Eurowag verí alternatívnym palivám
Tlak na znižovanie emisií v nákladnej doprave vedie k rozširovaniu alternatívnych pohonov. Najväčší rozmach zažíva predovšetkým skvapalnený zemný plyn (LNG), ale aj CNG. Toho si je vedomá aj spoločnosť Eurowag, ktorá neustále rozširuje akceptačnú sieť pre svoje karty a dokonca pripravuje vlastné plniace stanice.
Tlak na znižovanie emisií CO2 začína ovplyvňovať aj segment nákladných automobilov, resp. dopravcu. Kým v mestskej a prímestskej distribúcii má šancu presadiť sa čisto elektrický pohon, resp. i CNG, teda stlačený zemný plyn, v prípade medzinárodnej kamiónovej dopravy zatiaľ dáva najväčší ekonomický zmysel skvapalnený zemný plyn, čiže LNG.
Ide síce o fosílne palivo, ale kamióny jazdiace na LNG majú nižšiu spotrebu, a teda aj emisie CO2. Navyše, uhlíkovú stopu možno znížiť formou bio LNG až o 90 %, ktorý už aplikujú manažéri staníc v západnej Európe, a aj Eurowag s bio LNG vo svojej stratégii počíta. To platí aj v prípade bio CNG.
Obe palivá pritom majú rovnaké chemické vlastnosti ako klasické CNG a LNG, takže vozidlá ani plniace stanice nevyžadujú žiadne technické úpravy. Eurowag sa tiež pomaly pripravuje aj na ďalšie alternatívne palivo, ktoré sa môže presadiť v komerčnej doprave, a to vodík.
Akceptácia v jedenástich krajinách
Počet kamiónov na LNG rastie v celej Európe vrátane Česka, na čo, samozrejme, reaguje aj spoločnosť Eurowag, jeden z najväčších európskych poskytovateľov služieb spojených s tankovaním a mobilitou. „V súčasnej dobe možno našou Eurowag palivovou kartou hradiť LNG na viac ako 130 plniacich staniciach v jedenástich európskych krajinách. Do konca roka by sme ich chceli mať v našej sieti minimálne 160,“ hovorí Jan Laluch zo spoločnosti Eurowag, ktorý tu má na starosti alternatívne palivá.
Každý týždeň totiž na európskej mape pribúdajú ďalšie stanice, ktorých bolo ku koncu júla už 430. K plynovým veľmociam, akými sú Taliansko a Španielsko, sa v poslednej dobe zaradilo Nemecko, ktoré je v súčasnosti asi najväčším ťahúňom rozvoja LNG. A to aj preto, že vozidlá jazdiace na LNG majú v Nemecku na diaľnici nulové mýto. Táto významná ekonomická výhoda je zatiaľ nastavená do roku 2023 a práve ona dokáže vrátiť vyššie náklady na obstaranie samotného vozidla.
Dopravca „tlačí“ do využívania LNG tiež veľké automobilky, v Európe predovšetkým koncern Volkswagen, a to vrátane tuzemskej značky Škoda. Dopravcovia s LNG vozidlami majú šancu ľahšie dosiahnuť zákazku od automobiliek. V rámci strednej Európy možno kartami Eurowag platiť na Slovensku v Bratislave alebo v Rakúsku. „Našou snahou je spolupracovať aj s ostatnými hráčmi na trhu v Českej republike, a tým poskytnúť najlepšiu európsku sieť LNG staníc,“ hovorí Jan Laluch.
Vlastné stanice za rok
Eurowag ale tiež pokračuje v príprave výstavby vlastných plniacich staníc v Česku, ktoré by mali stáť napríklad v Kozomíne alebo v Modleticiach. „V tejto chvíli pracujeme na projektovej dokumentácii a príprave výstavby našich LNG staníc. Prvú stanicu by sme chceli otvoriť v apríli budúceho roka,“ naznačuje plány Jan Laluch. Budú to klasické pevné stanice. Eurowag tiež preveruje možnosti výstavby LNG staníc aj v ostatných krajinách Európy.
Pomoc zákazníkom
Hoci sa LNG pomaly, ale isto dostáva do širšieho povedomia medzi dopravcami a vodičmi, stále je okolo neho rad otázok. Napríklad pokiaľ ide o proces samotného tankovania. „Postupne pre našich zákazníkov dopĺňame informácie o tom, v akom režime fungujú plniace stanice, kde akceptujú naše karty,“ dodáva Jan Laluch.
Pravidlá sa totiž líšia v závislosti od štátu. Kým v Taliansku nesmiete na plniace zariadenia prakticky ani siahnuť, naopak, niekde stačí len dodržiavať pravidlá nastavené prevádzkovateľom. Samotné plnenie LNG je pri dodržaní pravidiel a správneho postupu jednoduché, rýchle a bezpečné, čo potvrdzujú aj skúsenosti samotných vodičov.
Avšak v rámci NGVA, čo je európska asociácia pre využitie zemného plynu v doprave, sa pracuje na všeobecnom manuáli s pravidlami pre plnenie, ktorý by bol akceptovaný všetkými prevádzkovateľmi staníc naprieč Európou.