Zmenia autonómne nákladné drony budúcnosť dopravy?
Zmenia autonómne nákladné drony budúcnosť dopravy? Výrobca hybridných elektrických lietadiel Pipistrel dosiahol so svojím elektrickým modelom Nuuva V300 s vertikálnym vzletom a pristátím (VTOL) významný míľnik. Vôbec po prvýkrát vzlietlo a absolvovalo testovanie lietadlo eVTOL určené na komerčnú nákladnú dopravu.
Slovinský výrobca Pipistrel sa dlhodobo zaoberá vývojom hybridných a elektrických lietadiel. Výhradný distribútor strojov Pipistrel pre Slovensko a Českú republiku sídli na Slovensku na letisku v Dubovom.
V roku 2022 sa lietadlo Velis Electro vyvinuté spoločnosťou Pipistrel stalo prvým elektrickým lietadlom na svete, ktorému Agentúra EÚ pre bezpečnosť letectva (EASA) udelila typovú certifikáciu. Teraz spoločnosť dosiahla ďalší míľnik, keďže jej hybridný elektrický VTOL Nuuva V300 úspešne absolvoval prvú letovú skúšku.

Revolučný dron pre náklad
Nuuva V300 je vysokovýkonný autonómny dron eVTOL s dlhým doletom určený na logistiku a letecké doručovanie nákladu. Spája to najlepšie z princípov leteckej nákladnej dopravy lietadlom aj vrtuľníkom. Bezpilotná technológia eVTOL jej umožňuje lietať tam, kam sa žiadne lietadlo nedostane, pričom jej prevádzka je za zlomok nákladov vrtuľníka na ekvivalentnú misiu. Vďaka svojej efektívnosti a autonómii má Nuuva V300 za cieľ priniesť prevádzkovateľovi desaťnásobné zlepšenie ekonomiky.
Na vzlet a pristátie využíva osem nezávislých batériových elektromotorov Pipistrel E-811, ktoré sú už typovo certifikované. Táto revolučná pohonná jednotka s nulovými emisiami je kompletne chladená kvapalinou vrátane batérií a v rámci certifikačného procesu EASA preukázala svoju schopnosť odolávať poruchám, tepelným únikom z batérií a zaťaženiu nárazom. Celý systém je chránený integrovaným systémom autotestov.

Zmenia autonómne nákladné drony budúcnosť dopravy?
Náklad namiesto ľudí
Nuuva V300 sa odklonila od osobného VTOL-u a prešla do oblasti nákladnej dopravy na dlhé vzdialenosti. Podľa spoločnosti Pipistrel je navrhnutá tak, aby dokázala prepraviť náklad s hmotnosťou až 272 kg na vzdialenosť až 555 km (alebo 50 kg nákladu na vzdialenosť až 2 500 km) pomocou kombinovaného elektrického a benzínového pohonu.
Náklad možno naložiť skrz sklápací predok. Nuuva V300 je určená na prevádzku leteckého nákladu tam, kde nie je k dispozícii vzletová a pristávacia dráha. Nosnosť je do 460 kg (má kratší dolet) v nákladnom priestore s objemom 3 m3. Prevezie rôzne typy nákladu vrátane troch štandardných europaliet (EPAL). Aerodynamiku Nuuvy V300 zlepšuje jedinečné tandemové usporiadanie krídla s riadiacimi plochami fly-by-wire, ktoré nielenže zvyšujú účinnosť, ale aj zmenšujú pristávaciu plochu a poskytujú široké možnosti umiestnenia ťažiska. Batérie Nuuvy V300 možno dobíjať jednoduchým pripojením k nabíjacím staniciam SkyCharge a Green Motion spoločnosti Pipistrel.

Zmenia autonómne nákladné drony budúcnosť dopravy?
Autonómne riadenie pod dohľadom
Lietadlo funguje autonómne, aj keď je pod dohľadom pozemného operátora. Po vzlietnutí je Nuuva V300 riadená vysoko spoľahlivým systémom riadenia letu s trojnásobnou redundanciou. Nepretržitá komunikácia umožňuje pozemnému operátorovi, ktorý ovláda lietadlo jednoduchými kliknutiami myšou, mať plnú kontrolu v prípade zmeny alebo zrušenia letu.
Jedinečné schopnosti a robustná konštrukcia lietadla Nuuvo V300 majú potenciál zmeniť logistiku a môžu zohrávať kľúčovú úlohu v komerčných a obranných misiách, ako sú pátracie a záchranné akcie, humanitárna pomoc, pomoc pri katastrofách a dodávky z lodí na pobrežie. Spoločnosť Pipistrel je presvedčená, že trh leteckej nákladnej dopravy je teraz zrelý na nasadenie vysoko účinných a nákladovo efektívnych dronov Nuuva V300. Ešte tento rok uvedie na trh ďalší variant, ktorý sa bude testovať spolu s prvým.
Menší súrodenec rodiny Nuuva, typ V20, má rovnakú architektúru a výhody ako väčší V300, ale je navrhnutý ako ľahký nákladný kuriér s nosnosťou do 20 kg.