Príjemný spoločník do mesta
Príjemný spoločník do mesta. Nad elektromobilitou na základe skúseností rozhodne neohŕňame nos, naopak, berieme ju ako ďalšiu alternatívu v pohonoch, ktorá nám v meste vyhovuje. Na test nového Volkswagenu ID.5 Pro Performance sme sa teda tešili. Splnil model ID.5 naše očakávania? Do istej miery áno, ale drobné chybičky má každé auto, ID.5 nie je výnimkou.
Hneď na úvod upresníme, že išlo o klasický týždenný test. Týždeň je však krátka doba na úplné zohranie sa človeka s autom, preto môžu byť niektoré veci posudzované viac pocitovo z pohľadu vodiča, ktorý je zvyknutý na nové autá a nechce veľa riešiť, chce len nasadnúť a ísť.
Dizajn, ktorý potrebuje čas
Áno, priznáme sa, že Volkswagen ID.5 sa nám na prvý pohľad veľmi nepáčil. Dizajn elektromobilov má určité kompromisy a pred nami stál pomerne široký biely automobil, ktorý je určite kvôli aerodynamike úplne vyhladený a tiež pekne „bacuľatý“. Dizajnu sme teda museli dať čas. Vozidlo má športovo sa zvažujúcu strechu, veľké 20-palcové kolesá, zadný spojler, príplatkové zadné 3D svetlá a predné svetlá IQ.Light, ktoré perfektne svietia. Napokon po týždni testovania hodnotíme vzhľad auta pozitívne. Je jednoducho iné a práve tým je zaujímavé, celkový dizajn dobre maskuje hmotnosť a veľkosť auta. Vo Volkswagene ide o prvé elektrické SUV kupé
Neskutočne veľa miesta
Práve „bacuľatému“ dizajnu môžeme vďačiť za neskutočne veľký vnútorný priestor. Je to jednoducho priestranné auto. Miesta je dostatok vpredu, vzadu aj v kufri, ktorý má 549 litrov (po sklopení zadných sedadiel až 1 561 litrov). Mimochodom, liftbackový zadok zaisťuje veľkorysý prístup do kufra. Vystupovanie rovnako ako nastupovanie je pohodlné, zrkadlá sú veľké, človek vidí všade okolo seba. Ortopedické sedadlá sú komfortné, zároveň aj športové, majú pamäť a masážnu funkciu. Na zadných miestach je dostatok priestoru nad hlavou a najmä pre nohy! Interiér je vďaka presklenej streche vzdušný a priestranný. Tu nie je modelu ID.5 čo vytknúť, je to perfektné!
Kráľovstvo zložitosti
A dostávame sa k ovládaniu. Dotykové plôšky, ktoré sú všade, kam sa pozriete, by sme pomenovali ovládanie. Po zasadnutí za volant ID.5 zabudnite na zaužívané zvyky z iných vozidiel, pretože tu nájdete minimalizmus. Interiéru dominuje veľký dotykový displej (12 palcov) a menší displej na volante, ktorý sa pohybuje zároveň s nastavením volantu. Volič smeru jazdy je veľmi neštandardne umiestnený práve na menšom displeji a má trošku iné ovládanie, človek si ale v prevádzke zvykne.
Páči sa nám pod čelným sklom animovaná svetelná lišta, ukazujúca napríklad smer odbočenia a odporúčanú voľbu jazdného pruhu alebo indikujúca vodičovu nepozornosť. Menší displej na volante zobrazuje iba tri dátové časti (asistenty, jazdné dáta, navigáciu). Mierne krkolomné bolo zapnutie vyhrievaných sedačiek, ktoré výrazne odvádza pozornosť vodiča. Čo nás vyslovene iritovalo, boli nepodsvietené dotykové plôšky pod centrálnym displejom, kde sa nastavuje teplota a napríklad aj zvuk audia. Prekážalo nám tiež veľmi zjednodušené ovládanie otvárania okien.
