Test nového Mercedes-Benz Actros L ProCabin
Test nového Mercedes-Benz Actros L ProCabin. Neviem prečo, ale kvôli chýbajúcej maske chladiča mi nový Mercedes-Benz Actros L ProCabin od prvého okamihu pripomínal čarodejníka zo ságy o Harrym Potterovi, ktorému tiež chýbal kus tváre. Veľmi netradičný dizajn má ale svoj účel – znížiť spotrebu. Vyskúšali sme prevedenie 1848 aj s novou prevodovkou PowerShift Advanced.
Už dlho som nebol za volantom kamiónu tak stredobodom pozornosti ako práve v Actrose L ProCabin. Často som si pripadal ako v reklame, kedy sa všetko okolo vás spomalí a ľudia na vás pozerajú s otvorenými ústami. Nový Actros sa od ostatných naozaj veľmi odlišuje, a keďže ich zatiaľ nejazdí veľa, vyvoláva všade poriadny rozruch.


Test nového Mercedes-Benz Actros L ProCabin
Kontroverzný, ale účinný dizajn
A prečo tak nevšedný dizajn? To všetko kvôli aerodynamike, ktorá je dnes v centre pozornosti všetkých inžinierov. Nové predpisy umožňujúce predĺženie prednej časti kabíny o 80 mm im totiž uvoľnili ruky. Lenže vo Wörthe na to šli z gruntu a zmenili všetko. Najvýraznejšia a zároveň aj najkontroverznejšia je jednodielna maska a na ňu nadväzujúci nárazník s minimalizovanými otvormi na prívod vzduchu k chladičom. Všetci na parkovisku sa ma pýtali: „A to bude na chladenie motora stačiť? Veď sa to uvarí.“ Nezostáva nič iné než inžinierom veriť.
Tých úprav a optimalizácií je naozaj veľa: predsunutý spojler na streche, prvky usmerňujúce prúdenie vzduchu okolo A-stĺpikov a bočných okien, kryty spodnej časti vozidla, netradičné disky kolies alebo predĺžené spojlery v „plachtovom“ dizajne za kabínou, zaisťujúce plynulý prechod prúdenia vzduchu medzi ťahačom. Chvíľu mi trvalo, kým som prišiel na to, ako „golier “ kvôli pripojeniu návesu odklopiť. Testované auto totiž bolo úplne nové, takže poistka nebola taká ochodená a chcelo to trochu viac sily. Keď si človek auto detailne prezrie, vidí extrémnu snahu utesniť všetky škáry, ktoré majú vplyv na prúdenie vzduchu.

Topánky je kam dať
Pre vodičov mám dobrú správu – aj ProCabin má dva hlboké kryté schody, kam sa bez problémov zmestia aj väčšie topánky. Rovnako tak v prednom nárazníku zostal stupienok a pod čelným sklom dve držadlá, takže je možné dobre umyť čelné sklo (vodiči nových DAF-ov môžu závidieť). Ale aj tu sa našli veci, ktoré mi úplne nesadli.
Aj do nového Actrosu sa lezie vysoko ako na posed. Na vodiča čakajú štyri schodíky, pričom medzi druhým a tretím je plast lakovaný vo farbe karosérie, o ktorý som aj napriek veľkej snahe vždy zavadil topánkami. Najvyšší schod je mierne vyosený smerom nad podbeh, takže pre pohodlné nastúpenie treba naplno otvoriť dvere. Inak sa nohy do stupienkov zle zasúvajú.
Test nového Mercedes-Benz Actros L ProCabin
Vnútri nové materiály
Zatiaľ čo zvonku nezostal „kameň na kameni“, vo vnútri mnoho zmien, aspoň tých na prvý pohľad viditeľných, mnoho nie je. ProCabin je dodávaná v troch variantoch, Stream, Big a Giga Space, my sme skúšali tú najväčšiu, ponúkajúcu naozaj kráľovský vnútorný priestor. A to hlavne na výšku. Kabína však prináša novú alebo upravenú výbavu, ako optimalizované vyhrievanie sedadiel, čalúnenie sedadiel s novou tkaninou a lôžka s plnohodnotným lamelovým roštom a prémiovým vyšším matracom.
A na tom sa spí naozaj parádne. Ovládacie panely pri lôžkach sú doplnené o dekoračné osvetlenie a čítacie lampičky s LED, novo sú na bočných stenách USB-C porty, je možné objednať druhú chladničku, 230 V zásuvku, novinkou je koncept SoloStar s dvoma novými možnosťami čalúnenia sedadiel. O pohodlie vodiča (aj spolujazdca, hoci ten má pevné sedadlo) je teda postarané po všetkých stránkach.

Ľahká práca
Testovaný Actros bol vybavený príplatkovým elektrickým posilňovačom riadenia ServoTwin, ktorý je štandardom pre elektrické trucky, vozidlá s dvoma prednými nápravami a pri ťahačoch ho dostanete s balíčkom ADAS. Ide o dvojokruhový systém riadenia, kedy k riadiacemu momentu aplikovanému vodičom pridáva dodatočný riadiaci moment. ServoTwin ponúka aktívny návrat volantu po prejazde zákrutou a znižuje citlivosť na vyjazdené koľaje.
Riadenie navyše optimalizuje stabilitu v priamom smere a fantasticky uľahčuje manévrovanie pri státí. Pre ešte presnejšie manévrovanie na mieste je potom určený špeciálny program, ktorý sa zapína manuálne v palubnom systéme (rovnako ako napríklad program vyhojdania ) a ktorý pri manévrovacom režime zmení citlivosť pedála plynu. Vďaka ServoTwinu je cúvanie k rampe príjemná záležitosť, pretože človek môže otáčať volantom doslova jedným prstom.


