Cestná doprava

Hannover smeruje k emisnej nule

Hannover smeruje k emisnej nule. Tohtoročný veľtrh IAA Transportation pokračuje v bezemisných trendoch z minulého ročníka. V ďaleko väčšej miere sa tu však okrem elektriny skloňoval vodík, a to nielen ako palivo pre palivové články, ale aj pre spaľovacie motory.

Elektrina a vodík boli dva hlavné trendy tohtoročného hannoverského veľtrhu, spomínali sa ako u výrobcov nákladných áut, tak u nadstavbárov a výrobcov príslušenstva. Zatiaľ čo z veľkých výrobcov nákladných áut chýbal iba Renault Trucks, autobusy zastupovali iba turecké a čínske značky. A to je veľký ústup.

Prečítajte si aj

DAIMLER TRUCK

Hlavnou hviezdou bol jednoznačne finálny elektrický ťahač Mercedes-Benz eActros 600, ktorý tu mal pred dvoma rokmi premiéru ako koncept. Vozidlo ponúka dojazd až 500 km, a to vďaka batérii so 621 kWh. Sériová výroba sa rozbehne v novembri a už teraz má Mercedes viac ako 2000 záväzných objednávok. V rámci predvádzacej akcie European Testing Tour prešli dve 40-tonové súpravy celú Európu a najazdili viac ako 15 000 km so spotrebou od 85 do 140 kWh/100 km. Výsledný priemer sa zastavil na 103 kW/100 km, čo zodpovedá ekvivalentu 10 l nafty na 100 km.

Ďalším exponátom bol Mercedes-Benz Actros L, modernizovaný najpredávanejší európsky ťahač s vylepšenou aerodynamikou a o 3 % nižšou spotrebou. Pre niektoré verzie má novú zadnú nápravu s prevodom 2,278. Vystavený Mercedes-Benz GenH2 Truck, poháňaný vodíkovými palivovými článkami, mal za sebou rekordnú jazdu, pri ktorej prešiel za reálnych podmienok 1047 km naprieč Nemeckom na jedinú náplň nádrže na kvapalný vodík.

Hannover smeruje k emisnej nule

Na akcii Daimler Truck Media Night, ktorá sa konala deň pred oficiálnym zahájením veľtrhu, Daimler Buses predstavil najkratšiu verziu elektrického autobusu Mercedes-Benz eCitaro K s dĺžkou 10,5 m a dojazdom vyše 300 km. Fuso Next Generation eCanter bolo možné vidieť so smetiarskou nadstavbou Kaoussis pre Atény a Solún. Ďalším variantom bola skriňová úprava s celkovou hmotnosťou 8,55 t a rázvorom 4450 mm.

Daimler Truck na veľtrhu predstavil aj koncept „softvérovo definovaného vozidla“. Jednoducho povedané, Daimler oddelí „železo“, teda vozidlo ako také, od softvéru, ktorý otvorí tretím stranám.
Daimler Truck taktiež oznámil uvedenie novej značky TruckCharge, ktorá ponúka komplexné riešenie pre elektrifikáciu vozových parkov. Táto iniciatíva zahŕňa poradenstvo, infraštruktúru a prevádzku elektrifikovaných dep.

V Hannoveri došlo k symbolickému odovzdaniu funkcie: novou CEO Daimler Truck sa po Martinovi Daumovi stala Karin Rådströmová

DAF

DAF Trucks N.V. sa prezliekol do červenej farby, ktorá je poznávacím znamením modernizácie vozidiel XD, XF, XG a XG+. Tá okrem iného zahŕňa optimalizáciu motorov Paccar MX-11 a MX-13, ktoré majú upravené časovanie ventilov, nové čerpadlo chladiacej kvapaliny s dvojitým pohonom, dvojvalcový vzduchový kompresor. Upravené boli aj zadné nápravy.

Na veľtrhu nechýbal ani kompletný elektrický rad modelu Electric. Ten využíva akumulátory typu LFP (lítium, fosfát a železo) s vysokou hustotou energie, ktoré sú veľmi výhodné z hľadiska tepelnej bezpečnosti, životnosti akumulátora a počtu nabíjacích cyklov. Avšak podobne ako iní, aj DAF predstavil svoj „medzikrok“ na ceste k elektrifikácii. Motory Paccar MX si popri HVO od budúceho roka poradia aj s bionaftou B100 (FAME). A nechýbal ani spaľovací motor na vodík.

