Začalo sa s razením tunela na úseku D1 Prešov západ – Prešov juh

Práce na tuneli Prešov, ktorý je súčasťou úseku D1 Prešov západ - Prešov juh, sa naplno rozbehli začiatkom augusta. Predpoklad prerazenia tunela je v lete 2019. Informovala o tom hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová.

S razením tunela zhotoviteľ podľa jej slov začal 31. júla z východného portálu - severná tunelová rúra, kde je doposiaľ vyrazených cca desať metrov. Zo západného portálu - južná tunelová rúra je zatiaľ vyrazených 14,5 metra. Trhacie práce na tuneli začali v utorok 7. augusta. Svätenie Barbory, patrónky baníkov, je naplánované na 23. augusta 2018.
      
Tunel Prešov bude dvojrúrový s dĺžkou 2,24 kilometra. Razí sa cyklickou metódou razenia - novou rakúskou tunelovacou metódou (NRTM). V súčasnosti sa denne vyrazí jeden a pol až dva metre na jednej čelbe, teda na dvoch čelbách približne štyri metre za deň. Plánovaný denný postup na štyroch čelbách je približne 14 až 15 metrov.
      
Ako ďalej uviedla Michalová, okrem prác na tuneli pokračuje aj výstavba mostov, budujú sa násypy, realizujú sa výkopové práce v zárezoch. Ukončujú sa tiež práce na prístupových komunikáciách.

Osemkilometrový úsek diaľnice D1 Prešov západ - Prešov juh je súčasťou dopravného koridoru v trase Bratislava – Žilina – Košice – Užhorod (Ukrajina). Je zaradený do medzinárodnej cestnej siete pod označením E50. Na túto medzinárodnú cestu E50 je napojená medzinárodná cesta E371, ktorá smeruje z Prešova cez Svidník na hraničný priechod Vyšný Komárnik – Barwinek do Poľskej republiky. Diaľnica je súčasťou multimodálneho dopravného koridoru TEN-T.

Súčasťou úseku sú okrem tunela Prešov dve diaľničné križovatky s celkovou dĺžkou vetiev 11,3 kilometra. Zmluvný termín ukončenia výstavby je jún 2021.

transport.sk, TASR