Test nového Mercedes-Benz Actros L ProCabin
Ťahá, neťahá, ťahá!
Actros všeobecne nemá medzi vodičmi práve povesť ťahúňa, čo môžem potvrdiť. Mercedes ako prvý výrobca „zobral“ vodičovi pocit, že má pod plynom silu, ktorú môže kedykoľvek použiť a ovláda ju. A to v prospech spotreby, v ktorej bol Actros na špici. Možno preto Mercedes pri tretej generácii motora OM 471 prišiel s funkciou Top Torque, ktorá u nami skúšaného prevedenia 480 (ešte pri 450) od siedmeho prevodového stupňa hore pridáva k štandardným 2 300 Nm (v pásme 1 100 – 1 450 min-1) ďalších 200 Nm navyše. Táto extra porcia sily by mala pomáhať hlavne v kopcoch, kde motor vydrží ísť dlhšie na vyššie rýchlostné stupne a nemusí podraďovať.
Objektívne nemôžem posúdiť jeho prínos, na to by som potreboval priame porovnanie. Avšak napríklad na diaľnici D1 som väčšinu kopcov bez problémov vychádzal medzi 80 a 85 km/h a len v tých najprudších klesla rýchlosť na 70 km/h. Top Torque funguje iba v jazdnom režime Standard, na ktorý som Actros okamžite musel prepnúť, pretože na Eco jednoducho nešiel. Faktom je, že som mal ťažký náklad, priemerná hmotnosť súpravy bola 31 ton a išiel som vnútroštátnu trasu (priemer ľahko nad 60 km/h) s náročným profilom (Praha – Mohelnice – Olomouc – Slušovice – Praha) po všetkých typoch ciest vrátane II. triedy (kvôli uzavretiu tunela Hřebeč).

Vysoká úroveň bezpečnosti
Už pri uvedení novej generácie MP5 v roku 2018 ma fascinovali aktívne asistenčné systémy, ktoré v tom čase nemali ani osobné vozidlá. Hlavne Active Drive Assist, ktorý dokáže aktívne udržiavať jazdný pruh, zrýchľovať a brzdiť. Tento systém približuje Actros k autonómnej jazde úrovne 2. Stále však vyžaduje minimálne korigovanie volantom, inak auto začne upozorňovať na potrebu šoférovania. A to aj na úplne rovnej ceste, čo je časom veľmi otravné. Na druhej strane, keď si potrebujete niečo vybrať z chladničky, najesť sa, otvoriť niečo na pitie, ohnúť sa pre papiere, máte istotu, že vás auto postráži.
K vysokej bezpečnosti prispievajú aj príplatkové LED svetlomety Multibeam s adaptívnou funkciou vykrývania, ktoré sú jedným slovom fantastické. Veľkú časť testovacej trasy som absolvoval v noci, takže či za niečo pri novom Actrose odporúčam priplatiť, tak sú to práve tieto svetlá. Celú dobu ich môžete mať zapnuté v diaľkovom móde a zaručene nikoho neoslníte. Ľavá páčka, ktorou sa zároveň ovládajú smerové svetlá, je však dosť ďaleko od volantu, takže pokiaľ máte krátke prsty, musíte zložiť ruky z volantu. To je však detail. Inak sú tie svetlá jednoducho fantastické.

Test nového Mercedes-Benz Actros L ProCabin
Vybrané jazdné dáta stiahnuté z telematiky
Celková prejdená vzdialenosť: 888 km
Priemerná rýchlosť: 61,1 km/h
Priemerná spotreba: 27,62 l/100 km
Priemerná spotreba: 0,798 l/100 km/t
Priemerná hmotnosť nákladu: 22 t
Jazda s „Evou“
Od spoločnosti Eurowag sme si požičali jej EETS mýtnu jednotku EVA, ktorá zatiaľ ako jediná umožňuje úhradu v Českej republike. Okrem toho ale pokrýva mýtne systémy na Slovensku a v Poľsku vrátane súkromných diaľnic A1 a A4, v Maďarsku, Rakúsku, Nemecku, Belgicku, Španielsku a v Portugalsku. K mostom cez Öresund a Veľký Belt tento rok v druhom štvrťroku pridá Bulharsko a Švajčiarsko.
Obsluha tejto jednotky, ktorú si Eurowag sám vyrába, je jednoduchá. Prepnúť napríklad počet náprav je otázka dvoch stlačení. Veľkou prednosťou je aj displej a pochopiteľne aj české menu. EVA tiež funguje rovnako ako telematická jednotka a jednou z jej funkcií je i Fuel Guard, ktorý dokáže zabrániť zneužitiu tankovacích kariet. A to tým spôsobom, že skontroluje, či je v mieste úhrady za tankovanie aj spárovaná jednotka EVA.
