovú prepravu chladených potravín bez emisií CO2, čistý a tichý zvoz odpadu v meste obratnými trojnápravovými vozidlami alebo o plne elektrickú dopravu materiálu na stavenisko. Spolu s novým elektrickým modelom predstavil MAN oddelenie eMobility Consulting. Okrem poradenstva bude k prevádzke vozidla poskytovať aj konzultácie s ohľadom na špecifické prevádzkové podmienky zákazníka.

Na prahu výroby

Prípravy na veľkosériovú produkciu elektrických nákladných vozidiel sú v plnom prúde. V inovatívnom eMobility Centre, ktoré sa nachádza v hlavnom výrobnom závode v Mníchove, už uviedli do života 20 prototypov budúceho e-trucku pre ťažkú dopravu. Išlo o testovanie zmiešanej výroby v bežných podmienkach produkcie. To znamená, že napriek mnohým odlišným komponentom bude možné dieselové i elektrické nákladné vozidlá vyrábať na tej istej linke, aby sa zabezpečilo maximálne využitie výrobných zariadení.

Je to veľká výzva pre stroje a techniku, ale tiež pre ľudí. Do konca tohto roka približne 2000 zamestnancov závodu absolvuje okolo 10 000 hodín školení zameraných na používanie nových vysokonapäťových technológií. A do konca roka 2023 budú všetci relevantní špecialisti na výrobu nákladných vozidiel kvalifikovaní na sériovú výrobu e-truckov.

MAN eTruck, ktorý príde na trh v roku 2024, bude vybavený batériami Made in Germany

Investícia do budúcnosti

Od začiatku roka 2025 bude MAN Truck & Bus vo svojej fabrike v Norimbergu vo veľkom vyrábať vysokonapäťové batérie pre elektrické trucky a autobusy. Na zrealizovanie tohto cieľa spoločnosť v priebehu nasledujúcich piatich rokov investuje do tradičného závodu na výrobu spaľovacích motorov zhruba 100 miliónov eur. Výrobné kapacity sa rozšíria o vyše 100 000 batérií ročne.

Batérie, ktoré sú spolu s motormi srdcom elektrických pohonných sústav úžitkových vozidiel, bude norimberská fabrika MAN zo začiatku vyrábať manuálne v malých sériách. Tento spôsob produkcie sa má využívať približne dva a pol roka. Výstavba kapacít na veľkosériovú produkciu odštartuje v polovici roka 2023, ukončenie je naplánované do konca roka 2024.

Spoločnosť MAN takto buduje základy rozsiahlej industrializácie elektrických pohonných systémov pre nákladné vozidlá a autobusy. Mníchovský výrobca úžitkových vozidiel dostáva podporu od bavorskej vlády. Tá prisľúbila príspevok vo výške približne 30 miliónov eur na financovanie výskumu a technológií v rokoch 2023 až 2027. Za predpokladu, že budú splnené finančné a rozpočtové požiadavky. Tieto prostriedky sa použijú na výskum v oblasti montáže batérií, vývoja batériových článkov, bezpečnosti batérií. A napokon aj na recykláciu batérií, aby sa zabezpečila udržateľnosť.

MAN Lion’s City 12 E zvíťazil v Euro Teste 2022 a získal titul Autobus roka 2023

Korunovaný za Bus of the Year 2023

Túto jar MAN Lion’s City 12 E zažiaril v rámci rešpektovaného porovnávacieho testu, ktorý organizuje porota International Bus & Coach of the Year. Koniec-koncov, uznanie si zaslúži už fakt, že za desať dní zvládol takmer 2500 kilometrov dlhú cestu cez osem európskych krajín až do írskeho mesta Limerick. Tam následne od 9. do 12. mája absolvoval International Bus Euro Test 2022, v ktorom členovia odbornej poroty skúšali a hodnotili päť modelov od piatich rôznych výrobcov.

