Logistika a skladovanie

GEIS SK zabezpečila unikátnu dodávku technológie ORC pre elektráreň v Mikronézii

Posledné mesiace musia globálne pôsobiace logistické spoločnosti čeliť mnohým problémom nielen v súvislosti s pandémiou Covid-19, ale aj s neistotami v lodnej preprave. Spoločnosť Geis pritom úspešne zvládla aj unikátnu logistickú zákazku na dodávku technológie ORC z Českej republiky do ďalekej Mikronézie.

Pre malý ostrovný štát Pohnpei, súčasť federatívnych štátov Mikronézie, je zvýšenie energetickej efektívnosti udržateľnej výroby energie zásadné pre dlhodobú životaschopnosť.

Spoločnosť Pohnpei Utilities Corporation (PUC) preto zadala spoločnosti ElectraTherm a jej partnerovi B:POWER zákazku na návrh, dodanie, inštaláciu a uvedenie do prevádzky elektráreň Nanpohnmal pracujúcu s Organickým Rankinovým cyklom (ORC – Organic Rankine Cycle) využívajúcim odpadové teplo z dieselgenerátorov.

Po uvedení do prevádzky bude účinnosť zariadenia na výrobu energie PUC jednou z najlepších v Tichomorí a prinesie významné zníženie emisií CO2 spolu s produkciou ďalších 1700 MWh čistej energie ročne.

Miesto inštalácie na ostrove Pohnpei (FOTO: GEIS)

„B: POWER zabezpečuje komplexné dodávky technológií na výrobu elektriny z odpadového tepla. Všetko funguje na báze technológie ORC. V Európe sme v tomto odbore hlavný dodávateľ. V súčasnosti výrazne expandujeme na zahraničné trhy, kde je pre takéto využitie odpadového tepla veľký potenciál. To je jeden z dôvodov našej angažovanosti na ostrovoch v Tichomorí,“ hovorí obchodný manažér zo spoločnosti B:POWER Pavel Žwak.

Po mesiacoch príprav a zložitého hľadania spojenia do mimoriadne odľahlej destinácie Pohnpei v Mikronézii prevzala zákazku na realizáciu elektrárne Nanpohnmal spoločnosť Geis. Zákazka zahŕňa aj príslušenstvo a inštalačné prvky.

Predstaviteľ spoločnosti B:POWER Pavel Žwak vysvetľuje voľbu spoločnosti Geis: „Pri výbere prepravcu pre nás bolo veľmi dôležité komplexné poňatie zákazky. Spoločnosť Geis nám ako jediná ponúkla kompletné dodanie všetkých kontajnerov do finálnej destinácie, a to vrátane prekládok. Výber tak bol relatívne rýchly, jednoduchý a ako sa ukázalo, tiež správny. Veľmi si pochvaľujeme spôsob komunikácie, ústretovosť, flexibilitu prepravcu a ochotu pomôcť v colnom konaní.“

Najskôr spoločnosť Geis pre klienta doviezla zo Spojených štátov námorný kontajner s generátormi. Tie sa v Českej republike skompletizovali a následne boli odoslané s ostatným zariadením na miesto určenia. Zásielka sa skladala z celkom desiatich námorných 40 ‚kontajnerov.

Tri sa nakladali v Taliansku u subdodávateľa zákazníka a odplávali z prístavu Janov. Zostávajúce kontajnery sa nakladali na dvoch miestach v Českej republike – tri v Hradci Králové a štyri v Havlíčkovom Brode – odkiaľ putovali do Hamburgu v Nemecku.

Vnútorné usporiadanie technológie kontajnera (FOTO: GEIS)

Všetko bolo načasované podľa pôvodného plánu vyplávania lode tak, aby kontajnery z Talianska i Českej republiky dorazili do finálnej destinácie Pohnpei súčasne. Bohužiaľ z dôvodu aktuálnej komplikovanej situácie v európskych prístavoch bol termín vyplávania kontajnerovej lode z prístavu Hamburg posunutý z 19. marca až na 2. apríla.

Časť tovaru odoslaného z Českej republiky vyplávala z Hamburgu na lodi CMA CGM Kerguelen a dorazila do prístavu Busan v Kórei dňa 10. mája 2021. Nadväzujúci spoj do Pohnpei bol pôvodne plánovaný na 22. mája 2021, ale opäť nešlo všetko podľa plánu a kontajnery čakali ďalších niekoľko dní. Aj v tejto časti sveta totiž lode v posledných mesiacoch čelia meškaniam spôsobenými obmedzenými kapacitami v prístavoch.

Nakladanie kontajnerov s technológiou ORC pre transport na lodnú prepravu (FOTO: Geis)

Jednotlivé zmeny v pláne prepravy si riešia lodiari sami a logistické spoločnosti v úlohe zasielateľov nemajú žiadnu možnosť ich ovplyvniť. V súčasnej dobe je najčastejšou príčinou oneskorenia skutočnosť, že prístavy nestíhajú lode vykladať podľa plánu, pretože nemajú dostatok prístavných robotníkov alebo sú niektoré prístavy uzatvárané kvôli karanténe. Lodiari preto čas prepravy negarantujú a môže dochádzať aj k zmenám v rotácii lodí. Logistickej spoločnosti v týchto prípadoch nezostáva nič iné ako situáciu sledovať a odovzdávať informácie zákazníkovi.

Dôležité je, že kontajnery od spoločnosti B:POWER z Havlíčkovho Brodu boli úspešne doručené do Mikronézie. Prvá časť troch kontajnerov z Talianska dorazila na lodi Kyowa Stork do Pohnpei 11. júna a druhá časť siedmich kontajnerov odoslaných z Českej republiky cez Hamburg a Busan dorazila na lodi Kyowa Orche do cieľového prístavu 30. júna 2021.

Zdroj
transport.sk
Editor
TS

Prečítajte si aj

Back to top button