Hannover smeruje k emisnej nule

FORD TRUCKS

Medzi predstavenými novinkami bol model F-Max Gen2, vybavený silnejším motorom s výkonom 510 koní a ponúkajúci až 11 % zlepšenie spotreby vďaka vylepšenej aerodynamike a zníženiu hmotnosti. Ďalšou novinkou bol batériový elektrický rad F-Line E, plánovaný na uvedenie na trh v roku 2025, pokrývajúci hmotnostnú kategóriu 19 až 27 ton. Ford tiež predstavil vodíkový motor EcotorqH2, ktorý je určený na diaľkovú a špeciálnu prepravu.

IVECO

Jednou z dvoch svetových premiér talianskej značky bolo ťažké nákladné vozidlo S-eWay Rigid. Tento plne batériový nákladný automobil ponúka široký výber typov kabín, zavesenia a rázvorov. Vďaka štyrom, piatim alebo siedmim batériám Microvast po 70 kWh (280, 350 alebo 490 kWh) v rôznych usporiadaniach poskytuje dojazd až 400 km a disponuje nabíjaním až 350 kW. Pohon zaisťuje dvojmotorová náprava eAxle od FPT Industrial s trvalým výkonom 480 kW a krútiacim momentom 1800 Nm. Na výber sú aj tri typy ePTO. Okrem toho ale nechýbali ani vozidlá na HVO, bioplyn, batériový elektrický a vodíkový pohon. A to so spaľovacím motorom, ako aj s palivovými článkami.

MAN

V jednej z najväčších expozícií v Hannoveri hrali prím e-trucky. Popri rôznych variantoch už predstavených modelov eTGX a eTGS mal svetovú premiéru 12 t distribučný model eTGL s dojazdom až 235 km a rýchlym nabíjaním. Ďalej MAN predstavil prototyp vodíkového spaľovacieho kamióna MAN hTGX, ktorý získal cenu Truck Innovation Award a ktorý má byť na trhu v roku 2025. MAN v rámci stratégie PowerLion predstavil nový dieselový šesťvalec D30 s až o 4 % nižšou spotrebou, ktorý konštrukčne vychádza z motora Scania Super. MAN tiež spolu s E.ON oznámil plán na vybudovanie 170 lokalít s viac ako 400 nabíjacími stanicami po celej Európe.

eTGL uvezie až 6,5 tony

Hannover smeruje k emisnej nule

SCANIA

Švédsky výrobca predstavil klasické spaľovacie verzie vrátane V8, ale aj dva elektrické modely – ťahač 4×2 45 R a podvozok 6×2 40 R. Od zástupcov Scanie sme sa dozvedeli, že pripravujú aj lowdeckovú verziu elektrického ťahača. Asi najzaujímavejší bol ale prototyp plynového ťahača R 460 s motorom OC13 460 k, ktorý bol na jednej strane osadený tlakovými fľašami na 608 l bioCNG a na druhej fľašami na 400 l bioLNG. V súčasnosti už Scania dokáže ponúknuť riešenie na plyn s dojazdom až 1800 km.

VOLVO

Švédsky výrobca sa pochválil elektrickými modelmi FM Low Entry. Počas tlačovej konferencie Volvo potvrdilo, že budúci rok predstaví FH Electric s dojazdom až 600 km. Značka ukázala aj novú elektrickú zadnú nápravu z vlastného vývoja. Nový rad FH Aero zastupoval top model FH16 780, nechýbal ani ťahač FM LNG. Rovnako ako ostatní výrobcovia i Volvo pracuje na vodíkových technológiách, a to na spaľovacom motore na kvapalný vodík, ako aj na palivových článkoch. Z nášho pohľadu však najviac zažiaril model, ktorý v Európe jazdiť nebude – nová generácia ťahača VNL určená pre severoamerický trh.

Editor
Peter Magerčiak

Prečítajte si aj

Back to top button