Po štyroch dňoch intenzívneho testovania a dlhých technických diskusiách znel záverečný verdikt jednoznačne: ocenenie Bus of the Year 2023 patrí modelu MAN Lion’s City 12 E. Jury, zloženú z 23 európskych odborných novinárov, zaujal víťaz najmä celkovým konceptom mestského autobusu. Boduje dojazdom, spoľahlivosťou, pohodlím a predovšetkým udržateľnosťou.

„Nový MAN Lion’s City 12 E sa vyznačuje priekopníckym dizajnom, vysokou úrovňou komfortu a veľmi tichým interiérom. Pracovisko vodiča je jedno z najlepších na trhu a poskytuje vysoký stupeň bezpečnosti. Pri tomto modeli sa MAN od prvej skice až po reálny produkt zameral na elektrickú mobilitu. Vďaka tomu všetko do seba zapadá. A nejde o dieselový autobus prestavaný na elektrický. Porota International Bus & Coach of the Year mala pozitívny pocit od prvej testovacej jazdy až po rozhodnutie, že MAN Lion’s City 12 E je autobus roka 2023,“ skonštatoval predseda poroty Tom Terjesen, keď odovzdával cenu Rudimu Kuchtovi na podujatí „Hviezdy roka“ v predvečer otvorenia veľtrhu IAA TRANSPORTATION 2022 v Hannoveri.

Tom Terjesen, predseda poroty, odovzdáva cenu Rudimu Kuchtovi (vpravo), vedúcemu divízie autobusov spoločnosti MAN Truck & Bus

Ďalšie varianty

Odborníci z MAN Truck & Bus neustále pracujú na ďalšom vývoji a zlepšovaní plne elektrického modelu Lion’s City E. Aby dopravní operátori mohli dokonale prispôsobiť svoj e-bus budúcemu použitiu, ponúka MAN aj dve možnosti využitia batérie: stratégiu „spoľahlivý dojazd“ (až 270 km) alebo „maximálny dojazd“ (až 350 km). Okrem toho nový systém klimatizácie a vylepšená vykurovacia sústava garantujú ešte väčšiu účinnosť.

Od tohtoročnej jesene zákazníci budú môcť špecifikovať počet batérií a ešte lepšie prispôsobiť e-bus MAN svojim individuálnym potrebám a požiadavkám, pokiaľ ide o dojazd a prepravnú kapacitu. V ponuke je viacero alternatív aj z hľadiska veľkosti. Napríklad najnovšie si možno Lion’s City E objednať vo vyhotovení midibus. Dlhý je 10,5 metra a má jednu z najväčších kapacít batérií vo svojom segmente. Vďaka rekordne malému polomeru otáčania a kompaktným rozmerom je ideálnym riešením najmä pre centrá miest s úzkymi ulicami. Midibus dopĺňa ponuku elektrických autobusov MAN, ktorú tvoria tri varianty s dĺžkou 10,5 m; 12,2 m a 18,1 m.

Pohonné ústrojenstvo modelu Lion’s City E. Batérie sú namontované na streche

Ocenenie „Bus of the Year 2023“ jasne ukazuje, ako vynikajúco bol model Lion’s City E prijatý. Elektrický mestský autobus získal napríklad aj cenu iF Gold Award 2020. Porotu iF obzvlášť zaujal najmä ergonomický a esteticky pôsobiaci dizajn e-busu značky MAN. Ale i čísla o odbyte autobusov Lion’s City E jasne ukazujú, aký je populárny. Od spustenia predaja bolo celkovo objednaných už viac ako 1000 e-busov.

„Na cesty však chceme dodať podstatne viac elektrických autobusov. V minulom fiškálnom roku bolo len necelých 6 % našich nových mestských autobusov elektrických. Do roku 2025 to bude polovica. A očakávame, že do roku 2030 by okolo 90 percent našich mestských autobusov malo mať batériový elektrický pohon,“ hovorí Rudi Kuchta.

Zdroj
transport.sk
Editor

Prečítajte si aj

Back to top button