Príjemný spoločník do mesta
Vo dverách vodiča je umiestnená len dvojica tlačidiel pre okná vpredu aj vzadu, pričom ovládanie predných a zadných okien sa prepína dotykovou plochou. Bohužiaľ, ani odozva dotykového displeja nie je niekedy najrýchlejšia, systém sa občas „zadýcha“ a nie je tak pružný, ako by mal byť. Možno ide o problém zložitosti operačného systému, ťažko povedať.
Nájsť tu však môžete hlasové rozhranie, ktoré sme, žiaľ, neskúšali, preto ho nemôžeme zhodnotiť. Rovnako tak sme v prevádzke v meste nemali možnosť poriadne vyskúšať pokročilé poloautonómne riadenie Travel Assist, ktoré kombinuje adaptívny tempomat, stráženie čiar, monitoring prevádzky pred a za vozidlom, rozpoznávanie dopravného značenia a čítanie mapových podkladov.
Jazda a dojazd
Jazda Volkswagenom ID.5 je úplne pohodlná a tichá. Na samotnej jazde cítiť váhu vozidla, ktoré je dve a štvrť tony ťažké. Aj napriek tomu po plnom zošliapnutí plynového pedála auto celkom pekne vystrelí, pretože ako je pri elektromobiloch zvykom, krútiaci moment je dostupný okamžite. Testovaný Volkswagen ID.5 Pro Performance mal výkon 150 kW, z pokoja na stovku akceleruje za 8,4 sekundy a rozbehne sa najviac na 160 km/h. Jazda je ale úplne plynulá a istá (aj vďaka nízkemu ťažisku). Testovaný model, označený ako Pro Performance, disponuje využiteľnou kapacitou batérie 77 kWh.
A aká bola spotreba? Náš priemer bol okolo 15,5 kWh/100 km, dojazd ukazoval hravo okolo 420 km pri využití rekuperácie a plachtenia. S vozidlom sa však dá jazdiť aj za 14 kWh. Aktualizácia softvéru priniesla navýšenie maximálneho nabíjacieho výkonu, konkrétne zo 125 na 135 kW, takže aj na vhodnej nabíjacej stanici sa nabíjanie mierne zrýchlilo. Pri elektromobile sa nabíjanie musí plánovať a nie jazdiť do nuly. Je to skrátka iné ako vo vozidle so spaľovacím motorom. Nás to ale určite neobmedzuje. Nabíjame, keď sme na nákupoch alebo na schôdzkach.
A ako to dopadlo?
Záver je celkom jednoduchý. Volkswagen ID.5 Pro Performance je veľmi príjemné auto na každodenné používanie. Má svoje muchy, ale na to sa dá zvyknúť. Pochvalu si určite zaslúži priestrannosť kabíny a veľký batožinový priestor. Ďalej poteší riadenie a komfort vozidla. Naopak, nedostatky vidíme v niektorých prvkoch ovládania, ktoré nie sú domyslené alebo zbytočne zložité. Skrátka, nie je to auto pre každého, najmä preto, že ide o elektromobil, ktorý nemá u nás ešte dostatočné pochopenie a aj cena je pomerne vysoká. Text a foto JK
Príjemný spoločník do mesta
Vozidlo | Volkswagen ID.5 Pro Performance |
Max. výkon | 150 kW (204 k) |
Pohon | zadné kolesá |
Max. rýchlosť | 160 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h | 8,4 s |
Najvyšší krútiaci moment | 310 Nm |
Kapacita batérie | 77 kWh |
Dojazd | 497 km (WLTP) |
Pohotovostná hmotnosť | 2 246 kg |
Rozmery (d x š x v) | 4 584 x 1 852 x 1 603 mm |
Objem batožinového priestoru | 549/1 561 l |
Základná cena test. vozidla | 61 290 eur bez DPH |
Cenníková cena vozidla | 52 190 eur bez DPH |