Cestná doprava

Diaľnicu D1 budú rozširovať za obmedzenia dopravy

Diaľnica D1 v úseku Trnava-Senec by mala mať po roku 2012 o dva jazdné pruhy viac ako teraz a jej celková šírka sa zmení z dnešných 26,5 metra na 32,5 metra. Podľa prognóz prejde v tom čase úsekom zhruba 62 tisíc automobilov za hodinu, čo je takmer o 20 tisíc viac ako v roku 2005. Zvýšenie komfortu cestovania rozšírením na šesť jazdných pruhov vyjde na tomto úseku Národnú diaľničnú spoločnosť a.s. na najmenej 4,78 miliardy Sk (158,66 milióna eur) a stavať by sa malo začať po roku 2010. Dnes sa v Trnave uskutočnilo verejné prerokovanie zámeru rozšírenia diaľničného úseku, ktoré bolo zároveň aj prerokovaním hodnotenia správy o dopade na životné prostredie.

NDS bude stavbu realizovať na svojich pozemkoch a len v ojedinelých prípadoch, akými budú nové križovatky, chce pristúpiť k vykupovaniu pozemkov od iných vlastníkov. Najťažším, podľa vyjadrenia vedúcej oddelenia predinvestičnej prípravy NDS Daniely Pyszkovej, bude priebežné obmedzovanie dopravy. "Predpokladáme, že bude odstavený jeden pás diaľnice, ktorý sa bude prebudovávať a druhý bude slúžiť pre dopravu. Podmienkou je, aby boli vždy zachované štyri jazdné pruhy, to znamená, po dva v každom smere, i keď budú mať znížené parametre a bude obmedzená rýchlosť," povedala Pyszková.
Hlavný cieľom rozšírenia 22 kilometrov dlhého úseku vyťaženej D1, ktorá bola uvedená do prevádzky v roku 1978, je zvýšenie kapacity, dopravnej rýchlosti, obslužnosti územia a bezpečnosti dopravy. Zároveň pôjde o nahradenie pôvodnej asfaltobetónovej konštrukcie vozovky novou cementobetónovou a vybudovanie prakticky neexistujúceho moderného informačného systému. Okrem jedného jazdného pruhu navyše v obidvoch smeroch by malo pribudnúť aj viacero nových diaľničných križovatiek-pri výjazdoch na Blatné, Voderady a Trnavu. Stavba sa dotkne okresov Trnava a Senec a zasiahne do katastrálych území obcí Blatné, Igram, Čataj, Cífer, Pác, Slovenská Nová Ves, Zeleneč, Senec a Trnava-Modranka. Realizácia rozsiahlej stavby podľa zámeru bude rozdelená do viacerých etáp, ktorých upresnenie bude výsledkom ďalších analýz a prípravy realizácie stavby z hľadiska jej financovania. Odstránená by mala byť zeleň v stredom páse, ktorá je riziková pre pracovníkov údržby i účastníkov dopravy. Na niektorých úsekoch, napríklad pri odpočívadle Zeleneč, pribudnú 4 a 4,5 metra vysoké hlukové clony. So značným zásahom sa počíta najmä do existujúcej zelene na svahoch a do svahov samotných. Tam bude zlikvidovaná zeleň nahradená novou výsadbou.

zdroj: TASR, foto: internet

Prečítajte si aj

Back to top button