Autodopravcom dochádza trpezlivosť, očakávania sa neplnia
UNAS zasadala vo Zvolene aby zhodnotila doterajší vývoj v kauze mýto.
V úvode Ing. Jaroslav Polaček rekapituloval, ako UNAS vznikla a čo sa všetko za rok udialo, respektíve čo očakávali a neudialo sa. Minister dopravy na stretnutie neprišiel a vyslal štátneho tajomníka MDVRR SR Árpáda Érseka, ktorý sa zhostil neľahkej úlohy v napätej atmosfére – odolávať veľkej nespokojnosti autodopravcov a množstvu nezodpovedaných otázok. Bolo vidieť, že mu nie je ľahostajné, čo trápi autodopravcov a z konkrétnych príkladov, ktoré mu predostrela UNAS, ostal prekvapený a prisľúbil, že s informáciami, ktoré získal, oboznámi ministra dopravy.
V rekapitulácii Ing. Polaček poukázal aj na nespokojnosť s tým, ako „Česmad Slovakia sklamal autodopravcov zväzkami so SkyToll. Keby v januári a februári 2010 Česmad obhajoval záujmy autodopravcov, dnes sme tu nemuseli byť a riešiť kauzu skorumpovaného a chybného mýta. Veľa členov z Česmadu je tu, lebo neboli a nie sú spokojní s tým, ako ich Česmad zastupuje,“ uzavrel za súhlasného potlesku prítomných Ing. Polaček. Ing. Rudolf Páleš vysvetľoval, že podstata problému sa „stále nerieši a už nás omŕza neustále opakovať dookola chyby, ktoré mýto vykazuje.
V Nemecku za omnoho menšie prehrešky pozastavili mýtny systém na dva roky a minister dopravy abdikoval na funkciu. Ako je možné, že sa dnes bývalý minister dopravy Ing. Vážny vôbec dokáže ukázať na televíznej obrazovke a mať sebavedomé komentáre, lebo je to práve on, kto mal odstúpiť za pochybný tender, za nesprávne nastavené parametre mýta, jeho predraženie a chybné zavedenie. Česmad vyslal do Bruselu kamión a propaguje OBU jednotku SkyToll, ktorá je poruchová a nemá parametre, ktoré by potvrdzovali vysokú cenu za kvalitu,“ ukončil za súhlasných pokrikov Ing. Páleš.
Ešte pred začatím schôdze sme hovorili s dopravcom, ktorý na autobuse musel až trikrát za týždeň meniť OBU jednotku. A takých prípadov bolo viac. Z pléna sa stále hlasnejšie ozývala požiadavka neriešiť už detaily mýta, ale mýto ako také pozastaviť až do vykonania medzinárodného auditu a zmien v nastavení mýta v konsenze s autodopravcami a hlavne nespustiť mýto (podobne ako Nemecku) pokiaľ neprejde serióznym odskúšaním a overením. „Kto sú tí dopravcovia, ktorí odskúšali funkčnosť mýta?“, pýtal sa Ing. Páleš, „neboli tieto skúšky urobené len formálne?“ Množstvo dopravcov poukazovalo na konkrétne príklady toho, ako sú sankcie v mýte nastavené asociálne. Jana Sarvašová uviedla jasný príklad, keď jednoduchý človek, ktorý má vo dvore starú Aviu, išiel na požiadanie susedky dôchodkyne pre drevo na zimné vykurovanie do lesa. Nič netušiac prešiel neoznačeným mýtnym úsekom (nevedel teda, že je na platenej ceste), mýtna polícia mu nemilosrdne vyrubila pokutu 1655 Eur (49 858 Sk), on sa odvolal, SkyToll odvolanie neakceptoval, znovu sa odvolal, na čo SkyToll už nereagoval a teraz mu prišla exekúcia na dom! „Je toto vôbec možné, čo sme to za štát, za 3 km v hodnote 0,438 Eur (0,146 Eur/km) tomuto dobrákovi, ktorý iba pomáhal starkej, chceme zobrať dom, čo to tu máme za právo?!,“ emotívne argumentovala p. Sarvašová. A podobných prípadov bolo mnoho, až sa veriť nechcelo…
UNAS požiadala Borisa Kružliaka, špecialistu na IT zo spoločnosti Geomatika, s. r. o., o dokumentáciu chybovosti mýtneho systému. Ten okrem iného povedal: „Mýto vykazuje chyby v dĺžke úsekov i v platbách za prejazdené úseky a tým poškodzuje nielen dopravcov, ale aj štát, lebo sme zaznamenali aj prípady, že niektoré úseky zase pre zmenu mal fakturovať a nefakturoval. Požiadavka nezávislej analýzy zo strany UNAS je opodstatnená,“ dodal.
