Testy osobných vozidiel

Subaru Forester e-Boxer

Subaru Forester e-Boxer. Subaru svoje modely zvyčajne vylepšuje po malých krôčikoch. V rámci modelového roku 2022, keď si Forester pripomenul 25 rokov od uvedenia na trh, si však nadelilo toľko zmien, že sa dá vlastne hovoriť o facelifte.

Prvý Forester prišiel na svet v roku 1997, súčasná piata generácia je tu s nami od roku 2018. Väčšia modernizácia sa tak priam ponúkala.

Dlhý zoznam

Zatiaľ čo predtým človek akékoľvek vonkajšie zmeny hľadal doslova lupou, tentoraz na to stačí jediný pohľad. Forester má totiž kompletne prepracovanú čelnú partiu. Pozornosť pútajú predovšetkým nové svetlomety, ktoré majú o dosť vyzývavejšie a agresívnejšie tvary a vo vnútri vylepšenú LED technológiu. O ich čistotu sa stará výkonnejšie čerpadlo ostrekovačov. Ľahko pozmenený tvar majú aj hmlové svetlá. Modifikáciou prešiel aj nárazník a maska chladiča je širšia.

Horný kryt vonkajších spätných zrkadiel je zaoblenejší, strešné pozdĺžne lišty sú strieborné (vo verzii Sport čierne) a piate dvere aj spojler na nich majú aerodynamicky účinnejší tvar. Zadný difúzor vyzerá športovejšie a má farbu strešných lyžín. Do zoznamu farieb pribudli nové odtiene Cascade Green Silica a metalízy Brilliant Bronze a Autumn Green. Zabudnúť nesmieme ani na nové 18″ zliatinové kolesá v tmavej metalíze na vnútornej hrane disku.

Piate dvere majú kvôli lepšej aerodynamike upravený tvar aj nový spojler

Rukou ovláda teplotu

Viditeľné zmeny v interiéri tiež súvisia s farbou, iný odtieň majú miesta v oblasti volantu, stredového tunela a vnútornej strany dverí. Kožené čalúnenie (verzia Executive) je po novom dvojfarebné. Samotné rozvrhnutie prístrojov a ovládačov sa nezmenilo, klimatizáciu však teraz možno ovládať aj gestami – otvorená dlaň pred stredovým panelom znamená zvyšovanie teploty, zatvorená dlaň jej znižovanie. Upraviť teplotu je možné maximálne o štyri stupne od východiskovej hodnoty.

Kamera DMS, ktorá sníma pozornosť vodiča a upozorní ho na akékoľvek odvrátenie pohľadu smerom od vozovky alebo prestaví sedadlá a zrkadlá podľa vodiča, vďaka vylepšeniu rozpozná vodiča aj cez rôzne druhy rušivého svetla, okuliare a pod. Do kategórie praktických riešení patria dva závesné háčiky na hornej strane batožinového priestoru s nosnosťou až 3 kg.

Vrcholná verzia Executive sa vyznačuje kvalitnou kožou

Subaru Forester e-Boxer

4. generácia očí

Najväčšiu technickú inováciu predstavuje ďalšia evolúcia bezpečnostného systému EyeSight 4.0, ktorý má zdvojnásobené zorné pole. V dôsledku čoho má Forester aj nové čelné sklo a dve prídavné trysky ostrekovačov, ktoré ho dokážu lepšie očistiť v mieste, kde sú úplne nové kamery. Tie majú lepšie rozlišovacie schopnosti, vďaka ktorým sa zlepšili bezpečnostní aj jazdní asistenti.

Napríklad adaptívny tempomat dostal funkciu udržovania vozidla uprostred pruhu. Kamera teraz rozpozná stredovú čiaru a neoznačenú krajnicu. Forester najnovšie rozpozná autá, chodcov či cyklistov nielen pred sebou, ale aj viac do strán, vďaka čomu vie eliminovať stret s protiidúcim vozidlom či chodcom pri odbočovaní vpravo. Prvýkrát dokáže sám zabrzdiť aj pri cúvaní (RAB – Reverse Automatic Braking).

Kožené sedadlá sú teraz dvojfarebné

Vylepšená jazda

Na zoznam technických inovácií patrí aj upravená charakteristika predných pružín. Inovovaný pomocník pri jazde v teréne X-Mode sa vie sám spustiť a zase vypnúť, a to v nadväznosti na rýchlosť vozidla. Rovnako tak sa automaticky aktivuje asistent pre splavovanie svahov. Stačí, aby Hill Descent Control zistil, že vozidlo ide pomalšie ako 20 km/h a k tomu zo strmého svahu.

Úprimne, žiadne vylepšenia jazdných vlastností alebo komfortu sme nepostrehli, pretože už pred touto modernizáciou jazdil Forester úplne nadpriemerne. Štandardný hybridný pohon e-Boxer (110 kW) však ubral Foresteru na kúzle, dynamike a predovšetkým aj na dojazde – čo iné môže nastať, keď sa zmenší nádrž a kvôli hybridnému pohonu sa, naopak, zvýši hmotnosť a spotreba.

Nové kamery systému EyeSight nie sú prilepené k čelnému sklu

Subaru Forester e-Boxer

VozidloSubaru Forester e-Boxer ES Executive Lineartronic
MotorR4/zážihový + elektromotor
Zdvihový objem 1 995 cm3
Max. výkon 110 kW (150 k)/5 600 – 6 000 min-1
Max. krútiaci moment 194 Nm/4 000 min-1
Elektromotor12,3 kW (16,7 k)/66 Nm
Maximálna rýchlosť 188 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 11,8 s
Prevodovka A/CVT (7)
Kombinovaná spotreba8,1 l/100 km
Spotreba v teste 8,5 l/100 km
Emisie CO2 185 g/km
Pohotovostná hmotnosť 1 693 kg
Celková hmotnosť2 185 kg
Objem batožinového priestoru 509/1 779 l
Rozmery (d × š × v)4 625 × 1 815 × 1 730 mm
Rázvor 2 670 mm
Základna cena test. vozidla od 33 500 eur bez DPH

Zdroj
transport.sk
Editor
MŠ, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button