Neďaleko Plzne sa vyrábajú ráfiky do kolies pre celú Európu
Neďaleko Plzne sa vyrábajú ráfiky do kolies pre celú Európu. Hoci je cyklistika v Európe populárnym športom a ľudia bicykle využívajú napríklad aj na cesty do práce, dopyt po bicykloch sa z rôznych dôvodov v čase výrazne mení.
Raz je bicyklov málo, druhýkrát veľa, raz chýba súčiastka na výrobu, druhýkrát nie je odbyt. Výrobca komponentov na bicykle z Kalifornie však spoločne s nemeckou logistickou firmou úspešne zvládajú takéto výzvy a časť výroby od minulého roka realizujú v Ejpoviciach pri Plzni.
Rozmach cyklistiky a nedostatok súčiastok
V dobe covidu zaznamenala cyklistika obrovský boom, sklady bicyklov a ich súčiastok sa vypredali a do pedálov šliapli aj ľudia, ktorí o cyklistiku záujem predtým nemali. Po opadnutí najrôznejších opatrení sa však sklady bežných bicyklov opäť naplnili. Zároveň ale výrazne vzrástol dopyt po elektrobicykloch, ktorých je v poslednej dobe naopak nedostatok. Navyše chýbajú niektoré komponenty. Svoje o tom vie výrobca komponentov WTB, poprípade jeho európska pobočka WTB Europe.
Neďaleko Plzne sa vyrábajú ráfiky do kolies pre celú Európu
Sklady sa plnia, komponenty čakajú
Problematickú situáciu na trhu s bicyklami a ich súčasťami opisuje General Manager WTB Europe Petr Ladman: „Keď jednotlivé značky bicyklov kompletujú svoje výrobky zo súčastí od rôznych výrobcov, dochádza často k situácii, že niektoré súčiastky chýbajú a ostatné sa musia skladovať. Čaká sa na to, až nedostatkový tovar dorazí. Výroba just-in-time jednoducho nefunguje. Naše komponenty musíme preto skladovať pre výrobcov dlhšie, než sme predpokladali, a tovar sa nám hromadí.“ S touto situáciou im dokázal neraz pomôcť ich dlhoročný logistický partner, firma Geis. Tá promptne ponúkla rozšírenie skladov a všetky súvisiace procesy spoločne pružne prispôsobili.
Neďaleko Plzne sa vyrábajú ráfiky do kolies pre celú Európu
Presun výroby z Ázie do Plzne
Túžba po lokálnej výrobe priamo tam, kde je odbyt, rýchly rast, snaha o ekologickejšie procesy, ekonomické meradlo, ale aj väčšiu nezávislosť na Číne viedli výrobcov WTB k tomu, že presunuli časť výroby priamo do srdca Európy. Geis, ktorý pre WTB tovar prepravuje aj skladuje, tak vyčlenil časť svojej plochy v Ejpoviciach pri Plzni pre výrobnú linku, ktorá je úplne pod vedením WTB. Pracovníci Geis na mieste ešte pomáhajú zaistiť dokončenie vyrobených ráfikov do finálnej podoby vhodnej na expedíciu. Pre Geis je to prvá spoločná partnerská výroba, pre WTB zase prvá výroba v Európe.
Neďaleko Plzne sa vyrábajú ráfiky do kolies pre celú Európu
Podpora miestnych
Pre obe firmy je dôležitá aj podpora miestnej komunity a spolupráca s lokálnymi dodávateľmi. WTB tak využíva napríklad neďalekú firmu na analýzu materiálov, hoci to nie je úplne nutné a mohol by tieto záležitosti riešiť centrálne. Geis vysádza v okolí plzenskej pobočky stromy, ktoré pomáhajú obnove okolitej krajiny.
Expanzia zvládnutá
Vzájomná spolupráca medzi firmami funguje už niekoľko rokov. Pavel Křížek, riaditeľ logistiky firmy Geis kooperáciu komentuje: „S WTB prechádzame ich rastom spojeným s potrebou náhlych zmien. Skladové zásoby rastú nielen vplyvom nečakaných okolností, ale aj vplyvom celkovej expanzie WTB. A my sa im ten rast snažíme čo najviac uľahčiť.“ Aj Petr Ladman z WTB je spokojný: „Ďakujeme spoločnosti Geis za to, že ako firma vedeli reagovať. Znovu sa potvrdilo, že k nám pristupujú ako k partnerovi. Nikto nečakal taký rast. Je vidieť, že robíme s profesionálmi.“