Iveco Urbanway Full Hybrid
Iveco Urbanway Full Hybrid. Generáciou Euro VI rozširuje Iveco Bus svoje alternatívne pohony o rad plne hybridných autobusov, ktoré spĺňajú všetky požiadavky na udržateľnú mobilitu. Menej emisií, nižšia hlučnosť a vyššia produktivita.
Iveco Bus dlhodobo pracuje s alternatívnymi pohonmi vo verejnej autobusovej doprave. Dlhoročné skúsenosti s pohonom na stlačený zemný plyn umožnili značke presadiť sa na trhu s motormi na LNG. Tie nachádzajú uplatnenie predovšetkým v oblasti medzimestskej a prímestskej verejnej dopravy. Vývoj v mestskej doprave však smeruje k plne elektrickým či hybridným pohonom a aj tu ponúka Iveco Bus vhodné riešenie.
Sériový hybrid s akumulátormi sa ukázal ako ideálne konštrukčné riešenie pre pomalú a prerušovanú mestskú prevádzku. Vďaka novej zjednodušenej a odľahčenej štruktúre môže Urbanway Full Hybrid privítať viac cestujúcich a ponúknuť im pohodlnú, svetlú a pokojnú cestu. Nízka hlučnosť a minimalizovanie vibrácií sú jedny z predností tohto vozidla. Keď je aktivovaný elektrický režim, zastavenie generátora v blízkosti zastávok zaručuje zníženie vibrácií a zníženie hluku o viac ako 50 %.
Iveco Urbanway Full Hybrid
Pohodlie je vnímané ako bezprostredné. A to nielen pre cestujúcich, ale aj pre ľudí čakajúcich na prestup a pre obyvateľov danej štvrte. Nehovoriac o vodičovi, ktorý pocíti prospech z tohto pokojného prostredia ako prvý. Pozornosť pútajú i plynulé jazdné vlastnosti, a to aj napriek systému rekuperácie energie. Navyše, s rekuperáciou energie pri každom brzdení a klesaní Urbanway Full Hybrid umožňuje značnú úsporu paliva pri akcelerácii.
V porovnaní s konvenčným autobusom ponúka tento sériový hybrid v mestskej prevádzke s pomalou intenzívnou dopravou až 40 % úsporu paliva. So zníženou spotrebou a s odľahčením vozidla má Urbanway Full Hybrid podstatne nižšiu mieru emisií CO2 na kilometer ako tradičný autobus. V porovnaní s naftou odhadujeme 33 % zníženie CO2/km a 40 % NOx/km.
Počet elektrobusov významne rastie
Pri pohľade do budúcnosti Iveco predpovedá, že zatiaľ čo dieselové autobusy v roku 2013 tvorili 85 % výroby, toto číslo kleslo do roku 2018 na 60 %. Do roku 2025 sa ich počet zníži na 30 % z celkového objemu vyrobených autobusov Iveco Bus. Niet pochýb o tom, prečo sa značka Iveco rozhodla pre vstup na trh so sériovou výrobou Full Hybridov – nový Urbanway prišiel na trh skôr s hybridným ako naftovým pohonom.
Rad Urbanway, postavený v Annonay vo Francúzsku, nahradil predchádzajúcu rodinu Citelis a inžinieri Iveco tvrdo pracovali na zlepšení už aj tak veľmi presvedčivého balíka mestských autobusov. Okrem úspory 300 kg v rámci konštrukcie autobusu sa zaťaženie zadnej nápravy znížilo o 500 kg, a to posunutím komponentov ďalej dopredu a použitím menšieho motora uloženého priečne. Toto zníženie hmotnosti zase umožnilo 11 % nárast kapacity cestujúcich zo 130 na 145.
Klimatizácia poháňaná vzduchovým kompresorom, ktorý poháňa remeň, dodáva 65 % svojho výkonu centrálne, 10 % na okná a 25 % cez vzduchové clony pri otvoroch štyroch dverí. Všetko osvetlenie je LED a v ponuke je i možnosť druhého pásu osvetlenia, ktorý môže mať inú farbu a príjemne dotvoriť celkovú atmosféru. Vnútorná úprava je nezvyčajná v tom, že niektoré použité plastové lišty majú skôr tmavohnedú farbu. Zvyčajne majú bledšiu sivú a modrú farbu a tiež pôsobia o niečo mohutnejšie.
Iveco Urbanway Full Hybrid
Iveco využilo skúsenosti získané v rámci projektu EBSF vo svoj prospech, najmä pri návrhu vyvýšenej kabíny. Pričom sa zohľadnili najmä potreby vodičov, vytvorilo sa viac priestoru, pribudla veľká skriňa v zadnej časti vozidla. Vodič má otočné sedadlo, elektromagnetický zámok dverí kabíny, bezrámové bočné okno, antireflexné sklo na plnofarebnom displeji prístrojovej dosky a nový systém HVAC v štýle auta so šiestimi zónami v kabíne. Iveco sa rozhodlo pre montáž menších motorov Tector 7 so sériovým hybridným systémom BAE.
Tento 6,7-litrový agregát predstavuje zhruba polovicu úspory hmotnosti 800 kg. Vo verzii Euro VI spája generátor Tector 7 hladkosť a čistotu vďaka technológii HI-SCR, ktorá zaručuje vynikajúci
environmentálny výkon bez potreby EGR a súvisiacich problémov. Vykonané nezávislé testy ukázali, že hybrid bol o 40 % lepší ako diesel v emisiách NOx. A o 33 % lepší v emisiách CO2. Systém obsahuje funkciu „Arrive & Go“, ktorá ho v blízkosti autobusových zastávok prepína do elektrického režimu. A to v momente, keď sa generátor vypne pri rýchlosti nižšej ako 20 km/h.