Cestná doprava

Dopravcovia nie sú dostatočne pripravení na brexit bez dohody, hrozia dlhé rady

Írski dopravcovia a vývozcovia v stredu upozornili, že je potrebné nájsť alternatívnu cestu do Európy, aby sa zabránilo dlhému čakaniu v britských prístavoch od začiatku januára v prípade brexitu bez dohody. Z dokumentu, ktorý unikol z britského kabinetu, totiž vyplýva, že ak sa priemysel nepripraví na brexit bez dohody o obchode, vývozcovia do Európskej únie (EÚ) aj dovozcovia môžu čeliť dlhým radom nákladných vozidiel v prístavoch. V týchto radoch môže čakať až 7000 áut, ktoré v nich uviaznu aj na dva dni.

Ide o najhorší scenár, ktorý načrtol Michael Gove, člen britského kabinetu zodpovedný za plánovanie brexitu bez dohody. Podľa neho 30 až 50 % nákladných vozidiel, ktoré prechádzajú cez Lamanšský prieliv, nebude pripravených na nové nariadenia, keď vstúpia do platnosti 1. januára 2021. A varoval, že by to mohlo znížiť tok dopravy cez prieliv na 60 – 80 % normálnej úrovne. Dopravcovia by tak mali hľadať alternatívne trasy a dodávateľské reťazce by sa mali pripraviť na nové systémy a požiadavky. Predseda írskeho združenia cestnej nákladnej dopravy Eugene Drennan skonštatoval, že takýto scenár by priniesol veľký zmätok a viedol by k veľkým stratám. Podľa Drennana je potrebná priama, rýchla a efektívna doprava z Írska do severného Francúzska.

Šéf britského združenia pre cestnú nákladnú dopravu Richard Burnett v reakcii na dokument o najhoršom scenári povedal, že neustále varujú vládu pred veľkým zdržaním v prístavoch. Britských dopravcov nahnevalo tiež, že vládny systém Smart Freight, ktorý má znížiť riziká meškania nákladu, keď sa už Británia nebude riadiť pravidlami EÚ, bude ešte aj v januári stále v režime testovania. A Británia mešká aj s náborom nových colných pracovníkov, ktorí by jej pomohli zvládnuť množstvo nových papierov po skončení sa prechodného obdobia 31. decembra 2020.

Zdroj
transport.sk
Editor
TASR

Prečítajte si aj

Back to top button