Testy osobných vozidiel

Toyota RAV4 – hybridný dobrodruh

Toyota RAV4 – hybridný dobrodruh. Toyota RAV4 sa v priebehu piatich generácií zmenila z auta pre dievčatá na chlapské SUV. Riadili sme hybridnú verziu s pohonom všetkých kolies vo výbave Adventure.

Toyota RAV4 je v ponuke ako predokolka alebo štvorkolka. Verzie s čisto spaľovacím motorom majú mechanický pohon 4×4, hybridné verzie majú elektrický pohon 4×4, teda bez kardanu, ale s elektromotorom vzadu. Hybridné verzie môžu byť s motorom 2,0 litra alebo 2,5 litra. Slabší motor môže mať manuálnu alebo automatickú bezstupňovú prevodovku, silnejšia verzia motora disponuje iba automatickou prevodovkou. Výbavových stupňov je päť, Adventure je niekde uprostred.

Nové proporcie

Piata generácia stojí na novej platforme, vďaka čomu má nižšie ťažisko a vyššiu svetlú výšku. Hmotnosť vozidla je rozložená medzi nápravami v pomere 51:49 a zároveň symetricky medzi ľavou a pravou stranou. Model RAV4 narástol tiež do šírky, má nižšiu strechu a je kratší. Vzhľadu prospelo skrátenie predných a zadných previsov. Vďaka predĺženému rázvoru je kabína dlhšia a na zadných sedadlách majú dosť miesta aj urastení cestujúci. Batožinový priestor má solídnych 580 litrov.

Hybridné ústrojenstvo

Základom ústrojenstva 2.5 Dynamic Force so systémovým výkonom 222 koní je štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva a nepriamym vstrekovaním do sacieho kanála pracujúci v Atkinsonovom cykle. Motory pracujúce v tomto cykle majú nižší výkon, ale vyššiu účinnosť. Chýbajúci výkon spaľovacieho motora nahrádza jeden elektromotor vpredu a druhý elektromotor umiestnený vzadu.

Poháňa ich autonómne nabíjaná NiMH batéria. Motory sa pripájajú kedykoľvek, keď je to potrebné, a to v záujme lepšej spotreby alebo hladkého rozjazdu. Pomoc motorov prebieha úplne nepozorovane. Všimnete si ju, keď sa auto prepne do čisto elektrického režimu. To sa deje vždy pri rozbiehaní alebo pri pomalej jazde ustálenou rýchlosťou.

Toyota RAV4 – hybridný dobrodruh

Stály pohon všetkých kolies

Elektrický systém pohonu všetkých kolies AWD-i pri hybridnej verzii má oproti mechanickému pohonu celý rad výhod. Je menej náročný na priestor, ušetrí drahocenné kilogramy a má tichší chod za vysokých rýchlostí. V závislosti od jazdných podmienok sa hnacia sila môže rozdeľovať od 100 percent na predok po 80 percent na zadnú os. Regulácia krútiaceho momentu z elektromotora je oveľa citlivejšia ako zo spaľovacieho motora, preto je elektronická kontrola trakcie a stability veľmi precízna.

Vodič môže prepínať režimy Normal, Eco alebo Sport. Do terénu je určený systém Trail, pri ktorom sa v záujme najlepšej možnej trakcie automaticky zapája samosvorný diferenciál. Keď sa napríklad dostane jedno koleso do vzduchu, automaticky ho zabrzdí a moment prenesie na koleso, ktoré je v kontakte s povrchom.

Interiér výbavy Adventure

Bezpečnosť Safety Sense

Bezpečnostný paket Toyota Safety Sense obsahuje predkolízny bezpečnostný systém s funkciou rozpoznávania chodcov, inteligentný adaptívny tempomat, systém na stráženie jazdných pruhov s asistentom riadenia, systém rozpoznávania dopravných značiek a automatické prepínanie diaľkových svetiel. Pre bezpečnosť cúvania bol vo vozidle prepracovaný systém sledovania okolia vozidla. Vodič má možnosť voliť pohľady jednotlivých kamier a dokonca aj rôzne uhly pohľadu na vozidlo v 3D.

Režim Trail zlepšuje trakciu v horších podmienkach

Toyota RAV4 – hybridný dobrodruh

VozidloToyota RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Adventure
MotorR4/zážihový
Zdvihový objem2 487 cm3
Max. výkon 131 kW (176 k)/5 700 min-1
Max. krútiaci moment 221 Nm/3 600 – 5 200 min-1
Max. výkon systému163 kW (222 k)
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h8,1 s
Prevodovkae-CVT
Kombinovaná spotreba5,9 l/100 km
Spotreba v teste 6,6 l/100 km
Emisie CO2 134 g/km
Pohotovostná hmotnosť 1 645 kg
Celková hmotnosť 2 225 kg
Objem batožinového priestoru 580/1 189 l
Rozmery (d × š × v) 4 600 × 1 855 × 1 685 mm
Rázvor 2 690 mm
Základná cena test. vozidla 29 390 eur s DPH

Zdroj
transport.sk
Editor
LK, foto: autor

Prečítajte si aj

Back to top button