Kedy prídu vodíkové trucky na trh?
Kedy prídu vodíkové trucky na trh? Prototypy intenzívne testujú viacerí výrobcovia, ale každodenné uplatnenie palivových článkov v diaľkovej doprave potrvá ešte pár rokov. V akej etape vývoja je vodíková alternatíva?
Elektrické trucky s palivovými článkami (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) sú popri batériovom elektrickom pohone nepochybne tiež veľmi zaujímavé pre CO2 neutrálnu budúcnosť. Vodíkové nákladné vozidlá budú mať jazdný dosah porovnateľný s konvenčným dieselovým truckom, dopĺňanie paliva potrvá cca iba štvrťhodinu a celková hmotnosť súpravy môže byť až 65 ton alebo aj väčšia. Ale väčšina výrobcov predpokladá, že sériová produkcia začne až v druhej polovici tohto desaťročia.
Daimler Truck uprednostňuje skvapalnený vodík
Na internej skúšobnej trati aj na verejných komunikáciách prebiehajú od vlaňajška intenzívne testy prototypu Mercedes-Benz GenH2 s palivovými článkami. V júli tohto roku Daimler Truck vyrobil ďalší prototyp FCEV ťahača, ten však bude testovať používanie skvapalneného vodíka. V tomto skupenstve má totiž ako nosič energie v porovnaní s plynným vodíkom výrazne vyššiu energetickú hustotu – z hľadiska objemu. Vďaka tomu možno do nádrží natankovať viac vodíka, čo podstatne predlžuje dojazd.
Cieľom vývoja je pripraviť model GenH2 s jazdným dosahom až 1000 kilometrov. S takýmto potenciálom bude vhodný najmä pre dôležitý segment ťažkej diaľkovej kamiónovej dopravy. Tankovanie skvapalneného vodíka umožňuje prototyp čerpacej stanice, nainštalovaný vo vývojovom a testovacom centre vo Wörthe. Na tomto poli Daimler Truck spolupracuje so spoločnosťou Air Liquide.
Počas tankovania paliva sa extrémne podchladený kvapalný vodík s teplotou -253 ºC plní do dvoch nádrží namontovaných na oboch stranách podvozka. Vďaka mimoriadne účinnej izolácii nádrží si vodík udržiava teplotu dostatočne dlho aj bez aktívneho chladenia. Štart sériovej produkcie nákladných vozidiel na vodíkový pohon plánuje Daimler Truck na druhú polovicu tejto dekády.
Kedy prídu vodíkové trucky na trh?
Joint venture na výrobu palivových článkov
Volvo Trucks chce rozbehnúť pilotné „vodíkové“ projekty u zákazníkov o niekoľko rokov a so začiatkom predaja počíta v druhej polovici tohto desaťročia. „Elektrické nákladné vozidlá s palivovými článkami budú obzvlášť vhodné pre dopravu na dlhé vzdialenosti a ťažké, energeticky náročné úlohy. Môžu byť tiež riešením pre krajiny, kde sú možnosti nabíjania batérií limitované,“ argumentuje Roger Alm, prezident spoločnosti Volvo Trucks.
Dva palivové články dokážu vyrobiť 300 kW elektriny priamo vo vozidle. Systém bude dodávať spoločnosť cellcentric – spoločný podnik Volvo Group a Daimler Truck AG. Cellcentric postaví jedno z najväčších európskych zariadení na sériovú výrobu palivových článkov, vyvinutých špeciálne pre ťažké nákladné vozidlá.
Kedy prídu vodíkové trucky na trh?
Bavorská flotila
V spoločnosti MAN transformácia smerom k pohonným systémom bez emisií zahŕňa aj oblasť technológie H2. Spolková krajina Bavorsko financuje výskumný projekt „Bavorská flotila“ v rámci vlastnej vodíkovej stratégie a tým urýchľuje rozvoj na tomto poli. Dotácia je vo výške 8,5 milióna eur. V projekte „Bavorská flotila“ vyvíja MAN spolu so svojimi priemyselnými partnermi Bosch, Faurecia a ZF nákladné vozidlo s palivovými článkami, ktoré si v polovici roka 2024 prevezmú piati pilotní zákazníci.
Trucky na vodíkový pohon budú 12 mesiacov testovať v reálnej prevádzke spoločnosti BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics a Spedition Dettendorfer. Pre úplnosť informácií dodajme, že MAN sa nespolieha len na využívanie vodíka v palivových článkoch – v norimberskom závode testuje aj vodíkové spaľovacie motory.
Nikola Tre je na štartovacej čiare
Na septembrovom veľtrhu IAA Transportation 2022 mal premiéru ťahač Nikola Tre FCEV Artic 6×2 vo verzii beta, ktorý je výsledkom partnerstva IVECO Group a Nikola Corporation (Arizona, USA). Elektrický truck s palivovými článkami, predstavený v Hannoveri, má rázvor 3932 mm, riadenú vlečenú nápravu a novú kabínu s vylepšenou aerodynamikou. Vozidlo pojme približne 70 kilogramov vodíka pri tlaku 700 barov, pričom doba dotankovania trvá menej než 20 minút. Takáto kapacita umožňuje dojazd až 800 kilometrov. IVECO avizuje, že keď Nikola Tre FCEV v roku 2024 vstúpi na európsky trh, elektrický pohon s nulovými emisiami pre diaľkovú dopravu sa stane realitou. A súčasne to bude kľúčový míľnik na ceste k nulovým emisiám CO2 do roku 2040.
Uplatnenie palivových článkov v cestnej nákladnej doprave je stále v rannej fáze vývoja. Táto technológia prináša mnoho výhod, ale aj nové náročné úlohy. Jednou z nich je zabezpečiť rozsiahle dodávky „zeleného“ vodíka (vyrobeného pri využívaní obnoviteľných zdrojov energie, ako vietor, voda a slnko). Ďalšou výzvou je fakt, že najprv treba vybudovať patričnú infraštruktúru na dopĺňanie vodíka do kamiónov.