Diskusia nabrala na obrátkach, rovnako ako aj emócie a nespokojnosť s doterajším stavom. Často zaznievalo, že vkladali a stále vkladajú veľké nádeje do tejto vlády, že razantne zakročí, že odhalí pozadie „cyperských firiem“ a podstatu samoúčelne predraženého mýta. „Keby bolo zavedené lacnejšie mýto alebo by sa len jednoducho zdvojnásobili ceny za cestné známky oproti roku 2009, mohol mať štát podstatne vyšší výber ako teraz. Takto platíme SkyTollu a naše peniaze sa zdaňujú na Cypre“, zaznievalo z pléna zároveň s požiadavkou pozastaviť mýto až do doby, kedy bude vyhodnotená kauza mýtneho tendra s Bruselom, budú odstránené chyby a reálne preverená funkčnosť mýta s dôrazom na spoločenský konsenzus vytvorenia podmienok pre domácich autodopravcov, aby sa na Slovensku vôbec dalo ďalej v cestnej doprave podnikať.
UNAS na záver prijala uznesenie, ktoré zasiela Ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR. Zároveň do 15. februára vyhlásila štrajkovú pohotovosť a dovtedy očakáva od rezortu dopravy i vlády SR zásadné riešenie kauzy mýta na Slovensku.
Ak vláda SR nenapraví neúmerné zaťažovanie v cestnej doprave, dopravcovia znovu vyjdú do ulíc s nátlakovými akciami.
„Nikto z nás nepozná oficiálne stanovisko vlády SR k výberu mýta a pochybnému tendru, ktorý skončil v cyperských rukách. Preto dnes vyhlasujeme štrajkovú pohotovosť do 15. februára, dokedy dávame priestor súčasnej vláde na dohodnutie riešenia našich požiadaviek,“ informoval predseda únie Jaroslav Polaček. UNAS žiada pozastaviť výber mýta do prešetrenia megatendra nezávislým medzinárodným auditom, pričom sa má systém dočasne riešiť náhradným spôsobom. Ďalej chcú, aby sa výber dane z motorových vozidiel presunul zo žúp na štát tak, aby sa zamedzilo regionálnym rozdielom a diskriminácii domácich autodopravcov v medzinárodnom kontexte. „Výber dane by sa mal účelovo viazať na opravu a údržbu ciest. Žiadame kompenzovať zvýšené náklady autodopravy profesnou vratkou spotrebnej dane z minerálnych palív,“ doplnil Polaček. UNAS žiadajú vládu aj o podpísanie zmluvy o spolupráci medzi nimi a ministerstvom dopravy. „Je neprípustný profit SkyTollu, Česmadu a ďalších jednotlivcov na úkor autodopravcov,“ komentoval predseda UNAS.
Jana Sarvašová tvrdí, že zmena vlády neznamenala zmenu prístupu k problémom dopravcov. „Tí istí, ktorí nás potľapkávali po pleciach, keď sme blokovali cesty za Ficovej vlády a hovorili nám, že mýto je skorumpované a zlé (vrátane pána Figeľa), dnes obhajujú mýtny systém v Bruseli akože v záujme Slovenska a odporúčajú, aby sa tovary vozili po železnici. Prečo nepovedia to isté, čo hovorili, keď neboli vo vláde?“ pýta sa (citát SME).
Na záver vyjadrenie štátneho tajomníka MDVRR SR Árpáda Érseka, ktorý bude požiadavky únie tlmočiť ministrovi Jánovi Figeľovi. „Dnešné vystúpenie musíme zanalyzovať a problémy vyriešiť v súčinnosti s dopravcami, so SkyToll a Národnou diaľničnou spoločnosťou. Musíme sa pohnúť ďalej. Úspech je už to, že sme najvyššiu možnú pokutu znížili,“ uviedol Érsek, ktorý priznal, že mýtny systém má chyby a tie treba odstrániť. Štátny tajomník plánuje analyzovať zmluvy so spoločnosťou SkyToll (citácia hnonline.sk)
„Vláda by sa urýchlene mala zaoberať všetkými problémami spojenými s mýtom. Najväčším problémom sú vysoké pokuty. Tie likvidujú autodopravcov. Len jedna dopravná firma s dvomi autami a tromi zamestnancami ročne odvádza do štátnej kasy na poplatkoch 25 000 Eur. Od začiatku zavedenia mýta skončilo vlani 10 % autodopravcov (cca 3000 vozidiel),“ oznámila Sarvašová s tým, že ak vláda SR nesplní podmienky, bude nasledovať z ich strany štrajk.
Únia podala v súvislosti s mýtom dve žaloby na súd, pričom za osem mesiacov nebolo vytýčené ani jedno pojednávanie. UNAS bude požadovať predbežným opatrením súdu pozastavenie mýta až do rozhodnutia súdu.